Fny
Har fått en tid på vårdcentralen nu på torsdag, och hoppas att de kan lösa problemet.

Varje lördag dansar jag större delen av förmiddagen. De senaste fyra veckorna har jag efter en stunds hoppande och skuttande fått ont i hälsenan. Och när det väl dragit igång har det snabbt blivit värre, efter ytterligare några minuter går det så ont att jag inte kan hoppa på den foten eller springa. Värre och värre blir det under hela förmiddagen och till slut börjar det även göra ont i resten av ankeln.

Efter dansen har det fortsatt att göra ont i hela ankeln, framförallt när jag går i trappor då det känns som om hela ankeln är på väg att gå av! Och så stelnar det en aning och smärtar till slut även när jag bara går normalt.

Eftersom det börjar i hälsenan funderar jag på om det kan vara hälseneinflammation. Men när jag läser om det på nätet hittar jag inget som förklarar varför jag får så jäkla ont i hela ankeln! Även på framsidan alltså! unsure.gif Är det någon som haft hälseneinflammation? Stämmer mina symptom? Eller lär det vara något annat?

Det har alltså varit så här de fyra senaste lördagarna. Smärtan har hållit i hela lördagen och hela söndagen, och på måndagen har det börjat ebba ut efter mycket vila. Idag är alltså den dagen, jag känner fortfarande av problemet men det är på väg bort. Suck... Grejen är att det är jag som är dansläraren! Så jag kan liksom inte ta det lugnt, jag måste hela tiden leda ungarna och visa hur man gör... Vilket börjar bli svårt... sad.gif

Är det någon som har en aning om vad det skulle kunna vara om det INTE är hälseneinflammation? dunno.gif Känner att jag börjar bli smått desperat här....
skogstroll
benhinneinflammation har jag haft och det är minsann inget nöje. Det går över efter ett tag, men man får nog vila till dess
Fny
benhinneinflammation... ja det har jag också funderat på, men då får man väl inte ont i hälsenan? Det är väl mer upp i benet som man får ont då? g.gif
titti49zon6
Jag har haft det men det är mer än 40 år sen crying.gif Kunde nästan inte gå på foten, det var höst och nästan vinter och jag kunde inte få på mig vanliga skor utan gick i träskor och yllesockor a0a.gif
Åkte till akuten och där fick jag en kortisonspruta i hälen, shit vad det gjorde ont men det hjälpte. Kan känna av det ibland med inga större besvär.
Hoppas att du blir bra så du kan fortsätta dansa men skulle tro att du får vila foten ett tag först.
Anma
Gubben hade det härommånaden. Numer ger man inte kortison längre i hälen. Den kan göra mer onytta än nytta just i den senan.
Han haltade i en vecka, blev bara värre och värre. Fick rådet att ha skor med lite klack även inomhus för att avlasta och undvika trappor. På ett par dagar blev det bra. Tur han har boots så han slapp låna mina klackskor. Lite svårt och trycka in fötterna i ett par 36:or kanske.
Bee
Det låter inte som hälseneinflammation. Experterna säger för övrigt att en sena inte kan bli inflammerad (!?). Googla på Akilleshäl i stället och se om det stämmer bättre. Det brukar visa sig som en liten kula/knöl precis där foten sitter ihop med benet.

Jag blev behandlad för just Akilleshäl i september i år. Cortison avrådde alla från! Det kan göra ont värre. En metod är en väldigt krävande träning under några månader. En annan metod är att behandla på samma sätt man behandlar åderbrock. Så behandlades jag. Man injicerade ett medel direkt i knölen jag hade. Värken har försvunnit nästan helt och på fredag skall jag på återbesök. Själva undersökningen skedde med ultraljud.

Det är inte alla vårdcentraler som har tagit till sig den här nya behandlingen så stå på dig om man kommer fram till att du har Akilleshäl. Själv blev jag efter remiss behandlad på Röntgen Direct (eller heter dom Direct Röntgen?) på Hisingen i Göteborg.
Monica M zon 4
Ont i hälsenorna botar man numera med sjukgymnastik. Jag fick massa tänjövningar och fick rådet att lägga in kilar i skorna så hälen kom upp lite högre. Det onda försvann på några veckor.

Låter lite konstigt att du har ont i anklarna. Du kanske samlar på dig vatten? Det kan upplevas som det spänner i anklarna.

De olika smärtorna kan bero på olika saker. Jag har ont i både hälsenor och anklar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon