Full version: Urban Gardening
silos
Runt om i världen finns det Urban Gardening i städerna och jag undrar om det görs på det viset här i Sverige?

Själv hade jag Solrosor intill hyreshuset i avlånga rabatter,men nu är dessa 5 rabatter fyllda med asfallt.
Någon hade klagat på mina Solrosor och ändå skötte jag själv om allting.

http://www.lushe.com.au/2010/04/19/urban-g...ain-link-fence/
Red Top
Jag har sett inslag om det på TV och DN hade en artikel i höstas. Planterar i smyg......

När ungarna var små odlade vi blommor i rabatterna vid vårt hyreshus. Det prunkade från tidig vår till sen höst. Ingen av grannarna klagade. Snarare tvärtom.

Nu har en kille, nybliven pensionär, börjat odla bl a rhododendron, på en plats där det tidigare inte växte någonting. Hyresvärlden blev så förtjust att de numera går in och betalar. Utan att det syns på hyran. smile.gif
Anki på Öland
Tror nog du råkat ut för någon riktigt sur-värld, dom flesta bostadsbolag brukar bli jätteglada om någon vill pyssla med rabatter och göra fint!
batski
Ibland förstår jag inte folk. Hur kan man störa sig på det som är fint? Trist sad.gif
malcolm
Jag kan förstå om man inte vill ha marijuanaplantor runt hyreshusen men solrosor...?
officinalis
Stadsodling finns väl lite här och där. Där jag bor har vi planterat en hel del och varit med och påverkat parkbyggen med mera. Fastighetsägaren tycks vara positiv, men vill gärna vara den som håller i pekpinnarna så att det inte blir för mycket medborgardeltagande.
Annars finns matparken i Uppsala, folkodlingen i skarpnäck, stadsodling i Svedmyra, Malmö (skrevs lite om det i Odlaren) och förstås lite olika brukarmedverkan där folk odlar tillsammans i städer.
Finns väl lite initiativ här och där helt enkelt.
Kolla upp ett brukarmedverkanavtal. Det kan vara en väg att gå.
silos
CITAT (Anki på Öland @ 06-12-2010, 09:25) *
Tror nog du råkat ut för någon riktigt sur-värld, dom flesta bostadsbolag brukar bli jätteglada om någon vill pyssla med rabatter och göra fint!


Min hyresvärd har ALLTID uppmuntrat mig när jag har hållit på med rabatterna och sagt att det är okej!
Många av grannar har tackat mig för att jag gjort det fint på våran gård.

Nu har jag börjat fundera att det är fastighets skötarna som är trötta på att rensa i de rabatter vid huset som ingen bryr sig om och har då genast lyssnat på den som hade beklagat sig över Solrosorna,men säker kan ju jag inte vara!?Hyresvärden visste nämligen ingenting om det hela när jag talade med honom häromdagen.
Fastighets skötarna har kanske rätt att bestämma själva över sådana saker......
batski
CITAT (malcolm @ 06-12-2010, 11:02) *
Jag kan förstå om man inte vill ha marijuanaplantor runt hyreshusen men solrosor...?


Fast marijuanaplantor har faktiskt väldigt fina blad tongue.gif
malcolm
CITAT (batski @ 06-12-2010, 15:43) *
Fast marijuanaplantor har faktiskt väldigt fina blad tongue.gif

Var någonstans, minna inte var där det växte marijuana på kyrkogården, plantorna åkte dock bort omgående när någon påtalade detta.
batski
Tycker du inte att de har fina blad? Jag tycker faktiskt de påminner om vissa japanska lönnars.

Fast det är klart, även industrihampa (utan THC) har väldigt fina blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon