Full version: Facebook
Christa
Det pratas så mycket om att det är viktigt för företag, organisationer och politiska partier att synas på Facebook. Var dock inne och kollade en gång för ett tag sedan och jag såg inget särskilt.

Måste man veta vad man letar efter för att hitta något där?

Jag hade trott att man skulle komma till en startsida med en massa länkar och nyheter. Om någon vill synas på Facebook utan att någon letar efter dom, hur går det till i så fall?

Om jag t ex skulle vilja hitta människor med samma intresse som jag hur hittar man dem då?

Om ett företag vill visa upp sig hur hittar då folk till deras sida?

Är det bara de som har ett eget Facebookkonto som kan ta del av informationen?

Jag har hört att det är lätt att hacka ett sådant konto så jag är mycket tveksam till att gå med. Inte är jag intresserad av att lägga upp privata bilder eller listor med vänner heller. Jag har inte tid.

Rihane
Använder inte Facebook.
Är inne i en lite "nojjig" period gällande internet. Vill helt plötsligt vara jätteförsiktig med hur jag surfar och med min anonymitet dvs vad jag skriver.
En jättebra programserie om internet i kunskapskanalen.
http://www.ur.se/play/159617.

Tillägger att jag är älskar internet och den ostyrbarhet den innebär. Men.....insamlandet av informationen vi lägger ut och funderingarna över hur den kommer att användas börjar på något sätt hämma friheten jag älskar, istället för att öka den.

Programmet jag länkade till talade om Nederländerna som oanande började registrera medborgarnas religonstillhörighet som en service åt dom utan att föreställa sig att senare bli invaderade av Nazisterna som utnyttjade dessa register.
Programserien jag länkade till belyser det jag gillar med internet (bla avsnittet från 5 november)och det som oroar mig.

Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig ännu men jag samlar på intryck.


theseraphim
CITAT (Christa @ 14-11-2010, 09:26) *
Det pratas så mycket om att det är viktigt för företag, organisationer och politiska partier att synas på Facebook. Var dock inne och kollade en gång för ett tag sedan och jag såg inget särskilt.

Måste man veta vad man letar efter för att hitta något där?

Jag hade trott att man skulle komma till en startsida med en massa länkar och nyheter. Om någon vill synas på Facebook utan att någon letar efter dom, hur går det till i så fall?

Om jag t ex skulle vilja hitta människor med samma intresse som jag hur hittar man dem då?

Om ett företag vill visa upp sig hur hittar då folk till deras sida?

Är det bara de som har ett eget Facebookkonto som kan ta del av informationen?

Jag har hört att det är lätt att hacka ett sådant konto så jag är mycket tveksam till att gå med. Inte är jag intresserad av att lägga upp privata bilder eller listor med vänner heller. Jag har inte tid.


Officiellt är det bara medlemmar som kan ta del av informationen som någon lägger upp om sig själv plus att man måste vara godkänd som vän men företag kan köpa en tjänst av Facebook för att kunna kolla upp kontona utan vänförfrågan tex för att kolla folk som söker jobb osv. FInns ju en del som förlorat jobbet runt om i världen när deras företag kollat upp dem på Facebook.
*Stintan*
Det går ju inte att se särskilt mycket om man inte har ett eget konto.
Enklast är ju att veta vad man letar efter och använda sökfunktionen.
Man kommer till sin egen sida när man loggar in och där kan man skriva och se vad vännerna man har(godkänt) skrivit.
Har du ett intresse så kan du söka på det och kanske hitta en grupp med samma intresse som du kan gå med i.

Om Fb vore så farligt och så utsatt för hackning mm så skulle nog inte alla dessa miljontals människor över hela världen vara med.

Vad hade du tänkt använda FB till? För mig är det ett jättebra sätt att ha kontakt med nära och kära.
netha
CITAT (theseraphim @ 14-11-2010, 10:11) *
Officiellt är det bara medlemmar som kan ta del av informationen som någon lägger upp om sig själv plus att man måste vara godkänd som vän men företag kan köpa en tjänst av Facebook för att kunna kolla upp kontona utan vänförfrågan tex för att kolla folk som söker jobb osv. FInns ju en del som förlorat jobbet runt om i världen när deras företag kollat upp dem på Facebook.

Det stämmer inte!

Facebook lämnar inte ut några uppgifter, än mindre att de låser upp konton åt företagare.

De som mist sina jobb, har haft öppen profil och logg så att alla kan läsa allt de skriver och se alla deras bilder.
RitRat
För att läsa vilken sida som helst i sin helhet på facebook så måste man själv vara registrerad som "medlem" där.

Man måste veta namn på den man söker, även på företag. Företag kan dock köpa reklamplats, och bestämma vilken slags folk som kommer att se reklamen. Facebook filtrerar då dem som ser, efter bostadsort eller ålder eller vad reklamköparen har kryssat för, med mera som jag inte vet. Många företag blir rekommenderade genom sina egna "vänner" som värvar nya intressenter bland sina vänner. Det är så som reklamen sprids.

Vill du bli hittad av dina gamla kompisar, måste du vara där med ditt eget namn. Vill du t.ex. hitta trädgårdsintresserade, finns det intressegrupper där du sedan hittar de enskilda medelmmarna. Många av dem är internationella, världsomfattande, men det finns även bara svenska. Man söker med ord, t.ex. trädgård, Odla, gardening, flowers... Ja - som på Google.

Den som inte går med på dessa villkor (främst öppenheten med namn), kan lika gärna vara utanför.
EsterM
Vissa sidor på FB kan man se utan att logga in.
tex http://www.facebook.com/pages/Odlanu/14255...ll&filter=1

Hälsningar
Ester
Christa
Av en slump råkade jag nu hamna på en sida i Facebook när jag sökte på tesvamp. Hittade dock inte så mycket info men det finns en flik som heter "pågående diskussion" och där kanske jag hade kunnat läsa om det funnits något.

Det står "Sekretesstyp:Öppet: Allt innehåll är offentligt." så man kan tydligen välja det. Någon kanske redan har berättat det men jag har inte hunnit läsa än.

http://www.facebook.com/group.php?gid=18815022136

theseraphim
Du kan själv välja hur öppet du vill dela med dig eller hur öppen en diskussion skall vara.
Christa
CITAT (EsterM @ 14-11-2010, 10:53) *
Vissa sidor på FB kan man se utan att logga in.
tex http://www.facebook.com/pages/Odlanu/14255...ll&filter=1

Hälsningar
Ester


Från den här sidan kunde man gå till en medlem som skrivit kommentar och från den medlemmens sida kunde man gå till Facebookkatalogen. Här fanns massor av medlemmar men jag vet ju inte om alla dom själva har valt att bli synliga för icke medlemmar.
netha
CITAT (Christa @ 14-11-2010, 16:49) *
Från den här sidan kunde man gå till en medlem som skrivit kommentar och från den medlemmens sida kunde man gå till Facebookkatalogen. Här fanns massor av medlemmar men jag vet ju inte om alla dom själva har valt att bli synliga för icke medlemmar.

Facebookkatalogen ... vad är det? Har du länk till den?
Christa
CITAT (netha @ 14-11-2010, 17:12) *
Facebookkatalogen ... vad är det? Har du länk till den?


Om du går till odla genom länken ovan och klickar på något klickbart namn utan besökarna och sedan tittar längst ner på hennes eller hans sida så står det Facebook katalogen och sedan klickar man sig vidare till namnet man söker.
netha
CITAT (Christa @ 14-11-2010, 17:42) *
Om du går till odla genom länken ovan och klickar på något klickbart namn utan besökarna och sedan tittar längst ner på hennes eller hans sida så står det Facebook katalogen och sedan klickar man sig vidare till namnet man söker.

Tack!

Den hade jag aldrig tidigare sett.
De namn som syns, är personer som har öppen "Sök" och en del också öppen logg för alla.
Hittade inga familjemedlemmar eller makens fam. medl ... inte oss själv heller, eftersom vi
har begränsat sökning på våra namn och loggen bara är tillgänglig för våra vänner och inga andra.
Christa
CITAT (netha @ 14-11-2010, 17:53) *
Tack!

Den hade jag aldrig tidigare sett.
De namn som syns, är personer som har öppen "Sök" och en del också öppen logg för alla.
Hittade inga familjemedlemmar eller makens fam. medl ... inte oss själv heller, eftersom vi
har begränsat sökning på våra namn och loggen bara är tillgänglig för våra vänner och inga andra.


Det är ju förvånansvärt många som har sidan tillgänglig för alla. Om de som har det lägger upp bilder på sina vänner så kan man ju undra om vännerna känner till det. Vet du om man kan göra det utan någons tillåtelse eller om vänner som inte har sin sida öppen helt enkelt inte syns?

herkules
om man inte har sitt namn sökbart på fejjan, hur ska då gamla polare hitta en?
facebook är kul christa, prova vetja! smile.gif
netha
CITAT (Christa @ 14-11-2010, 18:00) *
Det är ju förvånansvärt många som har sidan tillgänglig för alla. Om de som har det lägger upp bilder på sina vänner så kan man ju undra om vännerna känner till det. Vet du om man kan göra det utan någons tillåtelse eller om vänner som inte har sin sida öppen helt enkelt inte syns?

Visst kan man lägga in bilder på sina vänner utan deras tillåtelse.
Precis som man här på Odla.nu kan lägga in bilder på vänner ... men jag tror knappas någon vill göra det.
Vännerna har ju tillgång till dina album på FB... och kan se vilka bilder du lagt in.

Om du nu inte spärrat ... för det kan man också göra ... alltså t.ex spärra album för en eller flera som man inte vill, ska se ens bilder.
Jag har t.ex ett album som bara mina barn m.fam får se.

herkules ... jag har alla som jag vill ha som vänner ... därför är sökfunktionen stängd
herkules
CITAT (netha @ 14-11-2010, 18:16) *
/...../
herkules ... jag har alla som jag vill ha som vänner ... därför är sökfunktionen stängd


men tänk om någon gammal kompis vill bli vän med dig och så kan de inte hitta dig?
för mig är den funktionen med fejjan halva grejen, gamla vänner som jag inte sett på 30 år dyker upp, kalasroligt ju!
skånepåg
Hehe eller dagens ilands problem för tonåringar idag är att ha minst 1000 vänner på fejjan biggrin.gif
Meriona
CITAT (herkules @ 14-11-2010, 18:44) *
men tänk om någon gammal kompis vill bli vän med dig och så kan de inte hitta dig?
för mig är den funktionen med fejjan halva grejen, gamla vänner som jag inte sett på 30 år dyker upp, kalasroligt ju!

Det är det säkert för många, och då är ju facebook en bra grej. Men jag känner som netha, jag har de vänner som jag vill ha, de som jag lämnat bakom mig har jag lämnat av en anledning. Däremot kan man ha utbyte av att träffa helt nya vänner, det kanske man kan göra på FB, vad vet jag?
Anma
Jag heter ju inte mitt riktiga namn på facebook, ändå hittas jag, genom gemensamma vänner. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon