Full version: Granen är klädd.
Sidor: 1, 2, 3
netha
Egentligen brukar vi klä den till lucia, men pga andra grejs så fick det bli idag.
160 ofärgade lampor plus massor med röda kulor ... sååå vacker. smile.gif
herkules
bild! smile.gif

jag har ingen gran, tänkte köpa mig en knallrosa glittrig sak men det blev inte så, kanske nästa jul!
Klint
Va mysigt!
sqrulan
tummenupp.gif Härligt och det blir ju så skön stämmning då granen lyser upp!
netha
Granen är nu klädd för 21.a gången ... får hänga med några år till. smile.gif

[attachment=56745:granen_k..._9_12_10.jpg]

Herkules ... knallrosa glittrig låter som nåt jag också skulle kunna tänka mig. tummenupp.gif
Alba
Åh så mysigt med gran nu. Det blir så stämningsfullt. Det är den här tiden före jul som det är roligast tycker jag.
Vi väntar på en kompis som ska leverera vår gran.
Carl
nU???????1 ranting.gif hELT FEL
malcolm
CITAT (Carl @ 09-12-2010, 14:23) *
nU???????1 ranting.gif hELT FEL

Håller med, granen klär man på julafton.
Carl

Klär man den så tidigt så kan den för växlas med en midsommarstång och det vore syn eller hur! du kanske också har öppnat paketen redan?
Bettis
Jättefin tummenupp.gif härligt att ha det klart så man får njuta länge, varför göra det i sista minuten när man kan/vill ha upp den tidigt så man kommer i julstämning, min åker upp nu till helgen.
Alba
CITAT (Carl @ 09-12-2010, 14:47) *
Klär man den så tidigt så kan den för växlas med en midsommarstång och det vore syn eller hur! du kanske också har öppnat paketen redan?


Då undrar jag hur din midsommarstång ser ut - ljusslinga, bolalr och glitter confused.gif unsure.gif

CITAT (malcolm @ 09-12-2010, 14:37) *
Håller med, granen klär man på julafton.


Julafton - då ska allt vara klart och man ska njuta av allt vackert och bara vänta på tomten.
Peztis
Vad mysigt!

Vår gran är inte ens inköpt och den sätts upp dagen innan julafton då vi i alla fall inte är hemma merparten av julafton.
aanderss
trevligt men tidigt
Myosotis
CITAT (Carl @ 09-12-2010, 14:47) *
Klär man den så tidigt så kan den för växlas med en midsommarstång och det vore syn eller hur! du kanske också har öppnat paketen redan?

giggle.gif Här hämtar vi granen på julaftons förmiddag och den kläs på julaftonskvällen, det är det som är själva julafton. Jag skulle inte vilja ha någon adventsgran för då skulle jag bli ledsen på julafton.
Monica M zon 4
Vi klär granen allra sist dan före julafton. När granen är klädd är det bara att njuta av julen och ta det lugnt. Känns lite för tidigt att sätta in den så här tidigt.
zissi
Förstår Netha att du riktigt myser i kväll [attachment=56752:kulasmilils_i_gran.gif]

Själv har jag tjuvstartat lite i dag och tagit in enris och hängt mammas gamla pepparkaksmått wub.gif däri. Kanske får byta riset en gång innan jul, men det gör jag så gärna.
[attachment=56753:Advent_o..._enriset.JPG]
Krolliljan
tummenupp.gif Så härligt
Jag har inte någon gran men nog är julpyntet framme. Jag vill ha en lååång jul.
Alba
CITAT (zissi @ 09-12-2010, 18:24) *
Förstår Netha att du riktigt myser i kväll [attachment=56752:kulasmilils_i_gran.gif]

Själv har jag tjuvstartat lite i dag och tagit in enris och hängt mammas gamla pepparkaksmått wub.gif däri. Kanske får byta riset en gång innan jul, men det gör jag så gärna.
[attachment=56753:Advent_o..._enriset.JPG]


Så fint- vilket bra tips med pepparkaksmått i riset.
kerstin z5-6
Klär min i helgen:) kastar ut den, och alla flinande tomtar senast 2 januari:)Då är det tulpaner o vår!
netha
Myser för fullt smile.gif Fikat mjukpepparkaka, rulltårta och mazariner, som mannen bakat.
Adventsljusen tända plus ett antal värmeljus ... Jussi Björling "O helga natt" m.fl julsånger/psalmer strömmar ur högtalarna på låg volym. wub.gif

Senast 2 jan, (men mest troligt redan 30 dec) åker julen ut hos oss ... vill inte ha tomtar o gran när dagarna blir ljusa.
Julen är i december!
Alexander-VG-zon3
fin och mysig gran kompiskram.gif netha

här är palmen klädd, fint blev det. och annorlunda.

julsakerna har inte kommit upp än, och julen och allt annat därtill åker ut senast den 30dec här. vill ha vår inne så fort som möjligt sen.
netha
CITAT (flaxss @ 09-12-2010, 21:16) *
fin och mysig gran kompiskram.gif netha

här är palmen klädd, fint blev det. och annorlunda.

julsakerna har inte kommit upp än, och julen och allt annat därtill åker ut senast den 30dec här. vill ha vår inne så fort som möjligt sen.

Våren som den ni har, får jag vänta på till maj ... men när ljuset återvänder vill jag inte se något som påminner om mörka december.
Kul med smyckad palm smile.gif kompiskram.gif
herkules
CITAT (netha @ 09-12-2010, 12:53) *
Granen är nu klädd för 21.a gången ... får hänga med några år till. smile.gif

[attachment=56745:granen_k..._9_12_10.jpg]

Herkules ... knallrosa glittrig låter som nåt jag också skulle kunna tänka mig. tummenupp.gif

fin!
tummenupp.gif
nästa år får det bli en SÅDAN här!
smile.gif
netha
CITAT (herkules @ 09-12-2010, 21:22) *
fin!
tummenupp.gif
nästa år får det bli en SÅDAN här!
smile.gif

Snygg! När det är dags för vår 21-åring att gå i graven, blir det definitivt "amerikansk" rosa eller silverglittrig. smile.gif
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 09-12-2010, 17:28) *
trevligt men tidigt

yes.gif
skogstroll
själv föredrar jag att klä granen dagen innan julafton. Numer har vi ingen gran inne utan ute istället. En gång när mor och jag skulle klä granen så fixade vi lite mysigt med tända ljus men lyckades fjutta på några torra gamla smällkarameller så det började brinna whistling.gif ingen skada skedd men man har ju lärt sig nåt...
Myosotis
CITAT (flaxss @ 09-12-2010, 21:16) *
här är palmen klädd

vill se bild!
Anki på Öland
När mina ungar var små hade vi en High Chaparalkaktus som stod på golvet oich nådde nästan till taket - den brukade vi klä med glitter och kulor till julen smile.gif
Myosotis
den vill jag också se!
silos
Härligt!
Anki på Öland
CITAT (Myosotis @ 10-12-2010, 23:58) *
den vill jag också se!

Skulle jag också vilja men barnen är runt 40 nu så det var så länge sen och inte tog jag några kort då inte....
Berith
Ni som har julgran redan nu, varför har ni kvar den över julen? Kan ni inte slänga ut den innan jul när ni ändå är så trötta på den då? g.gif

Svara inte att ni vill ha den över julen för att det är en julgran för det går jag inte på. flirting.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 11-12-2010, 09:12) *
Ni som har julgran redan nu, varför har ni kvar den över julen? Kan ni inte slänga ut den innan jul när ni ändå är så trötta på den då? g.gif

Svara inte att ni vill ha den över julen för att det är en julgran för det går jag inte på. flirting.gif

giggle.gif
Anki på Öland
CITAT (Berith @ 11-12-2010, 09:12) *
Ni som har julgran redan nu, varför har ni kvar den över julen? Kan ni inte slänga ut den innan jul när ni ändå är så trötta på den då? g.gif

Svara inte att ni vill ha den över julen för att det är en julgran för det går jag inte på. flirting.gif

Blir du inte lite trött på att starta samma diskussion år efter år? Vi kanske skall be regeringen göra en manual för hur man skall fira julen......
Aqvakul
CITAT (Anki på Öland @ 11-12-2010, 09:28) *
Blir du inte lite trött på att starta samma diskussion år efter år? Vi kanske skall be regeringen göra en manual för hur man skall fira julen......


Fast det börjar alltid med att Netha glatt och självklart deklarerar att hon klätt granen typ 2 veckor före jul, vilket vi "traditionalister" tycker är lite provocerande. Nästa steg är att glatt deklarera att granen åker ut några dagar efter jul. Visst, alla gör som de vill. Men nog är det så att julen inleds med julafton och avslutas med tjugondaknut. Men om man kan se TV-program obehindrat långt innan de visas på TV, så kan man så klart tjuvstarta med julen också...
Berith
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 09:40) *
Fast det börjar alltid med att Netha glatt och självklart deklarerar att hon klätt granen typ 2 veckor före jul, vilket vi "traditionalister" tycker är lite provocerande. Nästa steg är att glatt deklarera att granen åker ut några dagar efter jul. Visst, alla gör som de vill. Men nog är det så att julen inleds med julafton och avslutas med tjugondaknut. Men om man kan se TV-program obehindrat långt innan de visas på TV, så kan man så klart tjuvstarta med julen också...

tummenupp.gif

Du är en modig man, du... giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 11-12-2010, 09:44) *
tummenupp.gif

Du är en modig man, du... giggle.gif


Sanningen kommer alltid fram.. naughty.gif
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 09:40) *
julen inleds med julafton

yes.gif Precis. (Eller om man ska vara petig börjar julen på juldagen, men att fira julafton istället har man gjort länge.) Jag har adventspyntat nu men inte julpyntat, det är stor skillnad för mig. Jag har inget emot att Netha gör som hon vill, men själv skulle jag som sagt bli ledsen på julafton om granen redan stod där tråkig och barrande, det skulle inte bli jul då sad.gif Ni som klär granen före julaftons kväll, finns det något hos er som är speciellt för just bara julafton eller är alla dagar lika? Vad är viktigast med julen hos er? Klapparna? Här är det själva granen och att sitta under den med bara levande ljus tända. Där är julklappar också, men det viktigaste är den mysiga samvaron med mina föräldrar. Jag tycker mångas jul verkar så stressig och ofestlig med stora kalas med massa folk, åkande hit och dit, tv:n på (helgerån att titta på tv på julafton!!!), allt är snabbt, upplyst och högljutt istället för lugnt, fridfullt, tyst och mysigt.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 11-12-2010, 10:44) *
yes.gif Precis. (Eller om man ska vara petig börjar julen på juldagen, men att fira julafton istället har man gjort länge.) Jag har adventspyntat nu men inte julpyntat, det är stor skillnad för mig. Jag har inget emot att Netha gör som hon vill, men själv skulle jag som sagt bli ledsen på julafton om granen redan stod där tråkig och barrande, det skulle inte bli jul då sad.gif Ni som klär granen före julaftons kväll, finns det något hos er som är speciellt för just bara julafton eller är alla dagar lika? Vad är viktigast med julen hos er? Klapparna? Här är det själva granen och att sitta under den med bara levande ljus tända. Där är julklappar också, men det viktigaste är den mysiga samvaron med mina föräldrar. Jag tycker mångas jul verkar så stressig och ofestlig med stora kalas med massa folk, åkande hit och dit, tv:n på (helgerån att titta på tv på julafton!!!), allt är snabbt, upplyst och högljutt istället för lugnt, fridfullt, tyst och mysigt.

tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
man får ju egentligen göra som man vill, jag har läst på nätet att man kan klä granen från den andre advent till lucia eller dagen innan julafton. i min familj har vi alltid klätt dagen innan. jag själv klär den hellre närmre andre advent. förra året blev det dock vid Lucia.

dels för att jag vill göra det i lugn och ro, dels för att jag ser granen som nåt att längta till jul. dagarna innan julafton är det ren och skär hysteri för min del, och att klä granen innan julafton blir ockås i de flesta fall ett stressmoment (det är nåt som ska göras), i vår familj njuter vi av julen (börjar njuta av julen) när klockan blir 15.

och då jag åker bort 20-22 och kommer hem efter jul, så hinner jag ju inte själ ha någon gran. om man ska sätta upp den den 26-27 och ta veck den 30dec. då har jag hellre den några veckor tidigare.

varför jag vill få ''ut julen'' senast 30dec, är dels är jag efter 25dec så trött på julen och orkar inte med det, och dels vill jag ha vår och nytt år och inte ha kvar bitar av förra året. ny kula. jan för mig är en väldigt dyster månad och om jag ska vara ärlig blir jag mer deprimerad med att ha en julgran och mer julsaker framme då. köper jag primula och blommande lökar att ha i fönstren istället och byter gardiner till luftigt och grönt/vårigt.

jag skulle aldrig ha julen kvar till den 13jan-2feb. som man ska.

julsakerna brukar komma upp någon gång under lucia-efter. är inte så jätte förtjust i jul saker. men det kommer upp.

julafton för mig en trevlig tid där man kan träffas alla (eller de jag vill träffa) och äta julmat och julgröt.

jag kan jämföra julen som en mäktig chokladkaka, man ser på den först och doftar och ''längtar'' sedan äter man av den och njuter av smaken- därefter blir man så mätt och spyfärdig av att ätit hela kakan. nästa år igen så är man lika sugen på chokladkakan och blir därefter lika mätt och dåsig. så är julen för mig. därför skriver jag att jag vill ha ut julen så fort som möjligt men jag vill inte att det ska tas provocerande smiley_small_hug.gif
Piccante
nu är väl idén att hänga upp äpplen (eller stiliserade äpplen i form av plastkulor) en i grunden hednisk idé? Sen tog borgarna upp det på 1800-talet. Vet inte o mdet är så himla noga med dagar hit och dit för ska man vara riktigt petig så föddes inte Jesus på julafton, jultomten uppfanns av Coca cola, Kalle Anka är ingen helgon ! fear.gif även om han står i centrum på julafton osv... Tycker inte julgranstalibaner ska bekymra sig så mkt om hur andra väljer att fira.

Om julklapparna ska kunna ligga under granen på julaftonsmorgon så måste man ju klä granen senast dagen innan för annars ser det ju helt ofärdigt ut?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 10-12-2010, 11:21) *
vill se bild!


jag tog en bild innan, hoppas det går bra för netha att jag visar den då

om du vill se kompiskram.gif
[attachment=56775:DSC_2991.JPG]
Biggan_
CITAT (Markus_H @ 11-12-2010, 12:20) *
nu är väl idén att hänga upp äpplen (eller stiliserade äpplen i form av plastkulor) en i grunden hednisk idé? Sen tog borgarna upp det på 1800-talet. Vet inte o mdet är så himla noga med dagar hit och dit för ska man vara riktigt petig så föddes inte Jesus på julafton, jultomten uppfanns av Coca cola, Kalle Anka är ingen helgon ! fear.gif även om han står i centrum på julafton osv... Tycker inte julgranstalibaner ska bekymra sig så mkt om hur andra väljer att fira.

Om julklapparna ska kunna ligga under granen på julaftonsmorgon så måste man ju klä granen senast dagen innan för annars ser det ju helt ofärdigt ut?

giggle.gif tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Berith @ 11-12-2010, 09:12) *
Ni som har julgran redan nu, varför har ni kvar den över julen? Kan ni inte slänga ut den innan jul när ni ändå är så trötta på den då? g.gif

Svara inte att ni vill ha den över julen för att det är en julgran för det går jag inte på. flirting.gif


jag förstår inte varför det skulle vara nått konstigt, att vilja ha julgran ''tidigare'' och sedan under julen. och därefter efter julen(julafton) ta veck den. efter julafton är jag jätte trött på allt som har med julen att göra. och efter julen är då jag blir trött på julgranen och då inom dom närmaste dagarna efter julen slänger jag ut julen.
netha
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 09:40) *
Fast det börjar alltid med att Netha glatt och självklart deklarerar att hon klätt granen typ 2 veckor före jul, vilket vi "traditionalister" tycker är lite provocerande. Nästa steg är att glatt deklarera att granen åker ut några dagar efter jul. Visst, alla gör som de vill. Men nog är det så att julen inleds med julafton och avslutas med tjugondaknut. Men om man kan se TV-program obehindrat långt innan de visas på TV, så kan man så klart tjuvstarta med julen också...

Du har säkert läst alla inlägg och sett att jag inte är ensam om att klä granen till lucia.
Sedan så tänkte jag inte ens på att jag tidigare år skrivit ang granen, var bara glad häromdan när maken klädde den, tyckte den blev så fin.

Men eftersom du och Berith retar er på den och anser den vara provokativ så mailade jag Göran och bad honom ta bort tråden.
Mig stör det aldrig hur andra gör och har det i sina egna hem.

Ha en bra dag allihopa!
kerstin z5-6
Julen för mej är advent, jag vill lägga ut klapparna under granen och mysa med ljus och glögg.Kulmen är julaftonen juldagen och annandagen.Sen reser jag utomlands och ser inte granen på en vecka.När jag kommer hem är det nytt år vår och nya sådder.Inte jul:)
Aqvakul
CITAT (netha @ 11-12-2010, 12:33) *
Du har säkert läst alla inlägg och sett att jag inte är ensam om att klä granen till lucia.
Sedan så tänkte jag inte ens på att jag tidigare år skrivit ang granen, var bara glad häromdan när maken klädde den, tyckte den blev så fin.

Men eftersom du och Berith retar er på den och anser den vara provokativ så mailade jag Göran och bad honom ta bort tråden.
Mig stör det aldrig hur andra gör och har det i sina egna hem.

Ha en bra dag allihopa!


Det var väl att ta i.... flirting.gif
sqrulan
confused.gif Ska jag idas ta upp gran stacarn ur kartongen?? Jag har alltid haft en "riktig" gran men nu då jag har tänkt liiiite längre så avstår jag. ( stor saknad )
Hur många granar o grisar dör för vår "fina" JUL???
Krolliljan
CITAT (netha @ 11-12-2010, 12:33) *
Du har säkert läst alla inlägg och sett att jag inte är ensam om att klä granen till lucia.
Sedan så tänkte jag inte ens på att jag tidigare år skrivit ang granen, var bara glad häromdan när maken klädde den, tyckte den blev så fin.

Men eftersom du och Berith retar er på den och anser den vara provokativ så mailade jag Göran och bad honom ta bort tråden.
Mig stör det aldrig hur andra gör och har det i sina egna hem.

Ha en bra dag allihopa!



Så synd att din tråd med den fina granen blev så här.
Varför måste allt bli en diskussion.
Man firar väl jul som man vill.
Granen är jättefin och vi är fler än du som "börjar tidigt". smiley_small_hug.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 14:08) *
Det var väl att ta i.... flirting.gif

Ja det tycker jag också. Och så är det inte bara du och jag som tycker det är tidigt. Kollade inläggen på första sidan där 6 andra också tycker det är i tidigaste laget. naughty.gif

Självklart att alla får ha sin gran när och hur dom vill, och jag är väl nästan känd för att tycka att julgranen hör julen till. Kanske därför som jag inte tröttnar på julen, när jag inte "släpper" in den i förväg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon