Full version: Google earth
Christa
Tack vare andersens tråd om googles gatuvy så fick jag reda på att det finns vybilder i google earth. Jag blev helt fascinerad!

Hittade vyer från Österrikiska alperna där jag vandrade 1982. Huset där jag bodde och vyer som jag själv har kort på. Häftigt!

Kort på området där jag lekte som barn fanns också med och en massa annat.

Hittade också en bild på en väninnas hus. Det finns bara deras och ett hus till på den lilla gatstumpen långt utanför tätorten. De har tagit en bild där hela deras hus och uthus och all deras bråte är med. Märkligt att åka in där och ta kort och lägga ut på nätet. Det var googles eget kort. Jag skulle inte gilla det om det var mitt hus.
Christa
Kände alla till detta tidigare?

Har ni kollat om det tagit kort på ditt hus?

Man kan ju tydligen komma med utan att veta om det. Malcolm hade hittat sig själv och sonen på en gatuvy.

Vad tycker ni om att de lägger ut bilder på det sättet?
xlxl67
Jadu det finns nästan för mkt att titta på på nätet. Har sett min egen bil stå utanför min lägenhet - det är det närmsta. Det gör inte så mkt om jag skulle råka komma med på ngn bild.

Synd att det bara är storstäderna man kan se markvyer över. Skulle gärna vilja kolla vandringleder i fjällen, grusvägar på Öland ex men det kommer väl tids nog med...smile.gif
Christa
CITAT (xlxl67 @ 29-11-2010, 08:52) *
Jadu det finns nästan för mkt att titta på på nätet. Har sett min egen bil stå utanför min lägenhet - det är det närmsta. Det gör inte så mkt om jag skulle råka komma med på ngn bild.

Synd att det bara är storstäderna man kan se markvyer över. Skulle gärna vilja kolla vandringleder i fjällen, grusvägar på Öland ex men det kommer väl tids nog med...smile.gif


Det finns ju bilder som lagts ut av privatpersoner. Bland dom finns en hel del som tagits ute i naturen. Vet dock inte hur rutinerna ser ut när gäller själva uppladdningen.
*Stintan*
Gör mig inte ett dugg att de lägger ut bilder. Har hittat massor av kul.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 09:29) *
Gör mig inte ett dugg att de lägger ut bilder. Har hittat massor av kul.


Visst är det roligt att titta på men skulle du gilla om du själv fanns där på bild utan att veta om det?
*Stintan*
Skulle vara rätt kul om jag hittade nån sån bild. Knappt nån vet ju vem man är heller så vad gör det.

Varför ogillar du det?
EsterM
Jag var ute i trädgården när google-bilen kom. Jag ställde mig glatt och tittade när den åkte förbi, men de valde en bild där jag står och plockar äpplen från marken med min rumpa i vädret giggle.gif . Värre var att vi hade garageporten öppen så att man ser rakt in i det totala kaos vi har i garaget fear.gif .
Alba
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 08:32) *
Kände alla till detta tidigare?

Har ni kollat om det tagit kort på ditt hus?

Man kan ju tydligen komma med utan att veta om det. Malcolm hade hittat sig själv och sonen på en gatuvy.

Vad tycker ni om att de lägger ut bilder på det sättet?


Vårt hus är med på närbild - tagit från gatan med Google-bilen.
Det gör mig inget. Inga personer syns och om det hade varit så kan man kontakta Google och få det borttagit.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag gillar det inte. Om man zommar in ett hus, kan du se rakt in i rummet. Och det är intrång i mitt privatliv.

Det sades ju alltid att dom bara får filmar från offentliga gator men när jag tittar på vårt hus här så måste dom har kört ner på parkeringarna.

*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-11-2010, 10:13) *
Jag gillar det inte. Om man zommar in ett hus, kan du se rakt in i rummet. Och det är intrång i mitt privatliv.

Det sades ju alltid att dom bara får filmar från offentliga gator men när jag tittar på vårt hus här så måste dom har kört ner på parkeringarna.


Vem tror du är intresserad av att först leta efter just ditt hus och sen zooma in ditt rum? Vem som helst kan ju gå på gatan och fotografera hus och människor och lägga ut på nätet
Alba
Om jag zoomar in fönster hos oss ser man bara blomkrukor - sen är det stopp. Det går inte zooma in hur mycket som helst.
Christa
CITAT (EsterM @ 29-11-2010, 09:53) *
Jag var ute i trädgården när google-bilen kom. Jag ställde mig glatt och tittade när den åkte förbi, men de valde en bild där jag står och plockar äpplen från marken med min rumpa i vädret giggle.gif . Värre var att vi hade garageporten öppen så att man ser rakt in i det totala kaos vi har i garaget fear.gif .


Ja det är ju inte så kul att få sin bråte exponerad på nätet. Det var bl a det jag reagerade på när jag hittade bilden på mina vänners hus. Så mycket bråte som det var på bilden brukar de inte ha ute och de bor så avsides så att ingen har på deras vägstump att göra om de inte skall hälsa på. De bor sist på vägen. De som fotat har stått nästan inne på tomten och det känns som ett intrång bara det.

Konstigt att de gjorde det över huvud taget. På de andra orterna jag tittade så hade de bara följt de större stråken och inte ens åkt in till välbesökta turistmål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon