Mårbacka
Förra året hade jag problem med för långa amaryllisstjälkar. Jag hade vattnat för mycket och för varmt. Men i år har jag inte vattnat mer än när de planterades. De är nu 10-20 cm och på väg att öppna knoppfoliet. Vill helst att de ska vara längre! Har vattnat. Borde jag ställa de varmt också?
anki/ronninge
för att få fina amaryllisar bör man tänka på några saker, vid köp, fasta och fina lökar med kraftiga rötter, inte för korta, Nu kan det ju hända att du köpte en lök som redan var planterad och då vill man ju inte stå där i affären och dra upp löken för att kolla rötterna wink.gif men jag har sett skräckexemplar! Alldeles för korta rötter, inte bra, blir klena. När jag tar hem en amaryllis, gör jag egentligen ingenting, jag vattnar den knappt, det enda jag tänker på är om jag vill att den ska växa eller om jag vill den ska stanna upp i sitt växande, varmt plus vatten, eller svalt och inget vatten. Eftersom jag jobbar på en handelsträdgård, så vet jag att kvalitén på lökarna är väldigt varierande, , får man tag i endast lökarna skulle jag köpa dom, då har man iallafall fått klämma och kika på löken. Sen bär amaryllisar på vissa sjukdomar som yttrar sig på olika vis tex klen tillväxt. men skynda nu till handelsträdgården eller plantagen eller...för nu reas det ut!! Lycka till....
CITAT (Mårbacka @ 08-12-2010, 13:47) *
Förra året hade jag problem med för långa amaryllisstjälkar. Jag hade vattnat för mycket och för varmt. Men i år har jag inte vattnat mer än när de planterades. De är nu 10-20 cm och på väg att öppna knoppfoliet. Vill helst att de ska vara längre! Har vattnat. Borde jag ställa de varmt också?

Mårbacka
Tack för svar, hade glömt tråden blush.gif
När lökarna ändå blommade på de korta lökarna så såg det vacker ut trots att de var korta. Bättre faktiskt, de tippade aldrig. Så de är förlåtna smile.gif
Appropå rötterna. Jag vet att lökarnas rötter inte ser kloka ut ibland, men faktiskt brukar många börja rota sig efter blomningen! Men i vissa fall går det åt pipsvängen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon