Margith
Adventsstjärnor i fönstrena har jag haft i många herrans år. Jag lyckas aldrig få dem att hänga rakt.
Jag blir vansinnig på det, det stör mitt etiska sinne blush.gif
Med hjälp av ståltråd, knappnålar och tejp lyckas jag någorlunda, men långt ifrån 100%

Hur gör ni? Accepterar ni att adventsstjärnorna hänger upp mot 45 grader fel, eller har ni nåt bra husmorstips?
Anma
Just av denna anledning har jag inga hängande adventsstjärnor längre. Blir ju tokig för mindre.
Annars kan vissa modeller fås hänga rätt om man hänger den tätt mot glaset så att stjärnan inte har plats att svänga runt på.
*Stintan*
giggle.gif nej det är klart att adventsstjärnan inte får hänga snett! Står varje år och vrider på sladden hit och dit i evigheter innan jag tycker det duger. Ibland rör den sig tillbaka till snedläget och då är jag genast där och justerar. Det är ju jätteviktigt att den hänger rakt! Eller?? whist.gif
Biggan_
rotfl.gif Jesses vad jag känner igen mej!
Blicken går oavbrutet till stjärnan för att kolla läget! rolleyes.gif
Gita
CITAT (Margith @ 28-11-2010, 19:22) *
Adventsstjärnor i fönstrena har jag haft i många herrans år. Jag lyckas aldrig få dem att hänga rakt.
Jag blir vansinnig på det, det stör mitt etiska sinne blush.gif
Med hjälp av ståltråd, knappnålar och tejp lyckas jag någorlunda, men långt ifrån 100%

Hur gör ni? Accepterar ni att adventsstjärnorna hänger upp mot 45 grader fel, eller har ni nåt bra husmorstips?

Har samma problem och håller på att bli galen. Jag gillar inte alls de dr stjärnorna på lampfot.
Gita
Anma
I år gjorde vi en ny grej, tittfönster utåt. Vi får alltså gå ut på gården för att njuta av den.
Biggan_
Men vad fint Anma! tummenupp.gif Riktigt mysigt ser det ut!
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 28-11-2010, 19:48) *
giggle.gif nej det är klart att adventsstjärnan inte får hänga snett! Står varje år och vrider på sladden hit och dit i evigheter innan jag tycker det duger. Ibland rör den sig tillbaka till snedläget och då är jag genast där och justerar. Det är ju jätteviktigt att den hänger rakt! Eller?? whist.gif


Åh vad jag känner igen mig i detta... hustrun däremot, har en betydligt mer avspänd inställning till dylika trivialiteter..
Anma
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2010, 20:23) *
Åh vad jag känner igen mig i detta... hustrun däremot, har en betydligt mer avspänd inställning till dylika trivialiteter..

Du har en klok hustru. smile.gif
Peztis
Om ni visste vad skönt det är att återigen höra att man trots allt inte är ensam!!!

Går också och vrider och vänder på dem så att de inte hänger snett och vint.
g.gif Kanske man skulle sätta fast sladd & allt i en stålpinne - icke böjbar, så klart. g.gif

Kanske det skulle länkas till denna tråd i den där om konstigheter alla har? biggrin.gif

Och för att spinna vidare...
Mitt inlägg är redigerat för att jag ville ha g.gif-smilysarna på var sin sida på EN rad, inte två...

biggrin.gif
Gossen Ruda
Stackare, gör som jag och skippa stjärnor, planeter och hela baletten. biggrin.gif Om inte, fixa en trepunktsupphängning, det hade jag sista tiden. Dels hängde den i elsladden som vanligt men även i en annan tråd som var fäst i några hörn och gick till en separat krok.
netha
Här finns två som absolut inte kan se en stjärna hänga snett. smile.gif
Vi har mässingsstjärnor i arbetsrum, sovrum och gästrum ... lätt som en plätt ... vrid lite på sladden åt det håll stjärnan hänger ... vips så hänger den rakt.
I köket har vi röda pappersstjärnor på fot ... kommer undan för undan att byta till såna i alla fönster.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2010, 21:11) *
--- fixa en trepunktsupphängning, det hade jag sista tiden. Dels hängde den i elsladden som vanligt men även i en annan tråd som var fäst i några hörn och gick till en separat krok.

Bra idé! tummenupp.gif
Snöflinga
I blomkrukan intill har jag stuckit ned en blompinne. Där fäster jag en tunn sytråd som jag även sätter fast i stjärnan. Funkar bra rolleyes.gif
ingrids
Hittade en stärna som man liksom går att vrida relativt sladden till lampan, funkar jättebra och blir hur rakt som helst. Vet bara inte hur jag ska beskriva designen ...
Margith
Visste väl att jag kunde lita på er!

Ikväll ska jag leta rätt på gubbens fiskelåda och stjäla lite fisklina. Om jag sen sätter fast den i fönsterkarmen eller i en blomkruka får jag se.
thanks.gif

Sen kanske även mitt estetiska sinne kan få lugn och ro giggle.gif
malcolm
Jag brukar knyta vit sytråd i uddarna som pekar uppåt och sedan fästa i gardinstången.
*Stintan*
Inte skulle då jag vilja ha en massa trådar och jox i stjärnan. Det brukar faktiskt gå jättebra att få den rak om man vrider lite på sladden där den går in i stjärnan.
malcolm
Det går lättare att få stjärnan att hänga rakt om man har rund istället för platt sladd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon