Full version: Lite buller?
Gossen Ruda
En del här känner kanske till mitt tågintresse och de som inte visste det vet det nu. Tänkte bara testa vad ni gillar denna tågvideo från over there? USA är känt för sina långa och tunga tåg och nästan alltid dieseldragna. Detta långa koltåg masar sig uppför en stigning draget av 2 lok med 4-5000 hk och i aktern skjuter 4 lok på med vardera drygt 3000 hk, dvs minst 20000 kusar. Glöm inte att skruva upp ljudet för det låter en del, USA är ett bullrigt land. Skriv gärna vad ni tycker. biggrin.gif YouTube.
xlxl67
Ja det var mäktigt att se!
Otroligt tungt ser det ut...
Det är nog grabben som kommer fram... biggrin.gif

Får kontra med en fet ljudupplevelse jag också från en F15 på låg höjd smile.gif
http://www.youtube.com/watch?v=MAujzrodH74&feature=fvst
smuleborg
Buller, nej tack! Jag menar, ljud som jag inte själv väljer, nej tack. Det är väl det som uppfattas som buller? Häftigt ändå.
gnon49
När det gäller tåg,flyg o bilar blir jag aldrig vuxen. Särskilt av äldre årsmodeller: laugh.gif
Christa
Jag är lite svag för ånglok. Mäktigt när pustandet hörs på kilometeravstånd.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 17-11-2010, 21:16) *
Jag är lite svag för ånglok. Mäktigt när pustandet hörs på kilometeravstånd.

Då kan vi ta ett ånglok också, UP 844. Detta lok är känt för att aldrig ha blivit slopat, det är och har alltid varit att driftsånglok. Låt vara att det bara kör specialtåg numera. Som alla am lok maffigt, kan dra 20 personvagnar i upp till 160 km/h och har nästan varit uppe i 200. Här toppar det ungefär 90.

Ett annat: Milwaukee Road 261 . Det evinnerliga tutandet är det lag på. Före varje vägkorsning skall det alltid signaleras låång låång kort lååååång, även om det finns bommar.
Monica M zon 4
Bullriga tåg är inte min grej. Men maken är teknikfreak så jag har fått förmånen att följa med honom på många bil-, flyg-, tåg- och teknikmuseum genom åren. En del har väl varit rätt kul att kolla på men många har varit rätt trista! Maken följer med mig till trädgårdar och parker och har tråkigt! tongue.gif

Fast visst var det imponerande att se alla tåg knuffa och dra upp alla kolvagnarna!
Gossen Ruda
Jag kan ju tillägga att koltåget vägde nog runt 8000 ton. Det gör gott för växthuseffekten.biggrin.gif
malcolm
Häftigt med gamla tåg tycker jag och kan rekommendera ett besök på järnvägsmuséet i Gävle för den intresserade.

Såg på TV en gång hur ett tåg mötte sig själv, man hade sprängt en tunnel i ett berg som gick i spiral uppåt för att klara en stigning och tåget var så långt så när framänden var på väg ut ur tunneln mötte det sin egen bakända.

[attachment=56399:800px_Fl...oncaster.jpeg]

"Flying Scotsman är ett ånglok byggt 1923 i Doncaster, England, som sattes i trafik på linjen London-Edinburgh med samma namn. 1923 döpte konstruktören Nigel Gresley sitt tredje lok av typ Class A1 Pacific till just Flying Scotsman No 4472. Detta lok kom att skrivas in i järnvägshistorien, då det 158 ton tunga loket 1934 blev det första någonsin att köra fortare än 100 mph (161 km/h)."

Monica M zon 4
Järnvägsmuseet i Gävle har jag varit på! Visst fanns det mycket kul att kolla på, även för en som inte är jätteintresserad. Å vi har åkt med en mängd museijärnvägar så jag har fått se mååånga lok och tåg genom åren.
Christa
Har för mig att jag läste någonstans att man börjat använda ånglok igen. Är du Ruda eller någon annan något om det? När jag var liten på 60-talet så gick bussen till sta´n förbi lokstallarna och då var det forfarande många ånglok som användes åtminstone där.

Jag åkte genom Östtyskland 1976 och då hade de fortfarande ånglok där.

En dag förra året satt jag här i köket och tittade ut genom fönstret. Vi har järnvägen någon kilometer bort. Vilken konstig rök tänkte jag, den flyttar på sig. Aha, det måste vara ett ånglok! Hann precis upp till andra våningen för att se det och slängde upp fönstret och hörde tuffandet innan det försvann.

Annars ser man dom inte så ofta nu för tiden. Där jag växte upp var det en dryg kilometer till järnvägen men kom det ett ånglok så hördes det ända hem.
Gossen Ruda
Om du menar ånglok i reguljär trafik så är svaret nej, det är bara museitrafik och olika jippon. Finns/fanns något afrikanskt land som rustade upp sina gamla ånglok och körde med dem men det är lite speciella förhållanden. Orsaken till att skippa ångloken är många. Det krävs minst 2 man på loket, förare och eldare. Mycket manuellt arbeta med service runt, kolning och vattning mm. Sen är ånglok inte speciellt ekonomiska, verkningsgraden ligger på ungefär 10%.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon