Full version: Övervintrat lejongap
Monarda
Lejongap tillhör normalt ettåringarna, i alla fall på mina breddgrader. Men till min stora förvåning överlevde detta ex förra årets stränga vinter. Det stod väldigt skyddat i en vinkel mot söder och planterat alldeles vid en trampsten i rabatten. Rötterna måste ha hamnat under stenen och skyddats mot tjälen på det viset, jag har ingen annan förklaring. Ska bli spännande att se till våren om det dyker upp igen.

[attachment=56436:P8200522.jpg]
Eva i Skåne
Jag vet inte vilken zon du bor i, men det har hänt mig flera gånger att lejongap överlevt. Jag tror det kan gå åtminstone i zon 1 och 2.
Hoppas din växt klarar en vinter till. Lejongap är ju så fina!
Felicia M
Mina lejongap klarade också förra vintern! Och jag hoppas de kommer igen nästa år, de är så söta.
Gunilla T
Trots den kalla vintern var det ingen tjäle i marken när snötäcket lade sig tjockt. Det kan vara förklaringen till att växterna överlevde.

Jag brukar köpa ett gräs, Stipa pennata, varje år, det har aldrig klarat att övervintra förut men denhär vintern klarade det sig.
Peztis
Var ute i trädgården idag och såg att lejongapen står där friskt gröna fortfarande, ok inga blommor men i alla fall!
Alunroten och nemesia är också fint görna nu, har inte alls säckat ihop som många andra växter - annueller eller perenner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon