Peztis
Jag köpte idag kastanjer på en marknad men nu blir jag ju osäker på om det är "riktiga" ätbara kastanjer jag köpt eller (giftiga) hästkastanjer.

Hur ska jag se skillnad på dem? Vill ju inte direkt prova...

Har för mig jag har läst att äkta kastanjer har en spets men det har inte dessa jag har köpt så då blir jag ju fundersam.
ylvahi
Man får väl hoppas att dom bara säljer äkta kastanjer i butikerna
hittade den här länken
kastanj
Peztis
Fast det här var en marknad, ingen butik.

Har sett länken men jag tyckte tyvärr inte att den hjälpte så mycket. Men tack i alla fall.
Huggorm
Hur stora är dom? Hästkastanjer är ju vanligtvis större, oftast 3-4cm breda. Åtminstone de äkta kastanjer jag har sett, har varit mindre. Men de blir kanske lika stora, om de är importerade från ett varmare klimat
Peztis
Här är en bild på några av dem (köpte 1 kg för 40:- och det är ju väääldigt billigt!):
[attachment=56792:Kastanj.jpg]

Om man biter i en rå, känner man skillnaden i smaken på en gång? Hästkastanjen ska ju vara full av garvsyra.
HUR giftig är den egentligen?
Huggorm
Det ser nog ut som äkta kastanjer, men jag är inte helt säker. De är ju platta på en sida, och äkta kastanjer ligger oftast två och två tillsammans så det stämmer ju.

Hästkastanjer är inte så farliga, så jag tror inte ens du dör om du äter hela kilot. Att smaka lite på en skulle jag inte tveka inför, det är nog helt ofarligt.
Peztis
Men hur skiljer de då i smaken? Är hästkastanjen kärvare?

har försökt leta men jag hittar ingen bild där man ser både häst- och äkta kastanj samtidigt. Det är ju alltid lite enklare att jämföra.
Huggorm
Har ingen av dom alls någon "tofs" i nederänden? Den är ju annars ett bra sätt att se skillnad. Men jag tycker absolut det ser ut som äkta kastanjer
Peztis
Nä, det är just avsaknaden av tofs eller spets som gör att jag blir så förbryllad...

Men som det verkar så ligger hästkastanjen själv i sitt hölje medan den äkta oftast delar utrymmet med en till nöt eller två.

Tack för hjälpen!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 11-12-2010, 21:41) *
Här är en bild på några av dem (köpte 1 kg för 40:- och det är ju väääldigt billigt!):
[attachment=56792:Kastanj.jpg]

Om man biter i en rå, känner man skillnaden i smaken på en gång? Hästkastanjen ska ju vara full av garvsyra.
HUR giftig är den egentligen?


jag tycker det ser ut som att du har båda ?

hästkastanj har runda nötter (de har en nöt i varje frukt), medan äkta kastanj är platta på sidan och spetsiga (de sitter två och två i varje frukt, eller om det är tre som samsas i samma frukt?).
Aqvakul
Jag tycker definitivt de ser ut som äkta kastanjer. Alla verkar ha delat plats med flera. (Jag har ätit mkt kastanjer i Italien)
Alexander-VG-zon3
jag tycker den i mitten längst ner som är rund inte ser ut som en kastanj, men resten gör det. men det kan vara att den ser rund ut på bilden av att man inte ser den platta sidan.
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 11-12-2010, 22:38) *
jag tycker den i mitten längst ner som är rund inte ser ut som en kastanj, men resten gör det. men det kan vara att den ser rund ut på bilden av att man inte ser den platta sidan.


Jag tror att det är så. Den är dessutom ganska platt, vilket är "typiskt" för äkta kastanjer.
Myosotis
Det är definitivt inte hästkastanjer, tycker det ser ut som ätkastanjer.
Eva i Skåne
Jag tycker också dom ser äkta ut. Det bruna har svagt "randig" yta, medan hästkastanjer är mer jämnbruna.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är äkta kastanjer på bilden
Peztis
Åh tack för alla era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon