Christa
Min sambo skar upp ett par stora bitar vitkål till oss var. Plötsligt hör jag ett hojtande från köket.

Hans kålbit var bebodd av en stor tusenfoting...

Som tur var hann den ut innan han bet i den... blink.gif
silos
CITAT (Christa @ 14-11-2010, 17:09) *
Min sambo skar upp ett par stora bitar vitkål till oss var. Plötsligt hör jag ett hojtande från köket.

Hans kålbit var bebodd av en stor tusenfoting...

Som tur var hann den ut innan han bet i den... blink.gif


Usch då!
Peztis
sick.gif
andersen
CITAT (Peztis @ 14-11-2010, 18:05) *
sick.gif


Undrar om det inte borde vara smile.gif troligtvist obesprutat.
Christa
CITAT (andersen @ 14-11-2010, 18:19) *
Undrar om det inte borde vara smile.gif troligtvist obesprutat.


Ja det är krav-kål och hellre invånare än bekämpningsmedel men lite äckligt är det ju ändå och eftersom vi ätit massor av kål utan att hitta inneboende så var vi ju inte så observanta. Broccoli får man ju kolla noga.

Min sambo hojtade o fy så äckligt och vi västerlänningar är ju inte vana vid att det sprallar i maten...
Blomstertanten
Där kan man snacka om levande föda tongue.gif
evelina
Du får trösta honom med att En tusenfoting innehåller runt 28 procent protein. Både nyttigt och närande???????????? naughty.gif biggrin.gif
netha
Jag skär alltid upp kålen, efter att för ganska många år sedan hittat små rödaktiga maskar långt inne i kålhuvudet. sick.gif
*Stintan*
Lustigt, när man odlar själv så står man nog inte o skriker om en tusenfoting kommer med in i köket men är grönsaken köpt så förskräcks man. giggle.gif
mojan
Hade länge svårt att äta broccoli efter att ha hittat en "kålmask" i den.
Har kommit över chocken nu, åt broccoli senast igår.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 14-11-2010, 19:42) *
Lustigt, när man odlar själv så står man nog inte o skriker om en tusenfoting kommer med in i köket men är grönsaken köpt så förskräcks man. giggle.gif


Om den bara hade varit i köket... Den tittade fram precis när sambon skulle sätta tänderna i den sköljda och uppskurna kålen han hade på sin tallrik.

Även om sallaten är hemodlad så har jag ingen lust att hitta en daggmask i maten. En bekants barn vägrade äta sallad efter att de hittat en mask i salladen en gång.

Så länge man hittar dem INNAN de ligger på tallriken tycker jag det är ok. En och annan ihjälkokt larv har jag ju hittat i broccolin men sprallande på tallriken sick.gif
Gossen Ruda
Vad var det för sort?
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 14-11-2010, 20:09) *
Vad var det för sort?


Tusenfotingen menar du? En sådan där platt som svänger på kroppen när den springer. Mörkbrun tror jag med tydliga segment. Vi släppte ut den i rabatten.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 14-11-2010, 21:34) *
Tusenfotingen menar du? En sådan där platt som svänger på kroppen när den springer. Mörkbrun tror jag med tydliga segment. Vi släppte ut den i rabatten.

Ahe, en chilopod då eller enkelfoting. Kallas även för murkrypare tror jag. Är ett rovdjur så den hade inte smakat på kålen. biggrin.gif
omk
CITAT (Gossen Ruda @ 14-11-2010, 21:55) *
Ahe, en chilopod då eller enkelfoting. Kallas även för murkrypare tror jag. Är ett rovdjur så den hade inte smakat på kålen. biggrin.gif


Oh, läste först MUNkrypare, blev lite matt, om man säger så ... sweatingbullets.gif

MEN sen fick jag rätt på bokstäverna och vad man är säger om murkrypare; krypet har definitivt ätit upp ALLA andra insekter i eran kål !! tummenupp.gif
malcolm
Bra att ni släppte ut den istället för att ta "kål" på den. giggle.gif

Jga fick 6-7 nyckelpigor med ett isbergssalladshuvud en gång, hellre det än besprutade grönsaker.
Christa
CITAT (omk @ 15-11-2010, 01:55) *
Oh, läste först MUNkrypare, blev lite matt, om man säger så ... sweatingbullets.gif

MEN sen fick jag rätt på bokstäverna och vad man är säger om murkrypare; krypet har definitivt ätit upp ALLA andra insekter i eran kål !! tummenupp.gif


Det har den säkert och bajsat har den också...

Visitkorten syntes bara på en lite del av kålen men tallriken står nu i kylen. Det blir väl jag som får äta upp den som är ren och fin...

På 80-talet hade jag små håriga larver som tog sig in i min lägenhet. Det spelade ingen roll hur mycket jag städade så hittade jag sådana ibland ändå. Hittade dom ibland mitt på spisen så jag tror de kom ifrån ventilen ovanför. Det fanns ingen fläkt, bara en ventil ovanför spisen.

En dag när jag satt och åt knäckebröd så låg det plötsligt en på bordet. Jag synade knäckebrödet noga men hittade ingen där så jag fortsatte äta. Efter en stund låg det en på bordet igen. Konstigt tyckte jag och kollade knäckebrödet en gång till men inget där. När en tredje larv låg på bordet började jag ana oråd. Bröt av en bit och såg hur en larv vände i ett hål. Dom var inuti!!!

När jag sedan flyttade hade jag aldrig några sådana mer och vad det var vet jag inte. Dom såg inte speciellt äckliga ut men man vill ju som sagt inte att det sprallar i maten.
Fny
Slemmigt, men mättande! tongue.gif
Gossen Ruda
Extra proteintillskott. Efter återkommande angrepp av mjölbagge i köket förvarar jag numera alla matvaror i kylskåpet och svalen. Dvs alla som sparas en tid, brödet ligger framme i plastpåsar men det blir inte så gammalt. Beträffande håriga larver i knäckebrödet så funderar jag på ängrar men det finns kanske fler sorter.
Christa
CITAT (malcolm @ 15-11-2010, 07:51) *
Bra att ni släppte ut den istället för att ta "kål" på den. giggle.gif

Jga fick 6-7 nyckelpigor med ett isbergssalladshuvud en gång, hellre det än besprutade grönsaker.


Ja man kan ju inte lasta den stackars tusenfotingen för att han hamnat på tallriken...

Jag tar också hellre lite kryp än besprutade grönsaker.

Det enda konventionellt odlade vi köper är avokado. Om det sprutas på den vet jag inte.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 14-11-2010, 21:55) *
murkrypare



Murkrypare; smaklig måltid! tongue.gif

Men det är ju nyttigt med protein. Hellre tusenfotingar än gift.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon