Full version: Julmust
Sidor: 1, 2
malcolm
Jag tycket julmust är det absolut godaste till julmaten och fattar inte hur man kan dricka vin, öl eller andra alkoholhaltiga drycker till skinkan, sillen, laxen mm. Coca Cola gör sina försök varje år för att ta över men de kommer ALDRIG att ta över mustens betydelse. Själva essensen till julmust lär komma från ett och samma ställe men ändå finns det vissa sorter som är godare än andra och själv föredrar jag Apotekarnes.
Biggan_
CITAT (malcolm @ 06-12-2010, 19:48) *
och själv föredrar jag Apotekarnes.


Ja, den är godast! yes.gif
sommarhumla
Håller med, inga andra läsker funkar till julmaten än julmusten och Apotekarnes är klart bäst! Coca cola kan försöka med sina fläskiga reklamer....de slösar bara med sina reklampengar, hur mycket julmustreklam ser man i TV:n?
andersen
Svagdricka hör julen till.
Cacki
CITAT (andersen @ 06-12-2010, 19:51) *
Svagdricka hör julen till.


tummenupp.gif Men must är också gott.
Alba
Jul utan julmust är otänkbart - Apotekarnes så klart.
malcolm
CITAT (andersen @ 06-12-2010, 19:51) *
Svagdricka hör julen till.

Nu är du ute och cyklar igen. giggle.gif
andersen
CITAT (malcolm @ 06-12-2010, 19:57) *
Nu är du ute och cyklar igen. giggle.gif


OK, jag går och lägger mej nu biggrin.gif go natt.
smuleborg
Zeunerts. Apotekarnes

Annars; svagdricka eller hemgjord lingondricka.

Vi tar gärna en Skåne eller OP till sillen!
Aqvakul
Apotekarnes

(erkänner att jag är jävig, då båda mina föräldrar har haft denna profession crazy.gif )
Meriona
Apotekarnes ska det va, det var det enda som fanns när jag var liten. Och inget jag smakat efteråt är godare.
Gossen Ruda
Visste ni att musten bereds av en essens som är hemlig? Läs mer på Wikipedia.. Notera särskilt Coca colas försök att ta över. Tji fick dom. biggrin.gif
Tillägg: Fast det var väl inte bara frågan om musten som fick Coca cola att säga upp avtalet med Pripps.
Tikka
O jag e nog julmustoman, älskar Nygårds julmust biggrin.gif

Men en liten julöl o en linjerullad går ju även ner till silla wink.gif
Piccante
inte så glad i läsk dricker en julmust av princip och bojkottar coca cola. tongue.gif
theseraphim
CITAT (malcolm @ 06-12-2010, 19:48) *
Jag tycket julmust är det absolut godaste till julmaten och fattar inte hur man kan dricka vin, öl eller andra alkoholhaltiga drycker till skinkan, sillen, laxen mm. Coca Cola gör sina försök varje år för att ta över men de kommer ALDRIG att ta över mustens betydelse. Själva essensen till julmust lär komma från ett och samma ställe men ändå finns det vissa sorter som är godare än andra och själv föredrar jag Apotekarnes.



All julmust kommer ifrån essenser från samma företag dvs Roberts i Örebro som äger alla rättigheter till Julmust. Så det är ganska kul hur olika de kan bli ändå men de görs ju efter företagens önskemål. Kul är de företagen som spelar på" här i vårat lilla bryggeri brygger vi våran julmust...", brygger??? Ni har i grund o botten en stor SodaStream:-)
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2010, 22:10) *
Tillägg: Fast det var väl inte bara frågan om musten som fick Coca cola att säga upp avtalet med Pripps.

Jag har för mig att CC ville föbjuda Pripps att tillverka någa andra läskedrycker än CC och det gick de inte med på.
ingrids
Zeunerts - och jag vet det där med essensen, min hjärta säger att det är skillnad men min hjärna tvivlar på att jag skulle kunna plockat ut min favorit i ett blindtest.
skogstroll
Apotekarnes gillar jag bäst. Drack nåt vidrigt på den där hamburgerkedjan en gång som skulle va must men det var äckligt
sqrulan
Jag tycker inte om julmust konstigt nog! Men till jul om jag har gäster så brukar jag köpa.
Malvia
CITAT (Tikka @ 06-12-2010, 22:43) *
O jag e nog julmustoman, älskar Nygårds julmust biggrin.gif

Men en liten julöl o en linjerullad går ju även ner till silla wink.gif



Drack Nygårds i helgen, jättegod!
ryss_борис
Själv hatar jag den där jävla sorten som endast skummar nåt så in i helvete. Den godaste är väl de där vanliga, apotekarnas/aportekarens eller va den heter. Flera är goda iaf.
theseraphim
CITAT (ryss_бори @ 07-12-2010, 17:00) *
Själv hatar jag den där jävla sorten som endast skummar nåt så in i helvete. Den godaste är väl de där vanliga, apotekarnas/aportekarens eller va den heter. Flera är goda iaf.


De som skummar så in i helvete är lightvarianterna då det är det är de konstgjorda sötningsmedlet i kombination med kolsyra som får den effekten...menthos och lightcola
zissi
Här blir det bara några flaskor över juldagarna. Oftast blir det nog Apotekarnes, men det varierar. Dock aldrig light-varianter. Letade nyss efter julmust-test 2010, men hittade ingen.
Anma
Här hemma har vi bara den extraskummande, alternativet är ingen alls och då är valet lätt! Must måste man ha, annars är det inte ens december. Än mindre jul.
Monica M zon 4
Köpte icas egna julmust häromdagen men den smakade ganska blaskigt. Vi köper vanligtvis Apotekarnes julmust. Och så brukar vi har svagdricka som alternativ. Jag tar gärna en matsup till maten också.
Eva-Helene
Nygårda eller Apotekarnes. Bådas sockerfria är helt OK! ICA:s är rent vidrig sick.gif
Klint
1a Apotekarens 2aNygårda men helst i glasflaskor har inte funnits i vår affär än.Sen är det inte fel med en öl däremot nubben kan jag både ta och avstå!

glömde: Jag dricker inte cola till jul men jag bara älskarderas underbara reklamfilmer till jul santa.gif santa.gif santa.gif
Pirum
Jag kör på Grebbestads julmust, annars är Spendrups och Carlsbergs också rätt ok. Spendrups har i årets must skippat frukt- och druvsocker som jag tror de hade förra året i sin vanliga Nygårdamust - i lyxfyrpacket hade de redan förra året endast riktigt socker. Apotekarnes har också bara vanligt socker, kanske ska tilläggas.
Hu, jag minns hur en del stora producenter blandade in fusksocker i musten för några år sedan, som tur var ändrade de sig.
Klint
Grebbestads julmust det måste jag leta efter smile.gif Vi har ju deras öl här och den är good
herkules
den här julmusten är god.
theseraphim
CITAT (Klint @ 09-12-2010, 08:22) *
Grebbestads julmust det måste jag leta efter smile.gif Vi har ju deras öl här och den är good


Vet ju inte vart du bor men här i uddevalla området finns deras must i överflöd, de säljer ju även påskmust och midsommarmust.
Klint
Hittade Grebbestads julmust på Konsum i Bengtsfors igår. Den stod inte bland de andra (50cl.glasflaska)
santa.gif Rekommenderas santa.gif
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 09-12-2010, 10:18) *
Vet ju inte vart du bor men här i uddevalla området finns deras must i överflöd, de säljer ju även påskmust och midsommarmust.

Visst är det samma dryck, men med olika etikett beroende på högtid? Vi brukar diskutera saken varje påsk och hoppas fortfarande på att någon gång få en flaska med juletikett under påsketiketten biggrin.gif
malcolm
Intressant artikel om julmust:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2252214/...kt-julmusterium
Överbölingen
Att äta julmat utan julmust? Går det?
Lutfisk?
Julbord? Sill och kallskuret? Småvarmt?
Ris a laMalta?

Favoriter: Nygårda, Apotekarnes. Lokal mumma är inte heller dumt men kommer nästan aldrig ihåg att ställa den i tid. Lightprodukter sägs ge dåliga vibbar till kroppen så det köper vi nästan aldrig.
CC dricker jag bara om jag känner mig trött när jag kör bil eller har ont i magen. I det senare fallet med bortskakat bubbel.
netha
Nygårda och Apotekarnes. tummenupp.gif
Katie
Apotekarnes ska det vara men Grebbestads funkar också.

Till julmaten ska det vara must men en liten nubbe till sillen kan allt slinka ner. flirting.gif Nåt glas vin kan vi ta efter maten när vi sitter och gottar oss och har julklappsutdelning.
malcolm
Min son hälsade på en kompis i Norrköping i somras och där hade han köpt en läsk med enbärssmak som påminde om julmust vilken han blev mäkta förtjust i, har kollat i butiker efter den här i stockholmsområdet men inte hittat nå´t. Någon här som eventuellt vet vilken affärskedja som kan tänkas ha den? Tror bryggeriet heter Hammars.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Katie @ 13-12-2010, 23:36) *
Apotekarnes ska det vara men Grebbestads funkar också.

Till julmaten ska det vara must men en liten nubbe till sillen kan allt slinka ner. flirting.gif Nåt glas vin kan vi ta efter maten när vi sitter och gottar oss och har julklappsutdelning.


jag dricker varken nubbe eller julmust. Men vi köper alltid en flaska julmust ifall svärmor kommer. Hon gillar den men ingen av oss.

Jag dricker alltid vatten till maten men ett glas vin innan eller efter tar jag gärna okcså
malcolm
CITAT (Överbölingen @ 13-12-2010, 21:19) *
Att äta julmat utan julmust? Går det?
Lutfisk?
Julbord? Sill och kallskuret? Småvarmt?
Ris a laMalta?

Nej, det går inte att äta julmat utan must.
Lutfisk gillar jag inte.
Mums med sill och kallskuret.
Brukar inte orka någon efterrätt.
aanderss
Apotekarnes
elleave
Försöker bojkotta Apotekarnes sen de minskade voymen i flaskorna, så här blir det mest Nygårda eller Eldorado (inget fel på den alls) smile.gif
Berith
Kör också med Spendrups Nygårda här. tummenupp.gif

Frågade en gång i "jag-undrar-tråden" om Arne verkligen jobbade på apoteket... g.gif Kommer inte ihåg vad vi kom fram till.
Piccante
drack apotekarnes idag
Aqvakul
Jag har faktiskt inte gjort julmustpremiär än - börjar faktiskt bli lite sugen..
theseraphim
CITAT (malcolm @ 14-12-2010, 07:52) *
Min son hälsade på en kompis i Norrköping i somras och där hade han köpt en läsk med enbärssmak som påminde om julmust vilken han blev mäkta förtjust i, har kollat i butiker efter den här i stockholmsområdet men inte hittat nå´t. Någon här som eventuellt vet vilken affärskedja som kan tänkas ha den? Tror bryggeriet heter Hammars.


Det var måhända inte Enbärsmust... Det var ju vanligt för i tiden och tillverkas bla i mina närområden.
malcolm
CITAT (theseraphim @ 16-12-2010, 23:09) *
Det var måhända inte Enbärsmust... Det var ju vanligt för i tiden och tillverkas bla i mina närområden.

Det heter enbärsdricka och är tillverkat av Brunneby bryggeri i Borensberg, fanns en tomflaska kvar här hemma.
theseraphim
CITAT (malcolm @ 17-12-2010, 00:27) *
Det heter enbärsdricka och är tillverkat av Brunneby bryggeri i Borensberg, fanns en tomflaska kvar här hemma.


sorry enbärsdricka skulle det vara och inte must men kolla här....
http://www.rostads.se/
PMK
CITAT (Alba @ 06-12-2010, 19:54) *
Jul utan julmust är otänkbart - Apotekarnes så klart.


Dedär skriver jag under på! wink.gif
Huggorm
Jag drack apotekarnes must idag, och den smakade faktiskt långt över förväntan. Tror det var för att den var ordentligt kall. På jul brukar det vara så fullt av annat i kylen att musten får stå utanför, och blir då tråkigt ljummen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon