Full version: Dyrt hjälpmedel
Sidor: 1, 2
silos
Ännu så är vanliga rollatorer gratis,men jag har hört att de kommer att ta betalt för dem i framtiden:(
hoppas bara inte så mycket som dessa kostar!http://www.trionic.biz/product_info.php?products_id=43&osCsid=edb1d96c15c446256ed175edd549fed5
netha
I många Landsting är rollatorer gratis, i andra tar man en avgift om 300 kr ... precis som man tar avgift för dynor och duschstolar mm mm
malcolm
Rusta sålde "billga" rollatorer i höstas.
netha
CITAT (malcolm @ 30-11-2010, 22:58) *
Rusta sålde "billga" rollatorer i höstas.

Tror knappast att man i något landsting behöver bekosta en själv ... dvs om man är konstaterad i behov av en.
*Stintan*
Man behöver ju inte en rolls roys. Tror snarare du får en sån här: rollator

Kostar runt 4000 om man måste betala själv.
malcolm
Jag blev förvånad över att Rusta sålde sådana, trodde att alla som var i behov av fick en utan kostnad. Min mamma (93 år) har både rollator och rullstol men jag har inte forskat i hur hon fått dessa hjälpmedel eller hur de är bekostade.
netha
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 23:04) *
Man behöver ju inte en rolls roys. Tror snarare du får en sån här: rollator

Kostar runt 4000 om man måste betala själv.

Men om man av arbetsterapeut bedöms vara i behov av rollator ... då ska man inte behöva köpa en på marknaden ... man får den subventionerad via sjukvården.
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 23:04) *
Man behöver ju inte en rolls roys. Tror snarare du får en sån här: rollator

Kostar runt 4000 om man måste betala själv.

En sån vill jag ha när det blir dags..... då kan jag säga att nu skall jag gå ut och gå med Carl-Oskar smile.gif
malcolm
De rollatorer jag såg på Rusta kostade drygt 2000:-, lackade i vinröd metalliclack. En kulör som jag kunde tänka mig ha på bilen faktiskt.
*Stintan*
CITAT (netha @ 30-11-2010, 23:07) *
Men om man av arbetsterapeut bedöms vara i behov av rollator ... då ska man inte behöva köpa en på marknaden ... man får den subventionerad via sjukvården.


Nej ännu så länge får man låna dom gratis men man vet ju inte hur det blir framöver. Jag fick iallafall med mig en sådan som jag länkade till och Silos bor i samma landsting.

CITAT (Anki på Öland @ 30-11-2010, 23:18) *
En sån vill jag ha när det blir dags..... då kan jag säga att nu skall jag gå ut och gå med Carl-Oskar smile.gif


Sån har jag som står och väntar och samlar damm. Jättebra är den och lätt att fälla ihop så den tar liten plats. smile.gif
netha
Vet att i t.ex Västra Götalands region betalar man inget ... men i vårt landsting betalar vi 300 kr för rollator och många andra hjälpmedel.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 30-11-2010, 23:21) *
De rollatorer jag såg på Rusta kostade drygt 2000:-, lackade i vinröd metalliclack. En kulör som jag kunde tänka mig ha på bilen faktiskt.


Jag såg dom också men dom verkade mest smeck och såg inte särskilt stabila ut. Skulle aldrig köpa en sån.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 23:28) *
Jag såg dom också men dom verkade mest smeck och såg inte särskilt stabila ut. Skulle aldrig köpa en sån.

Inte jag heller och jag behöver dessutom ingen... ännu...
Överbölingen
Dessutom är det viktigt att göra rollatorbredd på trädgårdsgångarna. Förr eller senare är vi där. Det har vi tänkt på.
malcolm
CITAT (Överbölingen @ 30-11-2010, 23:37) *
Dessutom är det viktigt att göra rollatorbredd på trädgårdsgångarna. Förr eller senare är vi där. Det har vi tänkt på.

Min pappa som var snickrare byggde huset där min mamma numera bor ensam i ett plan utan trappor just med tanke på att de skulle bli gamla, tyvärr hann han bara bo där i sex år... Numera har min bror tagit bort trösklarna till de flesta rum.
Berith
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 23:04) *
Man behöver ju inte en rolls roys. Tror snarare du får en sån här: rollator

Kostar runt 4000 om man måste betala själv.

Jag ska ha en som jag betalt alldeles själv. Kommer dom inte i blå-metallic så sprayar jag i önskad kulör. Fanns ju flera andra modeller på den sidan också, och tydligen ska man tänka på lite av varje när man väljer... Hjulstorlek tex. Sen vill jag ha en tuta på min också.

Läste infon om den där Carl-Oskar. Hur mycket tror tillverkaren att en gamling väger?? ohmy.gif Står ju så här: "Den förstärkta modellen erbjuder ett tryggt stöd för den lite tyngre brukaren (max 275 kg)." 275 kg??
Aqvakul
Vägrar att tänka på rollator på länge än....
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Överbölingen @ 30-11-2010, 23:37) *
Dessutom är det viktigt att göra rollatorbredd på trädgårdsgångarna. Förr eller senare är vi där. Det har vi tänkt på.


När hela gården gjordes om här, då tjatade jag mycket om det med firman. T.ex. att rospartolane blir så bred att alla kan gå genom, med eller utan rullator. Även att alla bänkar har en bra hjöd så att dom gamla också kan sätta sig där. Till slut fick jag också genom det och våra gamla här i huset var tacksam. Jag själv hade ställt min egen rullator då undan.

Elisabeth
Christa
Frågan är om en rullator (rollator?) skulle kosta lika mycket om inte landstinget betalade. Mycket som i stort sett enbart säljs till skattefinansierad verksamhet verkar orimligt dyrt.

Aqvakul
CITAT (Christa @ 01-12-2010, 08:32) *
Frågan är om en rullator (rollator?) skulle kosta lika mycket om inte landstinget betalade. Mycket som i stort sett enbart säljs till skattefinansierad verksamhet verkar orimligt dyrt.

Så är det säkert..
silos
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 23:04) *
Man behöver ju inte en rolls roys. Tror snarare du får en sån här: rollator

Kostar runt 4000 om man måste betala själv.


En sådan duger alldeles utmärkt!Det är fantastiskt att man kan få alldeles gratis sådan hjälpmedel!
bear
strul med länken
Gita
Blir det aktuellt med detta hjälpmedel skall jag minsann ha en riktigt häftig och lyxig variant, så det så.
Man kan ju lägga 10-tusentalskronor på barnvagnar och det är väl minst lika viktigt med en fin rollator.
Gita
*Stintan*
CITAT (silos @ 01-12-2010, 08:57) *
En sådan duger alldeles utmärkt!Det är fantastiskt att man kan få alldeles gratis sådan hjälpmedel!


Du får bara låna flirting.gif
*Stintan*
CITAT (Gita @ 01-12-2010, 09:22) *
Blir det aktuellt med detta hjälpmedel skall jag minsann ha en riktigt häftig och lyxig variant, så det så.
Man kan ju lägga 10-tusentalskronor på barnvagnar och det är väl minst lika viktigt med en fin rollator.
Gita


Det är väl OK för dom som har råd.

Det viktiga tycker inte jag är utseendet utan funktionaliteten. Men visst hade det varit kul om man kunde välja färg t.ex. Man kan ju "lyxutrusta" lite själv också. Tror jag ska ha tuta och lyse på min och kanske en fårskinnsdyna på sitsen rolleyes.gif
skånepåg
CITAT (*Stintan* @ 01-12-2010, 09:54) *
Det är väl OK för dom som har råd.

Det viktiga tycker inte jag är utseendet utan funktionaliteten. Men visst hade det varit kul om man kunde välja färg t.ex. Man kan ju "lyxutrusta" lite själv också. Tror jag ska ha tuta och lyse på min och kanske en fårskinnsdyna på sitsen rolleyes.gif

Precis, min mamma behöver en rullator men vägrar för hon tycker det e skämmigt så hon går med sånna käppar eller vad de nu heter som man får av sjukan ?? ohmy.gif Jag har sagt att jag kan pimpa den med neon och annat som du oxå tänkte på biggrin.gif
silos
CITAT (*Stintan* @ 01-12-2010, 09:54) *
Det är väl OK för dom som har råd.

Det viktiga tycker inte jag är utseendet utan funktionaliteten. Men visst hade det varit kul om man kunde välja färg t.ex. Man kan ju "lyxutrusta" lite själv också. Tror jag ska ha tuta och lyse på min och kanske en fårskinnsdyna på sitsen rolleyes.gif


Jag skall måla min rollator med glitterfärg och ha en båt tuta som jag kan tuta med när folk inte går undan...och kanske medar och en motor yahoo.gif

CITAT (*Stintan* @ 01-12-2010, 09:38) *
Du får bara låna flirting.gif


Oj,jag som trodde att jag skulle få den!
ingrid fuxwall
CITAT (silos @ 01-12-2010, 12:03) *
Jag skall måla min rollator med glitterfärg och ha en båt tuta som jag kan tuta med när folk inte går undan...och kanske medar och en motor yahoo.gif
Oj,jag som trodde att jag skulle få den!

Du får den så länge du behöver den.
Blir du bättre så tycker du säkert att det känns skönt att lämna tillbaka den och skulle du "ramla av pinnen" är det ju inget man tar med sig till andra sidan.

I vår familj har vi ganska stor vana vid denna typ av fordon och min uppfattning är att de förbättras på bara några år - enkelheten att fälla ihop och få in i bilen. Sambon har även han en Carl Oskar, blank och lila
Snöflinga
Visst är det bra i Sverige tummenupp.gif Vet ju iofs inte hur det är i andra länder ... har en vän som tyvärr har svårt att gå. Han har fått (låna) elmoppe, rollator och flera hjälpmedel i hemmet, tycker det är helt fantastiskt.

PS. Någon som tittar på "Pensionärdjälvlar", måndagar på 5:an? Kan även ses på Play ...
Red Top
Man behöver ju inte vara urgammal för att använda rollator.

Själv har jag haft stor nytta av min, som jag haft sedan jag var 57. Har fortfarande flera år kvar till pension, men eftersom jag inte klarar att gå mer än max 50m utan stöd, och mina armar inte klarar kryckor eller käpp, är jag väldigt glad att jag får låna en av landstinget. En häftig modell, "DOLOMITE Melody" i rödlila metallicfärg (utan bricka). wub.gif

Nu på vintern är den uppiffad med en massa glittriga stickers med tomte och snögubbsmotiv. Jag blir ju aldrig riktigt vuxen. giggle.gif

Fantastisk när jag handlar. Lätt och smidig, lättstyrd. Vänder på en femöring. Behöver aldrig krångla med varuvagnar. För att inte tala om hur praktiskt det är att alltid ha stol med sig. smile.gif



Jag drömmer om en sportigare modell, Trionic Veloped, som själv klättrar upp för trottoarkanter och andra ojämnheter. Finns modeller för golfare och fjällvandrare. Kostar mellan 8-9 000,00, och det är inte en modell, som landstinget tillhandahåller..

Kanske onödig lyx, när man får låna gratis.

Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Red Top @ 02-12-2010, 06:13) *
Man behöver ju inte vara urgammal för att använda rollator.

För att inte tala om hur praktiskt det är att alltid ha stol med sig. smile.gif


Det var detta argument som gjorde att jag också vågade använda rollator. Nu går jag oftast med mina atavar, kryckor eller käpp kan jag inte heller använda. Men så många dumma kommentarer man får höra när man går med stavar inne i en affär.......

Elisabeth
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-12-2010, 08:28) *
Det var detta argument som gjorde att jag också vågade använda rollator. Nu går jag oftast med mina atavar, kryckor eller käpp kan jag inte heller använda. Men så många dumma kommentarer man får höra när man går med stavar inne i en affär.......

Elisabeth



På tal om "dumma" kommentarer så är du ju själv duktig på det!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (silos @ 02-12-2010, 19:06) *
På tal om "dumma" kommentarer så är du ju själv duktig på det!


Silos nu får du ge dig. Jag har aldrig hånat en handikappad, tvärtom jag hjälper alla som är sämre än mig.
Att jag inte giller dina återkommande trådar har inte det minsta med det att göra.

Elisabeth
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-12-2010, 19:11) *
Silos nu får du ge dig. Jag har aldrig hånat en handikappad, tvärtom jag hjälper alla som är sämre än mig.
Att jag inte giller dina återkommande trådar har inte det minsta med det att göra.

Elisabeth



Inte visste jag att de hånade dig för sådant beteende är verkligen hemskt!!!!

Men tänk efter lite grand nu;hur vet du att dina ord inte sårar mig eller gör mig ledsen?

Eftersom du inte gillar mina återkommande trådar borde du verkligen inte gå in och läsa,VARFÖR gör du det undrar jag,om du nu klarar av att svara på en enkel fråga?
silos
En sådan här maskin vore kanske något för mig?
Jag har nämligen blivit alldeles för tung sad.gif
http://www.youtube.com/watch?v=2rDkQiT8Va0
Meriona
Jag vill ha en illgrön rollator med stora rosa blommor när jag behöver en, kan man få det från landstinget? Jag vill också att den ska vara allround, med både korg och sittplats, rejäl broms ska det vara också. Jag tycker att rollatorn är den bästa uppfinningen sen automobilen, den slår både dator och mobiltelefon. Tänk vad den underlättat livet för miljontals användare! Inte bara underlättat, förändrat livet till värt att leva från bara förvaring i hemmet. Hoppas att uppfinnaren tog patent!
Uggi
CITAT (Meriona @ 02-12-2010, 19:44) *
Jag vill ha en illgrön rollator med stora rosa blommor när jag behöver en, kan man få det från landstinget? Jag vill också att den ska vara allround, med både korg och sittplats, rejäl broms ska det vara också. Jag tycker att rollatorn är den bästa uppfinningen sen automobilen, den slår både dator och mobiltelefon. Tänk vad den underlättat livet för miljontals användare! Inte bara underlättat, förändrat livet till värt att leva från bara förvaring i hemmet. Hoppas att uppfinnaren tog patent!

Vad bra du skrev Meriona. tummenupp.gif
Meriona
Tack Uggi, visst är man glad för uppfinningar som gör sån nytta? wub.gif Bra tråd som uppmärksammar sånt här! smile.gif
Red Top
CITAT (Meriona @ 02-12-2010, 19:44) *
Jag vill ha en illgrön rollator med stora rosa blommor när jag behöver en, kan man få det från landstinget? Jag vill också att den ska vara allround, med både korg och sittplats, rejäl broms ska det vara också. Jag tycker att rollatorn är den bästa uppfinningen sen automobilen, den slår både dator och mobiltelefon. Tänk vad den underlättat livet för miljontals användare! Inte bara underlättat, förändrat livet till värt att leva från bara förvaring i hemmet. Hoppas att uppfinnaren tog patent!

Rollatorn, eller rullatorn, som många kallar den, är en svensk uppfinning. Det finns inte någon enskild person, som har patent.

Utdrag ur artikel i DN 2002: Rullatorn

"Sverige var först i världen med att sätta hjul under gåbockarna. Rullatorn är en svensk uppfinning, men det går lite trögt med exporten. I de flesta andra länder går äldre fortfarande och lyfter på sina fyrbenta käppar, berättar Kerstin Sandberg. Ingen vågar importera av rädsla för att bli stämd om någon användare skulle ramla."
netha
Jag har testgått en rollator i titan ... den vägde inget. smile.gif
Inte för att jag någonsin kommer att behöva en ... men visst är det fantastiskt bra uppfinning. tummenupp.gif
Anma
När/om det är dax för mig med rollator vill jag ha en svart med döskallar på. Sen ska jag montera en tuta på den som låter jättehögt.
silos
CITAT (Anma @ 02-12-2010, 22:18) *
När/om det är dax för mig med rollator vill jag ha en svart med döskallar på. Sen ska jag montera en tuta på den som låter jättehögt.


Hi hi,jag vill också ha en tuta på min!
Inga från Närke
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 23:04) *
Man behöver ju inte en rolls roys. Tror snarare du får en sån här: rollator

Kostar runt 4000 om man måste betala själv.

Precis en sådan har jag och det är jättebra. Hade en med mindre hjul tidigare men den var jättejobbig utomhus, kallades också för inomhusrullator, men där behöver jag ingen. Bra med rullator är att man alltid har stol med sig och korg att handla i.
Ni som vill köpa själva tänkt på att hjulen inte ska vara små utan stora lättare på grusväg och snö. I min kommun skriver de inte ut denna Carl-Oskar till de som bor i samhället men jag hade tur eftersom det är både grus och asfalt där jag bor, så jag fick en via USÖ som beviljade den.
Glömde skriva att jag har fram och bakljus ditmonterade av min sambo så jag syns i mörkret. Det borde tillhöra tycker jag. Sedan går jag och klurar på att det borde gå att av lättmetallsstänger göra något slags paraply eller liknande som tak för det är ju lite svårt med vanligt paraply när man ska skjuta rullatorn. Får se om jag kommer på något.
ryss_борис
Ett helvete med för höga priser på sånt
Berith
Går det att ställa in höjden på dom där åkdonen? Jag tycker alltid att användarna går framåtlutade, nästan lite ihopknycklade... Jag vill gå rak i ryggen.

Kul att det var fler som vill ha tuta. Man kanske kan ha nån slags melodi på den? Ungefär som ringsignalen i mobilen. g.gif Eller glassbilen...
silos
CITAT (Berith @ 04-12-2010, 09:45) *
Går det att ställa in höjden på dom där åkdonen? Jag tycker alltid att användarna går framåtlutade, nästan lite ihopknycklade... Jag vill gå rak i ryggen.

Kul att det var fler som vill ha tuta. Man kanske kan ha nån slags melodi på den? Ungefär som ringsignalen i mobilen. g.gif Eller glassbilen...


Det samma har jag funderat över...inte vill jag heller gå framåtlutad!
Dessutom undrar jag om det finns rollatorer för oss med breda rumpor,alltså då man vill sätta sig och vila,går det ju inte om sitsen är smal.

Melodi på tutan vore rolig...en affärside för dig kanske?!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja man kan ställa in hojden, det gör dom när man hämtar rollatorn. Men man går aldrig så riktig rak med den ändå. Därför gillar inte min ortopäd när jag går med den.

Men fäller man upp sittplattan när man går så går man rakare.

Red Top
CITAT (Berith @ 04-12-2010, 09:45) *
Går det att ställa in höjden på dom där åkdonen? Jag tycker alltid att användarna går framåtlutade, nästan lite ihopknycklade... Jag vill gå rak i ryggen.

Kul att det var fler som vill ha tuta. Man kanske kan ha nån slags melodi på den? Ungefär som ringsignalen i mobilen. g.gif Eller glassbilen...

Självklart går det att ställa in höjden.

Att ni ser så många med krokig/krum rygg, beror på att de ser ut så pga förslitningar på diskar och kotor. Många med svår benskörhet ser ut så när de blir äldre. De kan ha svårt att gå utan rollator, eftersom de helt enkelt inte kan räta på ryggen.

Sen finns det också folk, som använder rollatorn fel. Man måste gå med rollatorn så nära benen som möjligt. Annar blir det lätt så att rollatorn "kutar iväg" själv och man går krokig för att hänga med. giggle.gif
*Stintan*
Jodå handtagen är höj-sänkbara. Tror många ser framåtlutade åt för att dom lägger så mycket tyngd på armarna när dom vill avlasta ben och rygg. Då funkar det ju inte med att ha handtagen för högt.

Tror faktiskt det finns extra breda rollatorer för breda rumpor, man måste ju prova ut en som passar. Stora hjul är iallafall A och O på en rollator man ska använda utomhus.
Red Top
Det här vore väl ett roligt tillbehör?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon