netha
När hyran nådde 5.800 kr tyckte vi att det nog fick vara högsta vi kunde acceptera ... nu är vi efter nyår uppe i 6.400 kr ohmy.gif
Börjar återigen prata om hur mycket mer man tål ... letar efter billigare objekt .... men inte vill jag flytta.
Varför sänks aldrig hyran när räntan går ner ... men alltid höjs om räntan går upp???
Huggorm
CITAT (netha @ 09-12-2010, 22:35) *
När hyran nådde 5.800 kr tyckte vi att det nog fick vara högsta vi kunde acceptera ... nu är vi efter nyår uppe i 6.400 kr ohmy.gif
Börjar återigen prata om hur mycket mer man tål ... letar efter billigare objekt .... men inte vill jag flytta.
Varför sänks aldrig hyran när räntan går ner ... men alltid höjs om räntan går upp???

Därför att räntan inte är det enda som påverkar priset. Inflationen går ju som bekant sällan ned...
Överbölingen
Kan inte annat än undra var du hyr lägenhet, hus bostadsrätt eller vad det är?

Vihar en HSB lägenhet i stan. Tre rum och kök (minimalt d:o). Månadsavgift 3350. Värme. vatten, el och snöröjning/gräsklippning ingår. Samt 10 Mb internet, internettelefon och vi slipper telias dyra nät helt. + 18 kvm hobbyrum (eget för fröuppdragning och omskolning till våren i Böle).
I Böle kostar elen i dag i snitt 2500/mån När vi hade oljeeldning för 6 år sedan kostade oljan 36 tusen/år. Och elen ca 1400/mån. På hur lång tid betalade vi av installationen? Kostnad fast pris 87500 inkl moms? momsen är avdragsgill eftersom det är jordbruksfastighet. Fritt fram att räkna. Hör av dig om du saknar någon siffra.
skogstroll
jag tycker det är att kasta pengar i sjön att betala så mycket pengar för en hyreslägenhet så jag köpte till slut min egen lya. Alla kan väl tyvärr inte göra det av olika anledningar, men om man kan så tycker jag det är att föredra. Jag bodde först i hyresrätt och betalade en massa pengar varje månad, sen skaffade jag bostadsrätt som kostade en massa pengar i månadsavgift utöver lånet sen skaffade jag hus och nu betalar jag i alla fall ingen annan än banken.
herkules
CITAT (netha @ 09-12-2010, 22:35) *
När hyran nådde 5.800 kr tyckte vi att det nog fick vara högsta vi kunde acceptera ... nu är vi efter nyår uppe i 6.400 kr ohmy.gif
Börjar återigen prata om hur mycket mer man tål ... letar efter billigare objekt .... men inte vill jag flytta.
Varför sänks aldrig hyran när räntan går ner ... men alltid höjs om räntan går upp???

även om du inte vill flytta så kanske det är ett måste? ens inkomster ska ju inte till största delen gå till hyran.
trist det där, är det bostadsbrist där ni bor?
jag har gjort hela resan från hyreslägenhet till bostadsrätt till stor villa i saltis, till mindre villa och till hyresrätt igen. numera skulle jag inte kunna tänka mig annat än att bo i en hyresrätt, det är skönt att hyra sig fri men det får ju inte kosta skjortan för det är det oftast inte värt, hoppas att ni hittar en lösning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon