Sidor: 1, 2
andersen
Men det är helt tyst i media den här gången varför? bara aftonbladet som skriver om det på en undanskymd plats...svininfluensa
Huggorm
Det blev ju fjolårets största fiasko, så ingen annan än aftonbladet vill väll göra bort sig igen
andersen
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 19:52) *
Det blev ju fjolårets största fiasko, så ingen annan än aftonbladet vill väll göra bort sig igen


Ja det har du nog helt rätt i, ingen vacinering i år häller då! kommer ihåg hur det snackades här förra året, då var man en skitstövel om man inte tog sprutan.
netha
CITAT (andersen @ 03-12-2010, 19:56) *
Ja det har du nog helt rätt i, ingen vacinering i år häller då! kommer ihåg hur det snackades här förra året, då var man en skitstövel om man inte tog sprutan.

Var har du fått det ifrån? H1N1 ingår i det årliga influensavaccinet.
Huggorm
CITAT (netha @ 03-12-2010, 22:35) *
Var har du fått det ifrån? H1N1 ingår i det årliga influensavaccinet.

Men det är ingen som helst hysteri om att alla skall ta detta vaccin i år. Som Andersen skrev var man ju att betrakta som en skitstövel om man inte tog det där kvicksilverbaserade vaccinet i fjol
netha
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 22:52) *
Men det är ingen som helst hysteri om att alla skall ta detta vaccin i år. Som Andersen skrev var man ju att betrakta som en skitstövel om man inte tog det där kvicksilverbaserade vaccinet i fjol

Så uppfattade jag det inte alls.
*Stintan*
Jo då man var både hänsynslös och oansvarig o man inte vaccinerade sig.
netha
CITAT (*Stintan* @ 03-12-2010, 22:57) *
Jo då man var både hänsynslös och oansvarig o man inte vaccinerade sig.

?
Vaccinering var väl viktigast för riskgrupper ... eller?
Huggorm
CITAT (netha @ 03-12-2010, 22:59) *
?
Vaccinering var väl viktigast för riskgrupper ... eller?

Jo, men om inte alla vaccinerade sig skulle smittan sprida sig som en löpeld. Jag förstod aldrig riktigt logiken eftersom de som inte ville bli smittade kunde vaccinera sig, men så blev det i alla fall sagt vid tillfället
netha
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 23:04) *
Jo, men om inte alla vaccinerade sig skulle smittan sprida sig som en löpeld. Jag förstod aldrig riktigt logiken eftersom de som inte ville bli smittade kunde vaccinera sig, men så blev det i alla fall sagt vid tillfället

Jamen så är det väl alltid vid epidemier ... man vet inte riktigt i förväg hur stort det blir.
Ponera att vi får utbredd smitta ... hur många tror du då säger att vaccination var onödig.

malcolm
Nöff, nöff!
Huggorm
Det blev ju aldrig något utbrott av svininfluensan, och det skylldes på det ihärdiga användandet av handsprit. Sedan kom det fram att handspriten inte påverkade smittan. Och i tex. Afrika där man inte hade någon vaccinering alls blev det inte heller några pandemier. En och annan som tillhörde någon riskgrupp dog bara, liksom i Sverige. Om jag förstod rätt var det färre som dog av svininfluensan än som brukar dö av de vanliga influensorna som kommer varje år.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 03-12-2010, 22:57) *
Jo då man var både hänsynslös och oansvarig o man inte vaccinerade sig.

Dessutom var man en vandrande hälsorisk för alla som var i riskgruppen (och som då borde själva ha vaccinerat sig, kan man ju tycka).
netha
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 23:18) *
Det blev ju aldrig något utbrott av svininfluensan, och det skylldes på det ihärdiga användandet av handsprit. Sedan kom det fram att handspriten inte påverkade smittan. Och i tex. Afrika där man inte hade någon vaccinering alls blev det inte heller några pandemier. En och annan som tillhörde någon riskgrupp dog bara, liksom i Sverige. Om jag förstod rätt var det färre som dog av svininfluensan än som brukar dö av de vanliga influensorna som kommer varje år.

Rätt så ... i den årliga dör 2 - 4.000 varje år i Sverige ... men det är väl ingen anledning till att inte ta alla hot på allvar.
Om ingen hade vaccinerat sig mot H1N1 ... då hade nog bilden varit annorlunda .... troligtvis många fler svårt sjuka/döda ... nu var det ju också så att fler ovaccinerade barn/ungdomar drabbades svårt.
malcolm
Galna kosjukan ansågs ju också som en livsfarlig smitta men hur många var det som dog pga. den egentligen...? Såg en dokumentär om digerdöden härom natten när jag inte kunde sova och tom. den överlevde mänskligheten trots att halva europas befolkning dog, den förde dock det goda med sig att livegenskapen bland befolkningen fick sig en knäck. De tidigare så förlslavade människorna vägrade att jobba för de usla lönerna och de miserabla förhållanden de tidigare haft och de som överlevde "svarta döden" krävde mer.
Huggorm
CITAT (netha @ 03-12-2010, 23:22) *
Rätt så ... i den årliga dör 2 - 4.000 varje år i Sverige ... men det är väl ingen anledning till att inte ta alla hot på allvar.
Om ingen hade vaccinerat sig mot H1N1 ... då hade nog bilden varit annorlunda .... troligtvis många fler svårt sjuka/döda ... nu var det ju också så att fler ovaccinerade barn/ungdomar drabbades svårt.

Det dog inte fler i länder där man inte hade någon vaccination alls. Och det fåtal som dog i Sverige var väll alla i olika riskgrupper, i flera fall redan mycket svårt sjuka i andra sjukdomar?
netha
CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 23:35) *
Galna kosjukan ansågs ju också som en livsfarlig smitta men hur många var det som dog pga. den egentligen...? Såg en dokumentär om digerdöden härom natten när jag inte kunde sova och tom. den överlevde mänskligheten trots att halva europas befolkning dog, den förde dock det goda med sig att livegenskapen bland befolkningen fick sig en knäck. De tidigare så förlslavade människorna vägrade att jobba för de usla lönerna och de miserabla förhållanden de tidigare haft och de som överlevde "svarta döden" krävde mer.

Jamen ... Halva Europas befolkning dog!?!?
Menar du på allvar att vi då kan skippa alla vaccinationer? Bara för att det ju "då" dog sååå många!?
Menar du att vi ska strunta i all forskning och bara se bakåt och låta folk dö bara för att det ju inte på artonhundratalet fanns vaccin mot olika sjukdomar.
Huggorm
CITAT (netha @ 03-12-2010, 23:41) *
Jamen ... Halva Europas befolkning dog!?!?
Menar du på allvar att vi då kan skippa alla vaccinationer? Bara för att det ju "då" dog sååå många!?
Menar du att vi ska strunta i all forskning och bara se bakåt och låta folk dö bara för att det ju inte på artonhundratalet fanns vaccin mot olika sjukdomar.

Jorden lider av kraftig överbefolkning i alla fall. Kommer det en riktig pandemi, så kommer en stor del av befolkningen att stryka med. Känns det inte moraliskt fel att vi i rika Sverige skall vaccinera oss? Vore det inte bättre att ta emot sjukdomen tillsammans med de fattiga? Låta moder natur avgöra vem som skall leva och vem som skall dö?
malcolm
CITAT (netha @ 03-12-2010, 23:41) *
Jamen ... Halva Europas befolkning dog!?!?
Menar du på allvar att vi då kan skippa alla vaccinationer? Bara för att det ju "då" dog sååå många!?
Menar du att vi ska strunta i all forskning och bara se bakåt och låta folk dö bara för att det ju inte på artonhundratalet fanns vaccin mot olika sjukdomar.

Det är så det fungerar i naturen, är det så himla viktigt att leva vidare till varje pris då...? Lämlar tex. dör i massor vissa år men inte gör det nå´n större skillnad och många av männsikans påfund försvagar bara och förstör det naturliga urvalet.
Överbölingen
Vaccination är väl helt OK.

Däremot har vi ett mindre skitproblem i Östersund med en parasitstam som kommmit in i driksvattnet och har trots varierande siffror fått ett anatal mellan ett och 5 tusen Östersundare att bli magsjuka och hela kommunen måste koka driksvatten på obestämd tid. Ett par barnbarn har varit sjuka och Eva var lite mystisk i magen några dagar. I morgon bör det visa sig på mig. Då går inkubationstiden ut. Drack vatten förra helgen innan jag hörde om kokningsrådet.

Kusarna blir man av med efter x antal dagar. Det drabbar olika hårt. Men man blir aldrig immun.
Tikka
O jag läste nånstans att det var bara politiker o högt uppsatta som fick influensavaccinet utan kvicksilver.
Monaxe
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 23:52) *
Jorden lider av kraftig överbefolkning i alla fall. Kommer det en riktig pandemi, så kommer en stor del av befolkningen att stryka med. Känns det inte moraliskt fel att vi i rika Sverige skall vaccinera oss? Vore det inte bättre att ta emot sjukdomen tillsammans med de fattiga? Låta moder natur avgöra vem som skall leva och vem som skall dö?

Och vem vill du ska vårda dej under den tiden när du tillhör de som naturen sållat ut? Skall moder natur vårda dig inför det oundvikliga slutet eller ska en ovaccinerad sjuksköterska som själv är sjuk försöka vårda dej också?

Eller är det så att alla som träffar människor i beroendeställning bör vaccinera sig för att kunna hjälpa? Eller ska vi alla lita på att naturen plockar vad hon vill ha, i solidaritet med de fattiga?

Kanske bäst att kalla hem läkare utan gränser osv...bättre att de är solidariska och möter sjukdomarna på samma sätt som alla fattiga.

På så sätt har vi dessutom blivit av med de frågor som uppstått, ingen vaccinerar sig, när man blir sjuk klarar man sig själv eftersom inte heller vårdpersonal/läkare vaccinerar sig, i solidaritet med alla fattiga.
Huggorm
CITAT (Monaxe @ 04-12-2010, 00:49) *
Och vem vill du ska vårda dej under den tiden när du tillhör de som naturen sållat ut? Skall moder natur vårda dig inför det oundvikliga slutet eller ska en ovaccinerad sjuksköterska som själv är sjuk försöka vårda dej också?

Skulle det hända stannar jag gärna här hemma i lugn och ro medan naturen gör sitt jobb. Att spendera de sista dagarna i sjukhusmiljö är att göra lidandet onödigt stort.
Aqvakul
CITAT (Tikka @ 04-12-2010, 00:19) *
O jag läste nånstans att det var bara politiker o högt uppsatta som fick influensavaccinet utan kvicksilver.

Märkligt hur många myter och konspirationsteorier som frodas kring svininfluensan.. confused.gif
Anma
CITAT (Aqvakul @ 04-12-2010, 09:29) *
Märkligt hur många myter och konspirationsteorier som frodas kring svininfluensan.. confused.gif

Ja det är konstigt.
Själv anser jag att man får göra som man vill med vaccinet, varesig man tar det eller inte ska man bli respekterat för sitt val. Jag är inte helt säker på att min åsikt var den samma då det begav sig, men jag tror att det var det. Däremot vet jag med säkerhet att jag var mycket irriterad över att man blev anklagad för allt möjligt för att man valde bort vaccinet.
gnon49
Förr eller senare kommer arten Homo Sapiens att decimeras. Vi undkommer inte naturens spelregler hur länge som helst.hur det kommer att ske kan man bara spekulera i. Kanske pandemier o farsoter, massvält, krig eller någon miljökatastrof. Och troligen är det tredje världen som drabbas hårdast. Att vaccinera sig är inte fel om man känner för att göra det. Själv har jag inte vaccinerat mig på år o dag, men man blir ju äldre och förutsättningarna kan ändras. Den dagen den sorgen.
Berith
Jag valde bort vaccineringen förra gången för att man inte fick veta så mycket om vilka biverkningar vaccinet hade då. Får man veta mer nu? Man läser ju ibland om att en del barn tydligen råkat ut för sömnsjuka.

Ni som vaccinerade er då, har ni märkt av nåt konstigt i efterhand?
Anki på Öland
CITAT (Berith @ 04-12-2010, 11:29) *
.......Ni som vaccinerade er då, har ni märkt av nåt konstigt i efterhand?

Absolut ingenting!
Iren
Ingen av oss i familjen (1 vuxen o 2 ungdomar) märkte något speciellt förutom viss ömhet på stället dagarna efter...
theseraphim
biverkningarna på det vaccin vi fick mot grisesnorsjukan hade inte mer biverkningar än andra vaccin men när flera miljoner får det istället för kanske 100000-200000 så syns de där fallen som beskrivs som en av tiotusen mer. Skulle en stor del av svenska folket käka vanlig kåvepenin i en vecka samtidigt så skulle det bli jätteuppståndelse runt alla biverkningar även där.
Jag och hela familjen tog förra året och jag må då säga att av alla sprutor man tagit så var det nog den lindrigaste, blev bara en röd prick och inget mer på någon av oss.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Alla som tycker att naturen skall ha sin gång, går väl aldrig till läkaren ? tar sjukvården i anspråk? För naturen skall ha sin gång
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-12-2010, 15:15) *
Alla som tycker att naturen skall ha sin gång, går väl aldrig till läkaren ? tar sjukvården i anspråk? För naturen skall ha sin gång

Bra poäng. Att jag valde bort vaccinet beror dels på att jag anser mig inte tillhöra riskgrupp och att jag helt enkelt inte trodde att svininfluensan var farligare än vanliga influensan.
malcolm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-12-2010, 15:15) *
Alla som tycker att naturen skall ha sin gång, går väl aldrig till läkaren ? tar sjukvården i anspråk? För naturen skall ha sin gång

Alldeles riktigt och det skall vara nå´t alldeles extra om jag uppsöker sjukvården, förkylningar och influensa anser jag inte som skäl för att anlita vårdcentralen. Fick bassning för att jag kom så sent till sjukhuset efter min senaste stroke och dit kom jag med ambulans efter att sonen ringt.
Tikka
Jag vaccinerade mig inte fastän jag tillhör riskgruppen, mår hur bra som helst har inte fått knorr än wink.gif
Men det var några på mitt arbete som blev ganska så dåliga o var hemma 1 v efter de vaccinerat sig.
AndersKbg
CITAT (malcolm @ 04-12-2010, 16:12) *
Alldeles riktigt och det skall vara nå´t alldeles extra om jag uppsöker sjukvården, förkylningar och influensa anser jag inte som skäl för att anlita vårdcentralen. Fick bassning för att jag kom så sent till sjukhuset efter min senaste stroke och dit kom jag med ambulans efter att sonen ringt.

Anser du att du är hjälte när du springer runt och smittar andra då? Det tyder mer på egoism än hjältedåd.

Jag tycker att influensavaccinet är konspirationsteoretikernas bästa fråga. Det finns alltid folk som ignorerar och bagatelliserar viktiga frågor. Finns det hjälpmedel så använder man det, så enkelt är det.
Bara för att antibiotika ställer till det med multiresistens så betyder inte det att allt svinvaccinet är farligt.

Har man som utgångspunkt att vaccin är bra så skulle ännu fler klara sig ifrån den.
Men då har ju konspirationsteoretikerna ännu större anledning att dissa vaccinet. Glömde det.

Anma
För att klargöra en sak, bara så det inte blir några missförstånd. Jag är konspirationsteoretikernas största mardröm.
Konspirationsteorierna har inget att göra med att jag dissade vaccinet. Jag trodde helt enkelt inte att denna influensa var värre än någon annan. Mer smittsam bara kanske, men inte mer dödlig. Jag tror att min kropps egna immunförsvar blir bättre av att jag ibland blir sjuk. Jag blir det väldigt sällan numera, då jag inte rör mig bland folk särskilt mycket.
Dessutom är risken minimal att jag skulle smitta någon annan än närmsta familjen, oavsett om det gäller vanlig förkylning eller svinis.
andersen
CITAT (AndersKbg @ 04-12-2010, 16:35) *
Anser du att du är hjälte när du springer runt och smittar andra då? Det tyder mer på egoism än hjältedåd.

Jag tycker att influensavaccinet är konspirationsteoretikernas bästa fråga. Det finns alltid folk som ignorerar och bagatelliserar viktiga frågor. Finns det hjälpmedel så använder man det, så enkelt är det.
Bara för att antibiotika ställer till det med multiresistens så betyder inte det att allt svinvaccinet är farligt.

Har man som utgångspunkt att vaccin är bra så skulle ännu fler klara sig ifrån den.
Men då har ju konspirationsteoretikerna ännu större anledning att dissa vaccinet. Glömde det.


Är man helt frisk i övrigt, så finns det ingen orsak att vaccinera sig mot svininfluensan, det visade ju föra årets influensa, och visst skall man inte ta läkemedel bara för att det är bekvämt eller så som du säjer att det är ett hjälpmedel. Det finns flera exempel på "hjälpmedel" som har slutat i (ja det finns inte ord) vi kan ta Neurosedyn som ett exempel.
AndersKbg
CITAT (andersen @ 04-12-2010, 16:48) *
Är man helt frisk i övrigt, så finns det ingen orsak att vaccinera sig mot svininfluensan, det visade ju föra årets influensa, och visst skall man inte ta läkemedel bara för att det är bekvämt eller så som du säjer att det är ett hjälpmedel. Det finns flera exempel på "hjälpmedel" som har slutat i (ja det finns inte ord) vi kan ta Neurosedyn som ett exempel.

Japp, du har rätt.
Men detta idisslande om svinvaccinet är makalöst överdrivet.
Det var det jag ville få fram.
samot1
Huggorm moraliskt sett kan du säkert avstå från en spruta hur är det med vatten i
stugan och mat på bordet då.
malcolm
CITAT (AndersKbg @ 04-12-2010, 16:35) *
Anser du att du är hjälte när du springer runt och smittar andra då? Det tyder mer på egoism än hjältedåd.

Jag tycker att influensavaccinet är konspirationsteoretikernas bästa fråga. Det finns alltid folk som ignorerar och bagatelliserar viktiga frågor. Finns det hjälpmedel så använder man det, så enkelt är det.
Bara för att antibiotika ställer till det med multiresistens så betyder inte det att allt svinvaccinet är farligt.

Har man som utgångspunkt att vaccin är bra så skulle ännu fler klara sig ifrån den.
Men då har ju konspirationsteoretikerna ännu större anledning att dissa vaccinet. Glömde det.

Vem har pratat om hjältedåd..? Förkylninigar smittar mest INNAN de har brutit ut och är jag sjuk så stannar jag hemma från jobbet etc.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (malcolm @ 04-12-2010, 18:08) *
Vem har pratat om hjältedåd..? Förkylninigar smittar mest INNAN de har brutit ut och är jag sjuk så stannar jag hemma från jobbet etc.


Jag går aldrig till läkaren när jag har en vanlig förkylning. Alla vet ju att fär man nåt medel så tar det 1 Vecka, utan det tar det 7 dagar

Bara om jag får stark hosta så måste jag få något för det klarar inte min rygg. Men då räcker det att jag ringer.

Inte heller går jag bland folk när jag är förkyld

Elisabeth
malcolm
Tycker inte det är någon katastrof att bli sjuk, ibland kan det tom. vara lite mysigt med någon som kommer ner med dryck och något att äta till sängen. TV på rummet har jag också. yes.gif
Berith
Ja jag är iaf mer rädd för vad vaccinet kan ställa till med än själva sjukdomen...
Aqvakul
CITAT (Berith @ 05-12-2010, 07:49) *
Ja jag är iaf mer rädd för vad vaccinet kan ställa till med än själva sjukdomen...


Då ska du naturligtvis inte vaccinera dig. Själv resonerade jag lite annorlunda för ett drygt år sen och gick och vaccinerade mig. Hotet om en pandemi upplevdes då som i högsta grad reelt och jag ville göra min insats för att skydda f.f.a. de yngre - inte minst tänkte jag på mitt barnbarn.

Det är bra att vi lever i en demokrati och kan välja...
Solstorm
Jag är övertygad om att det bästa är att få influensa ibland, utom för de allvarligaste riskgrupperna förstås. Influensan bygger upp vårt immunförsvar så att nästa gång vi får influensa så blir vi inte lika mycket sjuka även om det är en annan typ av influensa. Det var ju därför som de under 30 förväntades drabbas värst eftersom de inte haft någon allvarlig influensa tidigare. Om alla vaccinerade sig varje år så finns det snart ingen kvar som har ett eget immunförsvar. Vaccineringen gör ju ingen immun, eller delvis immun, på långa vägar lika länge som en influensa gör. Vad skulle hända den dagen inget vaccin finns och ingen har ett eget immunförsvar kvar? Av de utomstående experter som WHO kallade in för att rådgöra om vaccineringen så hade samtliga experter kopplingar till de företag som framställde/sålde vaccin. Fast den branchen ska ju också leva. Det genererar arbetstillfällen och ju mer de anställda i branchen tjänar desto mer konsumerar de. Det gynnar väl BNP också kan jag tänka. (Fast jag såg hellre att de arbetstillfällena kom inom äldreomsorgen tex).

Det pratas om att det kvicksilvret som ingår ska vara i så liten mängd att det är försumbart, men man glömmer att tala om att det kvicksilvret är i en oerhört mycket giftigare form än vanligt kvicksilver. Från väldigt många håll så hävdas att vaccinering av olika slag har en koppling till autism även om det inte är oomtvistat. Man har ju fått en stor ökning av sömnsjuka bland de barn som vaccinerades, så stor ökning att man stoppat vaccineringen i Finland.

Även om man skyddar sig själv med vaccinering så kan man ju ändå vara smittspridare även om smittan inte sprids med nysningar i samma omfattning.

Jag är inte emot all vaccinering, men allmän vaccinering mot influensa tycker jag är hysteriskt.

Finns det några siffror på hur många i Sverige som dog av influensa utav dem som inte vaccinerat sig och som inte tillhörde någon riskgrupp?
Samsara
CITAT (Berith @ 04-12-2010, 11:29) *
Ni som vaccinerade er då, har ni märkt av nåt konstigt i efterhand?


Jag drabbades av en förkylning som höll i sig i tre månader med febertoppar som kom då och då. Min läkare bekräftade att det var en biverkning av vaccinet.
Huggorm
CITAT (Samsara @ 09-12-2010, 00:07) *
Jag drabbades av en förkylning som höll i sig i tre månader med febertoppar som kom då och då. Min läkare bekräftade att det var en biverkning av vaccinet.

Efter tre månaders förkylning, kändes det inte då som om en snabb död via svininfluensa hade varit lindrigare?
Samsara
Jo, faktiskt. Jag ångrade mig att jag tog det där vaccinet, jag hade klarat mig så mycket bättre utan vaccinet.
andersen
Idag kan man läsa att 75% är mera rädda för vaccinet än för influensan.

Röstning på aftonbladet
netha
CITAT (andersen @ 29-12-2010, 15:47) *
Idag kan man läsa att 75% är mera rädda för vaccinet än för influensan.

Röstning på aftonbladet

Ja där ser man vad media kan skrämma upp folk.
Hela fam tog vaccinet ifjol ... vi två har fått den även i höst. Inga biverkningar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon