Full version: nordkoreas attack...
Fny
unsure.gif

Nordkorea har tydligen attackerat en sydkoreansk ö... med över 200 granater! Och sydkorea har självklart besvarat elden. Jisses... undrar var detta kommer sluta...
Aqvakul
Förhoppningsvis är det en begränsad styrkedemonstration i samband med maktskiftet i norr. Annars önskar man ju regimen i NK allt ont....
Fny
Jag bara hoppas att det inte leder till en kedjereaktion där fler länder dras in och rätt som det är står vi med tredje världskriget runt hörnet... crying.gif
sqrulan
-fear-.gif Fy tusan för krig!
Christa
CITAT (sqrulan @ 23-11-2010, 10:13) *
-fear-.gif Fy tusan för krig!


Håller med dig! Krig är inte värdigt varelser med människans intelligens. Om man verkligen bryr sig om människor från andra länder så är det krig och förtryck man skall bekämpa och fördöma.

Gossen Ruda
Förmodligen ingen risk för att det sprider sig. Kina är inte nöjda med NK och kommer förmodligen inte engagera sig, om inte USA ingriper och det gör de säkert inte. Det blir nog inte mer än lite pang-pang mellan broderfolken. En stor bomb över NK:s ledare hade nog inte varit fel.
Carl

Diktaturer är alltid luriga och opålitliga. Troligt löser sig detta men nivån har skruvats upp. Om ett par år har NK atombomber! Vad händer då? Med en galen ledare i spetsen. Oroande!
gnon49
Världen största fängelse. När skall befolkningen göra revolt tro. Troligen uppdagas fruktansvärda brott likt det som uppdagades efter nazitysklans fall. Undra på att makthavarna gör allt för att sitta kvar. Stackars nordkoreaner.
batski
Som vanligt när det gäller såna här totalitära regimer anklagar angriparen den angripna för att ha börjat. Nazityskland blev också "attackerat först"... Jaja...

Ja stackars norkoreaner crying.gif
malcolm
Hoppas USA håller sig utanför i alla fall men de borde väl ha lärt sig nu efter förra Koreakriget och efter Vietnam.
Fny
Eeeeeeehm jag skulle inte lita på det, nej. blink.gif Även om Obama är bättre i det avseendet än exempelvis Bush...
batski
CITAT (malcolm @ 23-11-2010, 12:15) *
Hoppas USA håller sig utanför i alla fall men de borde väl ha lärt sig nu efter förra Koreakriget och efter Vietnam.


Ja det hoppas jag med!
Gossen Ruda
CITAT (batski @ 23-11-2010, 12:25) *
Ja det hoppas jag med!

För att inte tala om Irak och Afganistan.
andersen
CITAT (Carl @ 23-11-2010, 11:01) *
Diktaturer är alltid luriga och opålitliga. Troligt löser sig detta men nivån har skruvats upp. Om ett par år har NK atombomber! Vad händer då? Med en galen ledare i spetsen. Oroande!


Carl, Nordkorea har haft Atombomber i flera år och även utfört provsprängningar...

Ny teknik Nordkoreas Atomsprängningar

andersen
CITAT (Fny @ 23-11-2010, 10:02) *
unsure.gif

Nordkorea har tydligen attackerat en sydkoreansk ö... med över 200 granater! Och sydkorea har självklart besvarat elden. Jisses... undrar var detta kommer sluta...


Fast mycket talar för att Sydkorea har en stor del i vad som hände, jag menar hur tänker dom när dom har övningar med raketer intill nordkoreasgräns?

Sydkorea började?
gnon49
Ett land som inte kan föda sin befolkning men har råd att utveckla kärnvapen mot inbillade fiender, är Nordkorea i ett nötskal. Måtte regimen falla och landet återförenas till ett välmående demokratiskt Korea. Syd har ju lyckats mer än väl i det avseendet.
Fny
Ja sydkorea är ju ett enormt välmående och framstående land!
andersen
CITAT (Fny @ 24-11-2010, 09:17) *
Ja sydkorea är ju ett enormt välmående och framstående land!



Vet du vad du talar om? i Sydkorea sitter det hundratals fackliga företrädare i fängelse, Sydkorea har lagar som förbjuder fackliga verksamheter i sydkorea, så på vilket sätt är det ett framstånde land?
Fny
CITAT (andersen @ 24-11-2010, 15:44) *
Vet du vad du talar om? i Sydkorea sitter det hundratals fackliga företrädare i fängelse, Sydkorea har lagar som förbjuder fackliga verksamheter i sydkorea, så på vilket sätt är det ett framstånde land?


Nej okej, dåligt formulerat. Men Sydkorea är trots allt ett av Asiens starkaste ekonomier, för att inte tala om den tekniska och vetenskapliga utvecklingen som varit de senaste åren! Det är också en demokrati och de befolkningens politiska rättigheter är i princip lika bra som exempelvis Tyskland (statistik). När det gäller civila rättigheter är de iofs snäppet efter, men fortfarande bland de bättre: mer statistik. Visst finns det room for improvement men om jag skulle tvingas välja ett land i asien att leva i så skulle nog sydkorea ligga högt upp på listan!
andersen
CITAT (Fny @ 24-11-2010, 16:14) *
Nej okej, dåligt formulerat. Men Sydkorea är trots allt ett av Asiens starkaste ekonomier, för att inte tala om den tekniska och vetenskapliga utvecklingen som varit de senaste åren! Det är också en demokrati och de befolkningens politiska rättigheter är i princip lika bra som exempelvis Tyskland (statistik). När det gäller civila rättigheter är de iofs snäppet efter, men fortfarande bland de bättre: mer statistik. Visst finns det room for improvement men om jag skulle tvingas välja ett land i asien att leva i så skulle nog sydkorea ligga högt upp på listan!


För mej är det inget land som jag skulle vilja leva i,men det beror nog till stor del av min fackliga bakgrund, fackliga aktiviteter uppskattas inte någonstans i Asien, men Sydkorea tar en speciellt dålig plats pga att dom lovade att bättra sig när dom tog plats i G20 men det har dom inte uppfyllt, tror att det sitter ca 300 fackligt aktiva kamrater i fängelse pga att dom har försökt att få igång facken i Sydkorea, men det stoppas av Sydkoreanska lagar mot fackföreningar, Polisen slår hårdhänt ner strejkande arbetare, dom blir slagna sönder o samman.
Fny
Nej usch, det är ju hemskt. sad.gif Är själv inte så insatt i fackliga frågor, så det hade jag ingen aning om...
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 24-11-2010, 16:56) *
För mej är det inget land som jag skulle vilja leva i,men det beror nog till stor del av min fackliga bakgrund, fackliga aktiviteter uppskattas inte någonstans i Asien, men Sydkorea tar en speciellt dålig plats pga att dom lovade att bättra sig när dom tog plats i G20 men det har dom inte uppfyllt, tror att det sitter ca 300 fackligt aktiva kamrater i fängelse pga att dom har försökt att få igång facken i Sydkorea, men det stoppas av Sydkoreanska lagar mot fackföreningar, Polisen slår hårdhänt ner strejkande arbetare, dom blir slagna sönder o samman.

Det är väl inte konstigt om man hamnar i fängelse när man försöker starta fackföreningar i ett land där såna är förbjudna! Skall man inte följa landets lagar?
batski
CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2010, 18:02) *
Det är väl inte konstigt om man hamnar i fängelse när man försöker starta fackföreningar i ett land där såna är förbjudna! Skall man inte följa landets lagar?


När lagar är orättvisa och förtryckande kan det vara berättigat att bryta mot dem i syfte att få till stånd en förändring. Hade t ex. Martin Luther King Jr. inte brutit mot lagen genom sina civil olydnads-aktioner hade USA kanske haft kvar sina gamla rasistiska lagar...
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2010, 18:02) *
Det är väl inte konstigt om man hamnar i fängelse när man försöker starta fackföreningar i ett land där såna är förbjudna! Skall man inte följa landets lagar?


Dom fria fackföreningarna borde vara tillåtna i ett land som Fny ansåg vara ett framstående land, där av att jag skrev att Sydkorea har lagar som förbjuder fackföreningar.

Sedan så förstår jag att du skriver så som du gör för att provosera! i ett demokratisk land så skall självklart det inte vara förbjudet med fackföreningar, så svaret på din fråga är att det är två fel, nr1 landets lagar är fel och nr2 föreningsrätten borde gälla alla länder i hela världen, tyvärr så gör den inte det.
Gossen Ruda
Nej, jag provocerar inte, bara retas lite. Men det finns ett allvar i botten. Jag är för rätten att bilda fackföreningar men samtidigt är jag kritisk. Det skall inte vara ett självändamål med en fackförening, det kan bli ett självmål annars. Jag har varit fackansluten hela mitt yrkesverksamma liv, snart 38 år. Fn betalar jag 500 kr/månad för "nöjet" men när jag summerar börjar jag fundera på vad jag har betalat för, i dagens penningvärde börjar det närma sig 200 000. Under dessa år har jag ett par gånger varit på kant med facket för jag har inte tyckt att de arbetar för medlemmarna utan har en egen agenda. Dessutom så finns det inom rörelsen en del som har det jäkligt bra utan att förtjäna det. Makt har en benägenhet att korrumpera som lord Akron sa. Fast här handlar det om pang-pang på Koreahalvön.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2010, 19:20) *
Nej, jag provocerar inte, bara retas lite. Men det finns ett allvar i botten. Jag är för rätten att bilda fackföreningar men samtidigt är jag kritisk. Det skall inte vara ett självändamål med en fackförening, det kan bli ett självmål annars. Jag har varit fackansluten hela mitt yrkesverksamma liv, snart 38 år. Fn betalar jag 500 kr/månad för "nöjet" men när jag summerar börjar jag fundera på vad jag har betalat för, i dagens penningvärde börjar det närma sig 200 000. Under dessa år har jag ett par gånger varit på kant med facket för jag har inte tyckt att de arbetar för medlemmarna utan har en egen agenda. Dessutom så finns det inom rörelsen en del som har det jäkligt bra utan att förtjäna det. Makt har en benägenhet att korrumpera som lord Akron sa. Fast här handlar det om pang-pang på Koreahalvön.


I Nordkorea behövs inte facket, där tar ”den käre ledaren”, hand om dig...
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 24-11-2010, 20:10) *
I Nordkorea behövs inte facket, där tar ”den käre ledaren”, hand om dig...

Faktum är att demokrati är ett ganska ineffektivt styrelseskick, att fatta beslut tar en väldig tid. Den bästa ordningen ur den synvinkeln är den upplyste despoten, med all makt i sin hand fattar han beslut som är bra för de flesta och snabbt går det. Beträffande Nordkorea så är dock despoten inte speciellt upplyst, snarare rena rama natta råder.
Ralf
CITAT (andersen @ 24-11-2010, 16:56) *
För mej är det inget land som jag skulle vilja leva i,men det beror nog till stor del av min fackliga bakgrund, fackliga aktiviteter uppskattas inte någonstans i Asien, men Sydkorea tar en speciellt dålig plats pga att dom lovade att bättra sig när dom tog plats i G20 men det har dom inte uppfyllt, tror att det sitter ca 300 fackligt aktiva kamrater i fängelse pga att dom har försökt att få igång facken i Sydkorea, men det stoppas av Sydkoreanska lagar mot fackföreningar, Polisen slår hårdhänt ner strejkande arbetare, dom blir slagna sönder o samman.

Hade ingen aning om detta.
Extra trist då att många svenska företag är direkt verksamma i Sydkorea.

gnon49
ja inte har Sverige dåliga relationer med Kina som ju är en ren diktatur. Vårt exportberoende gör nog att vi bortser från det mesta om vi vill upprätthålla exporten och få gröna sifftror i statsbudgeten. Sydkorea är nog på rätt väg efter alla år av militärdiktatur. Välstånd brukar ju gynna demokratin, liksom fattigdom gynnar diktatur.
Sydkorea skickar matbistånd till Nordkorea och får granater som betalning. Helt sanslöst tycker jag.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2010, 20:31) *
Faktum är att demokrati är ett ganska ineffektivt styrelseskick, att fatta beslut tar en väldig tid. Den bästa ordningen ur den synvinkeln är den upplyste despoten, med all makt i sin hand fattar han beslut som är bra för de flesta och snabbt går det. Beträffande Nordkorea så är dock despoten inte speciellt upplyst, snarare rena rama natta råder.

Även den "upplyste" Voltaire förordade den upplyste despoten, men tappade hoppet om såväl Fredrik den store av Preussen som Katarina den stora av Ryssland.
Tyvärr visar historien att det upplysta snart slocknar och ersätts av blind diktatur. Demokrati innebär inte alltid att det bästa beslutet fattas, men det är en garanti mot det riktigt dåliga...
batski
CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2010, 20:31) *
Faktum är att demokrati är ett ganska ineffektivt styrelseskick, att fatta beslut tar en väldig tid. Den bästa ordningen ur den synvinkeln är den upplyste despoten, med all makt i sin hand fattar han beslut som är bra för de flesta och snabbt går det. Beträffande Nordkorea så är dock despoten inte speciellt upplyst, snarare rena rama natta råder.


Men hur vanligt är det med upplysta despoter? unsure.gif
Ralf

Jag talar inte om företag som skickar varor/pengar. Jag talar om svenska företag som har direkta investeringar i Sydkorea... eller tom flyttade från Sverige till Korea.
gnon49
CITAT (Ralf @ 24-11-2010, 22:01) *
Jag talar inte om företag som skickar varor/pengar. Jag talar om svenska företag som har direkta investeringar i Sydkorea... eller tom flyttade från Sverige till Korea.

Men dom flesta stora svenska företagen investerar ju i Kina hej vilt. Idag är ju Kina rena drömmen för företag att investera i. Att Kina är en diktatur glöms liksom bort i sammanhanget. Sedan kan jag inte låta bli att beundra kinas framgångar. Men en diktatur är det om än inte lika brutal som Nordkoreas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon