Full version: Amaryllisar
Fjortispower
Gröna fingrar må jag ha... men troligtvis inga julröda amaryllisfingrar. Det går inte bra med amaryllisarna. En dyr jumbolök har skjutit en knopp. Knoppen är på väg att slå ut. Men det är en jättelök med bara en tunn, 10 cm lång stjälk, varav bara två blommor wacko.gif Den ser nästan ut som en parodi på amaryllis. De övriga lökarna började sitt liv med mögel, och det verkar inte som någon är "normal", trots bra skötsel och hög kärleksnivå. Jag upptäckte nämligen denna blomma förra året, en Red Lion som fick fem stänglar med 5-7 blommor i varje. Oturligt nog, sparades den inte. Men nöjde mig i år med att köpa flera sorter från, tom, olika ställen, och det blev ju inte lika bra...
Hur är det med era? Jo, jag är aningen för tidig, men ändå...
Myosotis
Min har knappt börjat röra på sig så jag vet inte. Men stängeln/antalet blommor är väl förprogrammerade sen innan viloperioden, så det kan knappast vara ditt fel om du köpte den nu. Hoppas det kommer fler stänglar med fler blommor på!
sqrulan
Mina står kvar i källaren, kanske jag bör ta upp dom? Dom var på semester i trädgården i sommar nergrävda bland rosorna.
Fjortispower
Hej igen!
Nu är det något annat jag har lyckats oroa mig själv med. Rödbränna sad.gif. De lökar som inte vaknat än har många lysande röda ränder och fläckar. Ser ut som blod. Det är väl rödbränna? Vad händer då, påverkar det blomningen eller amaryllisens fortsatta liv? Är det allvarligt nog att reklamera dessa lökar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon