Full version: Elbolag
BigDaddy
Står & ska välja nu.
Binda el rörligt?
Vilket bolag?

Kraft & Kultur = Värdelöst?



Jag har suttit & kollat på priser en del. Både rörligt & fast.
Bor i hus inom ett par dgr.
Jag ser ju vad priserna är på & hur de låg förra vintern & dessförinnan, men det är himla svårt att veta om jag ska binda el ha rörligt.
Förstår inte exakt från alla tabeller osv...

Ngn som kan tipsa?
Bor i Götet.
Stort hus.
Direktel.


Din-El var de som jag tyckte verkade billigast men jag vet inte alls. Hur ska jag veta hur priserna ligger denna vinter?
För än så länge är de väl relativt låga priser ff?
I fjol verkade det som topparna kom i jan-feb. Ska jag avvakta?

Hehe, ja det är inte enkelt. Ngn som kan bena ut lite för mig & råda mig till ngt mer trygghet? smile.gif


Kilar iväg en stund nu, ut i kylan, men är tillbaka här om ngn timma el två.
Klint
Jag är alls ingen expert,men efter förra vintern då vi hade rörligt har vi bundit nu i okt. har "sparat" pengar redan jämfört med fast.Compricer tror jag är ett bra sätt att kolla priser fast jag har inte gjort det själv.Elpriser det känns som det är väldigt svårt att planera.Det är för lite vatten,för mycket vatten kärnkraftverken måste underhållas m.m m.m Tycker dessutom att det är en jä***** tråkig utgift.Ska bli kul att se vad du får för råd Kan bli intressant tummenupp.gif
BigDaddy
CITAT (Klint @ 30-11-2010, 12:45) *
Jag är alls ingen expert,men efter förra vintern då vi hade rörligt har vi bundit nu i okt. har "sparat" pengar redan jämfört med fast.Compricer tror jag är ett bra sätt att kolla priser fast jag har inte gjort det själv.Elpriser det känns som det är väldigt svårt att planera.Det är för lite vatten,för mycket vatten kärnkraftverken måste underhållas m.m m.m Tycker dessutom att det är en jä***** tråkig utgift.Ska bli kul att se vad du får för råd Kan bli intressant tummenupp.gif



Bra du gillar tråden. Tack för den infon så får vi se vad som mer dyker upp.
smile.gif

Ja jag har hittat lite jämförsidor men det är oerhört svårt att veta vad som är bra under en längre sikt.
Jämförpriserna nu är ju vad de ligger på i dagsläget.

Såklart vore det enklare att fatta beslut om jag visste om jag ska binda el ej.
Och isf hur långt. Finns från 'prova på' 6 månader till 3 år vad jag sett.

edit. Oerhört tråkig utgift ja. :/
Fenja
Jag har Vattenfall och bundet på tre år, vilket varit en herrans tur dessa vintrar!
Mvh
Fenja
Fenja
Just NU när det är högsta priserna är det inte bra att binda säger min sambo, ska du binda priset sp gör det på sommaren när det är lägre pris. Eller bind inte mer än 3 månader nu.
Mvh
Fenja
Bee
Du behöver i alla fall inte fundera över grön el. Det har varit en debatt på SvD:s Brännpunktssida om detta. Det verkar vara rena bluffen med grön el. Konsumenterna blir lurade. Hade visst med utsläppscertifikaten att göra.
BigDaddy
Bee - Ok, det var bra du nämnde så släpper jag den tanken iaf.

Fenja - Ok. Det är så alltså. Låter logiskt & är så jag tänkt till viss del. Dock kändes det inte när jag kollade priserna som de redan stuckit iväg i dagsläget från i somras, men har jag fel där? (vilket jag säkert har)
isf är ju valet rätt enkelt mellan binda/rörligt.

Avvaktar slutgiltigt lite till där, sedan är det väl bara att kika på de rörliga. Och då ser jag ju rätt simpelt vilket som är lägst.
Har hört att 'Kraft & Kultur' varit riktigt usla. Är de det ff? För de verkar ju onekligen ligga billigast överallt.
malcolm
Kolla på elskling.se, själv har jag e*on (+ nätavgifter till Vattenfall) men skall byta så fort mitt avtal går ut. Till vad vet jag inte men jag rekommenderar fast pris även om det kanske inte är så bra läge just nu men annars kan elbolaget ställa till med vad som helst i vinter. Bind inte upp dig för länge men i alla fall över vintern.

Funderar på God El när det blir dags att byta men avvaktar som sagt tills mitt avtal gått ut.
gnon49
Själv har jag Eon med fast pris. Känns lugnast så. Vem vet, vi kanske får en period med stränga vintrar och själv vill jag inte ha några obehagliga elräkningar under vintern. Men kan man ta det så är väl bästa tiden att binda under förvåren har jag för mig.
evelina
CITAT (Fenja @ 30-11-2010, 13:11) *
Jag har Vattenfall och bundet på tre år, vilket varit en herrans tur dessa vintrar!
Mvh
Fenja


Så gjorde jag med men skulle jag välja idag skulle jag köra rörlig 3 månader i taget och sedan binda när det är billigare. Sedan kan man väl säga att den bästa investeringen är en braskamin eller borra för jordvärme.
BigDaddy
Ja jag får klura vidare då ni inte gör mig direkt säkrare. Haha smile.gif
Lite olika bud.

Men har priserna verkligen gått upp sedan i somras???
Ngn som är säker på det?

Binder jag nu så går avtalet ut nästa gång samma tid på året & samma dilemma då. Kanske skulle ha rörligt nu till en början.....så jag kommer i fas. (?)

Ang. braskamin är det ngt som finns i tanken men framförallt luftvärmepump, alt båda delarna.
Dock är jag tveksam till om jag orkar/hinner med det denna vinter. Flyttar kommande helg så jag kommer troligtvis lägga det på is men definitivt fixa det till sommaren.
malcolm
Här kan du kolla lite på prisutveckling:

http://www.godel.se/files/bilder/Prisutvec...rm_20101012.pdf
Klint
Kraft&kultur har jag aldrig hört talas om ingen häromkring som har det va jag vet.
BigDaddy
Jag har hittat olika alt här. Vilken ska jag välja tycker ni?:

Fast Pris

- Fortum 6mån bindningstid. 105,60 öre / kwh (årlig kostnad=21125kr)

Rörligt Pris

- DinEl 3 män bindningstid / 6mån avtal 99,93öre/kwh (årlig kostnad=19985)



Jag hittade även en billigare fast kostnad med endast 3 mån bindningstid, alltså som slår Fortum, men det var just Kraft&Kultur. De låg på 103,50 öre/kwh & då en årskostnad på 20700kr.
Dock har jag sett oerhört mkt negativt om dem så satsade på den näst billigaste fasta kostanden att jämföra med den billigaste rörliga.

Så, vad säger ni?
För mig lutar det åt Fortums fasta & efter 6mån binder jag om.
Tänker såhär: Skillnaden i årskostnaden är 1200kr. Fast det är ju bara 6mån, alltså då 600kr skillnad så som den ligger nu.
Men den rörliga kan ju öka i vinter & då får den endast öka såpass att den inte utöver det den får med denna siffra den har nu öka med 600kr sammanlagt, på 6mån. Då blir den sämre.
Och sannolikheten att den gör det säger min magkänsla är stor.
Alltså tänker jag mest den fasta med Faktum är bättre, men såklart även tryggare.

Tänker jag rätt el har jag snurrat in mig totalt? smile.gif


edit. Hittar ni ngt billigare alternativ?


edit2. Kan man förhandla med elbolagen?


edit3. Nu säger de här att man ska anmäla en nätdel med. Vad innebär det?
Och vilket ska man ta där?
Nu är jag less på detta.
Klura
Jag har precis flyttat till hus och förra ägaren hade hiskeliga elkostnader.
Enligt energideklarationen var den på 28000 kw/år om jag inte minns fel (hushållsel och uppvärmning)
Vi eldar för fullt så för oss blir det bara hushållselen.
Ska bli spännande att se vad förbrukningen kommer ligga på.
Vi har iaf valt Elbolaget i Vallentuna och har bundet 1/12 2010-31/3 2011 till ett pris av 105.1 öre/kw.
BigDaddy
Ok, då är det i paritet med det jag kollade på.
Binder ju ungefär samma tid med. Alltid skönt att se ngn mer med lite insyn välja samma .....för det verkar ju så då du har koll på siffrorna & tänker på förbrukningen. (?) smile.gif

Tack
Klura
I o m att jag bara bott i lägenhet tidigare och inte så här stort som vi bor nu så vet jag ju att det kommer bli mycket dyrare. Så vi är nästan löjligt snåla nu känns det som. Elräkningarna har jag aldrig gillat att betala.
Det enda jag inte drar in på är våra 12 utelampor för jag är gräsligt mörkrädd.
Men det sitter energilampor i och nästan alla har timers.
Alla vitvaror är nya utom spisen och används måttligt. Förut tvättade vi och körde diskmaskinen nästan varje dag men det gör vi inte längre
Mycket levande ljus går det åt också, men det är ju bara mysigt.
malcolm
Min senaste elräkning hos e*on är på 2078kr för 2431 kW och sedan tillkommer en nätavgift på 851 kr till Vattenfall, dags att skaffa hopprep kanske och motionera sig varm...
*Stintan*
Kan man välja nätdel? Beror inte det på vem som har nätet på orten?

Här betalas nätdelen till det lokala energibolaget och elhandeln till Bixia. Kommer ju ändå på samma faktura.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 23:48) *
Kan man välja nätdel? Beror inte det på vem som har nätet på orten?

Här betalas nätdelen till det lokala energibolaget och elhandeln till Bixia. Kommer ju ändå på samma faktura.

Nope, här tillhör ledningarna Vattenfall vare sig man vill eller inte. Hade dem även som elleverantör tidigare men de var klart dyrast så jag bytte.
*Stintan*
Ja men då beror det ju på var man bor som jag trodde. smile.gif
Anma
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 23:48) *
Kan man välja nätdel? Beror inte det på vem som har nätet på orten?

Här betalas nätdelen till det lokala energibolaget och elhandeln till Bixia. Kommer ju ändå på samma faktura.

Man kan inte välja nätdel, nej.
malcolm
Expressen idag:

http://www.expressen.se/levabo/1.2235817/e...k-hotar-i-kylan
Carl

I långa loppet är det alltid billagast med rörligt el pris liksom det det är med rörligt ränta. Skafffa dig en värmepump så kan du du spara el.
Klint
Fast idag -28 är luft-luft pump ingen höjdare...
BigDaddy
Idag höjdes som sagt elen i pris igen, vi var inte snabba nog. Är det i dagsläget kanske mer lämpligt att låta skiten ligga kvar på rörlig?
Till skillnad mot vad vi sa igår?

Klura
Har fått vår första elräkning på huset nu.
Vi har förbrukat 288 kWh under de 15 dagarna räkningen gällde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon