pibe02
Såg på plantagen att de har billiga lökar, 5 påsar för 100 kr.....alltid kul att fynda men med någon cm snö så är det väl för sent att plantera ut.... Det fanns tulpaner, krokus, scillor, snödroppar, pärlhyacint, narcisser mm

Kan man köpa tex krokusar och plantera inne till jul, eller ha i krukor till våren eller har ni några tips.
Tulpaner tar rådjuren men om de är i kruka kanske de klarar sig...?
Narcisser har jag hört skall planteras tidigare.
blomkronan
Har oxå sett deras ta 5 för 100:- Blev väldigt sugen så jag gick hem och leta info om hur man skulle göra.
lökarna behöver få lite rötter innan dom klarar av att stå ute. Så man skulle plantera dom tät i en kruka, låta den stå i minst 15 graders rum i två veckor sen ut, krukan skulle skyddas med något isolerande runt om, halm, löv, bubbelplast, frigolit vad man nu hade gärna nära en vägg i lite skyddat läge men inget skydd från ovan. sen stog det inte hur man skulle göra i vår... men jag tänkte att jag ska gräva ner dom så fort jorden reder sig i vår.

Ska försöka hinna åka dit i morgon och köpa lite wink.gif
rosita
Jag köpte själv billiga påskliljor som jag satte i krukor. De står i förrådet ca 3-12 grader. Jag hoppas på tidig vårblom! whist.gif Om de inte vill komma upp tidigt, kan jag driva dem i växthuset. Det borde gå inomhus också! Det vore kul med påskliljor i mars, eller rent av i februari. Hur som helst har jag tänkt att använda dem som snittblommor och sedan plantera ut dem i rabatten efter blomning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon