Full version: Har du utegran
netha
För första gång på 26 år ska vi inte ha utegran i år ... bor i flerfamiljshus.
Vet att många kommer att sakna ... det gjorde de när tomten försvann för två år sedan. (den vi hade ute sen -98)
Många asylsökande har kommit hit familjevis och fotat med barnen framför granen med hundratals ljus.
omk
I min kommun, var det tal om, redan förra året, att kommunen INTE skulle bekosta uppsättning samt elkostnad för gran i de lite "större" orterna (5-6 st). Bortsett från huvudorten som NATURLIGTVIS skulle ha både en och fem och sju granar både här och där. Kommunen backade, dock.

Totalt (alltså inkl kostnad för granen, frakt, uppsättning, ljusuppsättning, el, nedmontering och trpt till sopstation) tror jag att det handlade om 15.000 kr / gran och ort.

Tycker att det är lite trist. En ganska "futtig" kostnad för kommunen i det stora hela. Och egentligen behöver det ju inte vara en gran ens, MEN julbelysning iallafall !! I december är det mörkt ....

I år vet jag inte hur det blir. Får ta en tur till byn på lördag/söndag och kolla.

Här hemma, kommer det dock att pyntas och ljus-sättas utomhus !!
Solstorm
Jag tycker också att det är fint med utegranarna. Men inte ska det behöva kosta 15 tusen per gran. Det är väl ganska typiskt att det tillåts kosta mycket när kommunen betalar. Lönekostnaden kan väl röra sig om ca 300 kr i timman? Hur många timmar ska två man behöva för att frakta, sätta upp och ta ned en gran? Om man nöjer sig med en gran på 5-6 meter så kostar ju inte den skjortan och kan heller inte vara så vansinnigt dyr att frakta om man lastar på alla granar samtidigt och åker runt med. Om man rationaliserar jobbet och sätter lite fart på gubbarna så skulle det kunna bli betydligt billigare tror jag. Det är ett uppdrag som absolut skulle kunna skötas mycket billigare privat, bara att ta in anbud.

Hur många timmar läggs på utegranen hemma i trädgården? Visserligen ofta mindre i storlek men en människa klarar jobbet på ganska få timmar, kommunen borde väl klara sig med två människor på inte så himla mycket längre tid.
Olle A
Jag nästan skäms över den stora granen här på torget. Den är bland det glesaste jag har sett! ohmy.gif

Olle
malcolm
Jag har ingen utegran men däremot brukar jag ha en ljusslinga utmed planket och staketet mot grannen, ca 25 m.
fuchsian

Det har jag inte haft och det kommer inte att bli heller, likaså inget inne heller. Advendsljusstakarna åker nog upp som vanligt, men inget annat än extra städning om vi är ens hemma, osäkert hur det blir ...Fuchsian....
Suz
Ja vi har gran ute....en stationär giggle.gif
Förutom ljus i den har vi en del ljusslingor på huset.
malcolm
CITAT (Suz @ 24-11-2010, 15:52) *
Ja vi har gran ute....en stationär giggle.gif
Förutom ljus i den har vi en del ljusslingor på huset.

Bra för "gransämjan". giggle.gif
Klint
I vår kommun finns det många mindre orter.De har funnits granar på flera olika små torg,den största i centralorten,men det har alltid saboterats på olika vis i fjol satte de upp nån mindre variant av en sån där ljuskon de har på Liseberg den fick vara i fred de sätte även ljusslingor i flera träd riktigt snyggt och proffsigt gjort! Och det fick vara kvar!! Men nog skriver folk i tidningen och klagar varför får vi ingen gran de har vi alltid haft nu ska det sparas just hos oss igen.Konvarianten fanns ju även i parken i huvudorten och de hade ju ansträngt sej för att göra fint och det blev jättefint! Tråkigt när man måste klaga....
Överbölingen
Ute har vi en staionär gran. Byter lite då och då för att ingen skall bli ledsen. På altanen har vi en liten huggen gransom vi trar ur i en tätning där den ändå skall bort. Till den har vi en julgransfot som kan rotera. Utmärkt vid uppsättningen av belysningen för man kan stå på samma ställe medan någon annan skta snurrar granen. Drar man sedan ur sladden kan man sitta med en filt runt sig och en kopp glögg och låta granen dansa.

Inne har vi plastgran. En av sönerna tål inte terpentinångorna eller vad det är när vi har gran inne. Dessutom är vi för snåla för en slik gran är värd mycket om 45 år.
netha
Vi har så klart ljusslingor på balkong och altan. smile.gif
Bara vita ljus och inget blinkande.
Inga från Närke
Vi har ingen utegran men en buske som vi slänger över ett ljusnät på i olika färger. Sedan har vi istappar hängande på lilla altanen. På stora altanen har vi ljusslang i taket året om.
I tätorten finns det lite granar på 3 platser och även en stor elljusstake när man kommer in från norr, sedan finns det väl i kommunen på flera platser eftersom vår kommun består av många små tätorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon