Full version: HJÄLP!
duo2010
HEJ
köpte billiga (jättefina) tulpanlökar precis lagom till kylan slog till utanför Göteborg. trodde den skulle ge sig efter ett par dagar men icke. Vad göra hur skall jag förvaraqa? plantera ?
vänliga hälsningar
gunilla
Olle A
Du kan plantera lökarna i krukor och förvara dem svalt i källaren (inomhus fungerar också) i ett par veckor. När lökarna sedan har rotat sig kan du ställa krukorna utomhus. Då klarar de kylan, och kommer det mycket snö över dem är det bara bra. Lycka till!

Olle
Laura
Jag gjorde samma sak.. tänkte fylla hela växthuset innan odlingssäsongen kom igång crying.gif

Kan man göra så som du säger Olle och sedan omplantera dem i växthuset bäddarna när marken har tinat?
Olle A
Ja, det går säkert också bra.

Olle
Alexander-VG-zon3
man kan förvara dom inne som ''krukväxter'' och sköta dom som så också om man vill, och sedan plantera ut dom när frostrisken är helt förbi. har man dom inne och hade tänkt att sätta ut dom så ska man vara försiktigt så att man inte låter utvecklingen av lökarna gå för långt. då det finns en vis risk att dom fryser sönder om dom tas ut i kyla och frost i full tillväxt (speciellt på sommarblommande lökar), har själv råkat göra detta med tulpaner, narcisser, kejsarkrona. även lökväxter måste invintra. så låt dom såfall bara rota sig och att det kommer upp en liten grön spets längre än så ska man inte låta dom gå om dom sätts ut i kyla.

alt är att direkt nu sätta dom ute i krukor eller om det går gräva plantera dom direkt. hos mig är det nästintill frostfritt under snön.

har man dom ute i krukor är det viktigt att dom inte får för mycket regn/fukt då dom kan ruttna.

jag brukar använda mycket grus och leca vid lökplanteringar. och sätt dom skyddat och varmt ute. och som Olle skrev att skotta över snö är bra då det skyddar mot klyla och ge till våren vatten när dom behöver det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon