Full version: Inneboende
malcolm
Jag bor ju ensam i ett radhus tillsammans med sonen (21 år) i ett radhus på 144 kvm med 5 rum och kök, har nu funderat på att hyra ut något av de lediga rummen till någon för att kanske få in lite pengar. Finns här någon som har erfarenhet av sådant och har lite tips att bistå med vad man skall tänka på?
ingrid fuxwall
Hoppas du får många bra svar då jag tänker samma sak som dig - delar ju huset med hund, katt och några fåglar och det är onödigt stort
Huggorm
Jag har bekanta som hyrt ut rum, och har blandade erfarenheter. Mitt tips är att du kollar upp hyresgästen innan du skriver kontrakt, gör en kreditkoll och begär referenser från tidigare hyresvärd. Det kan låta hårt och kallt, men välj bort alla som inte har fläckfritt förflutet. Det blir alldeles för ofta problem, som utebliven hyresinbetalning, omotiverat stort slitage på möbler och inredning, högljudda fester och så vidare. Visst kan man ha tur och få tag på en ordentlig människa som bara råkat ta en enstaka felsteg, men allt för ofta är det satt i system. Skriv ett riktigt hyreskontrakt, och ta helst ett par månaders hyra i deposition. I Stockholm är det ju hyresvärdens marknad, så du har möjlighet att välja och vraka bland intressenter och bör vänta till den perfekte visar sig.
malcolm
Jag hade tänkt mig en rökfri studerande tjej i första hand.
Huggorm
Klokt val med en rökfri student, men underskatta inte de manliga. De är väldigt många som bara kan tänka sig en kvinnlig inneboende, så bostadskön bland män är mycket längre. Och i realiteten är det inte bättre med en kvinnlig inneboende, dom sköter sig inte bättre än manliga. Personliga egenskaper är mycket viktigare. Om du inte tänkt ta betalt i natura förstås flirting.gif whistling.gif
malcolm
Betalt i natura av en kvinnlig student i 20-årsåldern kan te sig lockande men det betalar inga räkningar så det alternativet är uteslutet och jag är ju en man med hög moral. angel_not.gif
*Stintan*
Tror inte det blir så lätt att hitta en 20-årig tjej som vill hyra ett rum hos 2 karlar. Varför inte en kille? Dom är väl inte sämre. Ska det delas badrum och kök också kanske så kan det ju bli diverse besvär.
netha
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2010, 23:17) *
Tror inte det blir så lätt att hitta en 20-årig tjej som vill hyra ett rum hos 2 karlar. Varför inte en kille? Dom är väl inte sämre. Ska det delas badrum och kök också kanske så kan det ju bli diverse besvär.

tummenupp.gif
Bara tänk på varmvattenförbrukningen om du hyr ut till tjej!
RibesRubusVitis
Fråga om inte sonen har en arbets- eller studiekamrat som behöver bostad. Då har ni lite social koll och hållhake på hyresgästen...
ingrids
Mitt råd är att inte välja någon sonen känner. I min erfarenhet bör man endera välja en hyresgäst med vilken man har en strikt affärsrelation i alla fall till en början eller någon man känner väldigt väldigt väl. Hyrde ut till en väninna och hon tyckte det var ok att hennes pojkvän flyttade in också (utan extra avgift). När jag förklarade att det inte var acceptabelt tog också vänskapen slut. Bodde själv i andra hand hos en annan väninna, korkat nog utan kontrakt, och fick med en månads varsel veta att hennes föräldrar behövde lägenheten. Så, skriv kontrakt och tänk på att vänner som hyresgäster kan få konsekvenser för vänskapen också.
Gossen Ruda
Jag har haft liknande funderingar ibland, både med uthyrandet och till vem, men eftersom min moral har sina luckor hade det nog blivit in natura. Det har alltså stannat vid förflugna tankar när jag tänkt lite till. biggrin.gif

Allvarligt tänkt så finns det många uthyrningar som gått bra fast vad jag skulle oroar mig för är konsekvenserna när det inte går bra. Det som verkar bra från början kan ju gå snett senare, men det kan även gå tvärtom. Jag skulle nog dessutom ha svårt för att ha någon okänd person boende i mitt hus, jag håller ganska hårt i det privata reviret.
malcolm
Tvivlar på att det blir någon uthyrning, var bara ett infall jag fick igår efter att ha sett lyxfällan. Har en känsla att det kan bli mer besvär än vad det är värt.
Myosotis
Har själv varit inneboende, hyrde ett rum när jag läste i Umeå. Det var hutlöst dyrt och man fick inte använda telefonen, annars var det bra. Hon hade gjort en "fredad zon" med draperi för vardagsrummet (med tv:n) där bara hon och hennes son fick vistas. Det fanns två badrum vilket nog är en stor fördel. Sen får man tänka igenom konkret hur man vill göra med städning, disk osv. Vi inneboende fick var sin hylla i kylskåpet och diskade vår egen disk. Utöver städningen av det egna rummet turades vi om att städa badrum, hall osv., minns inte om det fanns ett schema. Har man tur kan det bli väldigt trevligt, jag har mycket trevliga minnen av den tiden och är fortfarande kompis med den som hyrde rummet bredvid mig. Man kunde alltid gå ner till köket, göra en kopp te och prata lite om det blev för ensamt på rummet. Det kanske rentav kunde hjälpa dig att bryta isoleringen lite? Om jag själv hade hyrt ut skulle jag nog vilja göra väldigt tydligt vilka regler som gäller, typ "diskar du inte en vidbränd kastrull samma dag åker du ut", annars riskerar man tjat och dålig stämning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon