Full version: Putsa koppar mässing
Carl

Har testat lite olika metoder på gamla stora femöringar. Provat lite av varje häxan citron vinsrya osv. Vad absolut gick bäst och outstanding resultat var MP52 hällrengöring.
hattstugan
Har du provat med tomatketchup??

Det enda det duger till är att putsa mässing med!
Huggorm
Usch, inte putsa gamla mynt, då slits dom och förlorar i värde!
malcolm
Coca Cola lär vara bra att putsa krom med, funkar kanske på koppar också, däremot fungerar det inte som rostlösare som många påstår.
ninnisky
Vi har sedan två år slutat putsa koppar, tvättar bara med såpvatten med jämna mellanrum. Kopparföremålen få ha sin gamla patina vilket jag numera tycker är finare än nyputsat. Dessutom slipper vi en del jobb biggrin.gif
Carl

Vet att man inte skall putsa mynt. men jag har massor av dom. Antar att MP 52 innehåller polermedel därför så bra
netha
CITAT (Carl @ 13-11-2010, 13:48) *
Vet att man inte skall putsa mynt. men jag har massor av dom. Antar att MP 52 innehåller polermedel därför så bra

MP52 har väl inget polermedel ... det är ju ett möbelpolish för lackerade och målade ytor samt plast.

Oj ... nu ser jag tillägget "hällrengöring" ... förlåt ... missade det.

Annars så putsar jag all koppar och mässing med Fubrima Puts
Gossen Ruda
CITAT (netha @ 13-11-2010, 21:09) *
MP52 har väl inget polermedel ... det är ju ett möbelpolish för lackerade och målade ytor samt plast.

Oj ... nu ser jag tillägget "hällrengöring" ... förlåt ... missade det.

Annars så putsar jag all koppar och mässing med Fubrima Puts

MP52 hällrengöring produktblad.
Lady Hamilton
Ketchup där håller jag med. Kleta in föremålet i ketchup och låt verka någon minut Sedan är det bara att spola av
Meriona
Mina kopparsaker står ovanpå köksskåpen, så de brukar vara fettiga (feta säger man kanske?) av stekos. Funkar ketchup på det med tro? Jag brukar använda Häxan.
Skruttis
CITAT (Meriona @ 15-11-2010, 12:42) *
Mina kopparsaker står ovanpå köksskåpen, så de brukar vara fettiga (feta säger man kanske?) av stekos. Funkar ketchup på det med tro? Jag brukar använda Häxan.


Det undrar jag också. Våra prylar står också på köksskåpen.

Jag har ingen ketchup. Kan man använda chilisås istället? g.gif
Lady Hamilton
Testa med Ketchup Tror nog att det rår på fett också Det är bara att pröva. Däremot har jag ingen aning om Chilisås har samma effekt.
Bettis
Använder alltid BISTRO kopparputs både till koppar och mässing finns för silver också väldigt enkelt att använda (typ ketchup) bara att stryka på. Små runda burkar som jag köper på ICA.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon