Eva i Skåne
Jag köpte sådana go´a microfleeceplädar, men dom är elektriska så det sprakat bara man tar i ett hörn. Finns det nåt att göra annat än stoppa dom i tvättmaskinen med mycket sköljmedel?
Det känns ju onödigt att tvätta helt nya saker men alternativet är ju att inte använda dom.
malcolm
Häng dem utomhus, gärna när det är kallt.
Peztis
Så mycket sköljmedel ska det nog inte behövas i o f s.

Prova Malcolms tips, det är ju enkelt! Funkar inte det så skulle jag allt prova tvätta dem.
Irene_L
Jag har också precis köpt fleecefiltar. Dom var också statiska och luktade konstigt så jag fick tvätta dom och ta sköljmedel! Då blev dom bra! Det känns skönt med att tvätta dom och att fått bort den där konstiga doften! Man undrar ju vad det är i dom igentligen!
Peztis
Ja, man får hoppas att de har druckit ur colan ur PET-flaskorna innan de blir fleece-filtar! biggrin.gif
Gossen Ruda
Det är lite trist men ALLT som kommer i kontakt med kroppen bör tvättas innan det används, ju mer kroppsnära desto viktigare. Det tillsätts allt möjligt för att kläder mm skall hålla sig fräscha en längre tid i sina förpackningar och en del ämnen är inte trevliga. För att inte tala om vad som används under tillverkningen.
netha
CITAT (Eva i Skåne @ 24-11-2010, 21:00) *
Jag köpte sådana go´a microfleeceplädar, men dom är elektriska så det sprakat bara man tar i ett hörn. Finns det nåt att göra annat än stoppa dom i tvättmaskinen med mycket sköljmedel?
Det känns ju onödigt att tvätta helt nya saker men alternativet är ju att inte använda dom.

Jag har flera fleecefiltar ... sitter just nu med en virad runt mina svårt värkande knän.
Utan tvätt med sköljmedel är det hart när omöjligt att anv filtarna ... sprakar så man ser glödloppor om det är mörkt i rummet.

Kör i snabbtvätt, 1 msk tvättmedel och vanlig dosering sköljmedel.
Sussie F-Flower
Fleecefiltar ska vara av 100% polyester. Är dom det?

Om du bär kläder innehållande acryl blir det blixt och dunder!
(Gör du det?)
Whiskuchi
Jag håller med Rudan, nya textilier ska tvättas.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tvättar allt nytt innan första användning, känns bättre
batski
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-11-2010, 08:55) *
Jag tvättar allt nytt innan första användning, känns bättre


Samma här
Carl

Ta en startkabel och jorda filten i elementet. Eller köp en riktig filt i ull.
Klint
CITAT (Carl @ 25-11-2010, 09:31) *
Ta en startkabel och jorda filten i elementet. Eller köp en riktig filt i ull.

Du vet väl att det snart är jul? santa.gif MEN om du går med i Secret Santa är du säker flirting.gif
Pia L
Häll lite sköljmedel i en sprayflaska med vatten och duscha lite på filten och knyckla ihop den, skaka filten sen har den slutat spraka.
Eva i Skåne
Tack för alla goda tips.
Att duscha dom med sköljmedelblandning låter vettigt, men eftersom det är tre stycken plädar tog latheten överhand och nu är dom i tvättmaskinen.


Och till Carl vill jag säga: Hade jag velat ha en ullfilt hade jag naturligtvis köpt det wacko.gif men sådana gillar jag inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon