Full version: Luftlök
LottaK
Hej!
Jag har i våras fått en planta luftlök av en arbetskamrat.
Den ser härlig ut .... men nu undrar jag:
Är det någon del som går att använda?
De små lökarna som bildar blomma?
Stjälkarna?
Annat?
I somras fick den bara vara, mest som ett roligt inslag i odlingen, men vore ju ännu roligare om den går att använda till nåt gott!
Hoppas någon här vet mer!
/LottaK
eugenia
O ja, visst kan du använda din luftlök. Den här löksorten tar lite tid på sig att växa till sig, men sedan har man en fin liten grupp plantor. Man bör plantera ut en del av smålökarna som nytt utsäde om man vill ha fler plantor. (Om den blommar har jag aldrig tänkt på.)

Stjälkarna och "jordlöken"som kommer fram tidigt på försommaren kan man dra loss, hacka grovt och sedan bara använda i matlagningen ungefär som purjolök. Allt det gröna kan man ta med. Köpt gul lök är som sämst och dyrast den här tiden så luftlök och piplök är jättebra att ha tillgång till. På sensommaren drabbas all min lök av lökrost (oranga prickar). Det är tyvärr inget att göra åt det vad jag vet. På höstkanten kommer ibland nya gröna stjälkar som man kan använda.

Smålökarna,( luftlökarna) som svävar uppe i toppen kan man bryta av, tvätta och ta bort bara det skal som sitter löst. Jag brukar stoppa ner dem hela och oskalade när jag gör köttfärssås eller gryta/wok. Till fisk är den jättegod. Att skala dem är för jobbigt och onödigt, det tunna skalet stör inte tycker jag. De smakar sött och "lökigt." Råa kan de vara lite skarpa. Möjligen skulle man kunna prova att mixa sönder ca 25 råa luftlökar med en stavmixer och ersätta en hackad gul lök med.
JamtNilla
Haft luftlök många år nu och sommartid använder jag 'bladen' färska i wok t ex, grova bitar. Nya lökarna gör jag syltlök på - förväller först och skållar av yttre skalen... används av maken i hans härliga köttfärssås. I år har jag fått så pass stora lökar att jag ska testa förvara några i lerkruka/lökgubben i skafferiet och använda istället för t ex charlottenlök i matlagningen.
Vart 2-3 år planterar jag om moderplantorna, nya lökarna som är lagom stora jordslår jag på hösten nånstans i trädgården i väntan på 'stora omplanteringen' smile.gif
Och självklart är luftlöken en härlig rabattväxt också - de småååå vita blommorna som kommer i toppen älskas av våra jordhumlor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon