Christa
Är det någon av er som har en liten lätt snösläde för skottning som ni gillar? Vår stora i galvad plåt är för tung tycker jag. Tips på affärsskedja som har en liten lätt snösläde vore bra.

Även skyfflar kan ju vara olika tunga. Vår som vi köpte på coop är väldigt lätt medan grannens från fiskars är tung.

Här har kommit närmare 30 cm snö idag. Ytterdörren gick nästan inte att öppna och snön gick nästa över stövelskaften fast jag hade sambons stora stövlar. Vi har ca 40 meter infart att skotta så det gäller att ha bra grejer. Snön skall flyttas ganska långt och då är det bra med en lätt snösläde.
Carl
40m pust jag hade sparat min hälsa och köpt något sånt här för 4500 värt pengarna istället för ryggskott http://www.carlsonerna.se/?artnr=18-2818-31
evelina
Jag har köpt en sådan här väger inget och har hjul under, jag är nöjd.

Snösläde
varghem
otur -fear-.gif slut för säsongen
malcolm
Jula:

[attachment=56513:707042_jpg.jpeg]

"SnöslädeKöldtålig och robust konstruktion
329:-
Mycket köldtålig snösläde av plast med bekvämt handtag. Slitskenan på skopans spets garanterar längre livslängd, och släden förflyttas enkelt tack vare 2 st hjul på skopans undersida. Viss montering tillkommer. Bladmått 640x640 mm. Vikt: 5 kg. (Artnr: 707042) 329:-
evelina
CITAT (varghem @ 25-11-2010, 15:41) *
otur -fear-.gif slut för säsongen


Det var ju synd, jag köpte min i Uppsala förra veckan.
malcolm
CITAT (varghem @ 25-11-2010, 15:41) *
otur -fear-.gif slut för säsongen

Finns i vissa varuhus.
Gossen Ruda
Annars är en motoriserad snöslunga bra förebyggande medicin mot ryggskott.
Christa
CITAT (evelina @ 25-11-2010, 15:41) *
Jag har köpt en sådan här väger inget och har hjul under, jag är nöjd.

Snösläde


Det var den jag hittade på nätet innan jag lade ut tråden men jag var lite fundersam eftersom det stod samma vikt på den som en i metall. Tycker dock att vår borde väga mer än 5 kg. Det är ju dock intressant att du provat den och är nöjd.

Det tyngsta momentet tycker jag är när man skall köra upp den på snörampen och tömma den. Nu har snön dessutom fastnat på den i galvad plåt så man måste vända den upp och ner för att tömma den.

Den är väl samma som Malcom har bild på?

Snöskottningen är min enda träning just nu och jag avskyr bullrande, avgasstinkande snöslungor. Bara det inte är för tungt så går det bra. Många lätta lyft eller puttande sliter inte på kroppen. Det bygger upp den istället. Det var helt tyst ute och då tycker jag det rogivande att gå ute och skotta.

Inga från Närke
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2010, 15:48) *
Annars är en motoriserad snöslunga bra förebyggande medicin mot ryggskott.

Köper du en sådan åt oss alla då. flirting.gif Alla kanske inte har den ekonomin, alltså lägga mellan 4-5000 kr på en snöslunga man inte kan använda mer än på vintern.
Gossen Ruda
CITAT (Inga från Närke @ 25-11-2010, 19:59) *
Köper du en sådan åt oss alla då. flirting.gif Alla kanske inte har den ekonomin, alltså lägga mellan 4-5000 kr på en snöslunga man inte kan använda mer än på vintern.

Man kanske kan ha den som jordfräs på sommaren. biggrin.gif Nej, men kanske kan ett par grannar gå ihop och köpa en tillsammans?
Peztis
Jag hart i många år haft en snösläde i plåt och det har varit såååå tungt med en uppfatr på ca 300 kvm.
För några år sedan fick jag en ny och då en Fiskars. Vilken skillnad!!! Den är lätt, snön fastnar inte... Jag är jättenöjd med min!7

Idag tog det kanske en 30 min att skotta allt! OK, det var ju inte så djupt men det var heller inte så jobbigt.
netha
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2010, 21:38) *
Man kanske kan ha den som jordfräs på sommaren. biggrin.gif Nej, men kanske kan ett par grannar gå ihop och köpa en tillsammans?

Precis! Döttrarna m.fam bor grannar i villa, delar på en massa grejs ... både sommar och vinter.

Vi bor i hyreshus ...har skaffat snöspadar, jordspadar, krattor, trimmer mm mm helt frivilligt ... bara för att vi vill ha det prydligt också utomhus ... när inte hyresvärden alltid hinner med. Vi satsar 1.500 - 2.000 kr varje sommar på plantor bara för att vi tycker det är så roligt att ha något att ta hand om och se spira och sprida skönhet och glädje ... flera grannar gör likadant.
Likaså har en annan granne skaffat gräsklippare som han kör några varv med när det behövs osv osv




Christa
CITAT (Peztis @ 25-11-2010, 22:19) *
Jag hart i många år haft en snösläde i plåt och det har varit såååå tungt med en uppfatr på ca 300 kvm.
För några år sedan fick jag en ny och då en Fiskars. Vilken skillnad!!! Den är lätt, snön fastnar inte... Jag är jättenöjd med min!7

Idag tog det kanske en 30 min att skotta allt! OK, det var ju inte så djupt men det var heller inte så jobbigt.


Vilken modell är det du har? Är den i plast? Är den mindre än de vanliga i plåt?
Skruttis
Vi köpte en snösläde i plast med liten stålkant längst ner på ICA Maxi för något år sedan.
Den är jättebra och betydligt lättare än den gamla plåthistorien.
Inte fastnar snön i den heller.
Ingen aning om de har den i sortimentet i år också.
Christa
Tack för alla svar! Det visade sig lättare sagt än gjort att köpa någon. De är slut överallt redan. Nästan i alla fall. Min sambo köpte en i en lokal affär men den hade så låga kanter så han var väldigt tveksam. Det kom dock folk hela tiden och köpte så han köpte en för säkerhets skull.

Det är med andra ord hög tid om man behöver något redskap att ta bort snö med. Han var på Jula, Biltema, Plantagen och Bauhaus. Maxi där har inte prylar.

Många blev ju utan redskap förra vintern så nu verkar folk ha kastat sig ut för att köpa och konstigt nog svarade Jula att de inte får in mer den här säsongen.
Peztis
Jag vet inte vad den heter, fick den för ett par år sedan. Försökte kolla på nätet men det var något trassel på Fiskars hemsida så jag kom ingenstans.

I alla fall så tror jag att den är ergonomiskt utformad, den har liksom inte ett helt rakt "styre".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon