Full version: Det har vänt.
Gossen Ruda
Nu blir det inte mörkare, ljuset är på väg. Åtminstone på em. Solens upp- och nedgång är inte helt synkroniserade så det vänder tidigare på em än på morronen. Då vänder det runt den 28:e. Vintersolståndet den 22:e är däremot när det är som kortast dag sammantaget.
Berith
yahoo.gif
Huggorm
Bara tre månader till temperaturerna vänder också då blink.gif
omk
Äntligen ....
Gunilla T
Har det? Jag trodde att det alltid vänder den 21 - 22 december. Jag vet att det märks först på em men hur kommer det sig att det redan vänt?
gnon49
Är lite dålig på det här men står det inte stilla någon vecka eller så?
malcolm
Det blir i alla fall inte mer dagsljus förrän efter den 21:a, hoppas min ekonomi vänder snart också innan jag hamnar i total pengaförmörkelse.
Gossen Ruda
Jag har inte den astronomiska förklaringen utan läser bara innantill i almanackan. För Göteborgs horisont gäller att mellan 12-19/12 går solen ned 15.22, före och efter detta datum är det 15.23 i 2-3 dagar. På morronen går solen upp 8.59 mellan 25-31/12, före och efter är det 8.58. Den 22/12, vintersolståndet, går solen upp 8.58 och ner 15.24, dvs ungefär mittemellan.
evelina
Vintersolståndet 2010
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 17-12-2010, 16:01) *
Jag har inte den astronomiska förklaringen utan läser bara innantill i almanackan. För Göteborgs horisont gäller att mellan 12-19/12 går solen ned 15.22, före och efter detta datum är det 15.23 i 2-3 dagar. På morronen går solen upp 8.59 mellan 25-31/12, före och efter är det 8.58. Den 22/12, vintersolståndet, går solen upp 8.58 och ner 15.24, dvs ungefär mittemellan.


Jaha, där ser man, trodde alltid det var vintersolståndet som var dygnet när det vände - likaså på sommaren, den egentliga midsommaraftonen som väl infaller den 21 juni..kanske 22 juni en del år.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 17-12-2010, 16:32) *
Jaha, där ser man, trodde alltid det var vintersolståndet som var dygnet när det vände - likaså på sommaren, den egentliga midsommaraftonen som väl infaller den 21 juni..kanske 22 juni en del år.

Det är likadant på sommaren men inte så markerat, bara 2 dagar åt vardera hållet. I praktiken har detta inte så stor betydelse, du kan inte stå med klockan i handen och kontrollera.
Eva i Skåne
CITAT (Huggorm @ 17-12-2010, 14:47) *
Bara tre månader till temperaturerna vänder också då blink.gif


eller fyra..... blink.gif Usch ja help.gif
Carl

Om ett halv år blir det mörkare igen! Tänk på det!
evelina
CITAT (Carl @ 18-12-2010, 09:25) *
Om ett halv år blir det mörkare igen! Tänk på det!


Glädjespridare!!! -fear-.gif
Aqvakul
Vi går m.a.o. mot ljusare tider..
Berith
Nu när man åker hemifrån halv sju på morron är det nästan ljust!!!

yahoo.gif
Vippan
Underbart att våren snart är här med alla vårkänslor biggrin.gif tiden går vansinnigt fort
hattstugan
Jo och om 2 månader är det Påsk och då ÄR det VÅR
Huggorm
Glöm nu inte att meteorologerna har förutspått att den nordatlantiska oscillatorn kommer sätta igång igen, och ge kyla både i mars och större delen av april
Vippan
CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 11:57) *
Glöm nu inte att meteorologerna har förutspått att den nordatlantiska oscillatorn kommer sätta igång igen, och ge kyla både i mars och större delen av april



Vet du va Huggorm det vägrar jag tro på HOPPAS på en varm och mycket solig vår
Alexander-VG-zon3
ja dom har ju förutspått under det normala
http://blogg.klart.se/

blogginlägg - WSI:s senaste säsongsprognos för Europa -

men jag är glad att ljuset är här, det är alltid nåt. och ett säkert vårtecken åt rätt håll.
Huggorm
Våren borde redan ha varit här längs Skånes kuster, men där är fortfarande vinter
Motti
Läste på text-TV att en Amerikansk Meterolog sa att vi här i norden kommer att få en kall vinter länge på grund av någon slags strömmar i Atlanten som ändrat riktning lite grann ?Skit samma det har varit en lång vinter i år ovanligt lång och kanske det har med Klimatförändringarna att göra men nu är våren på väg och det blir ljusare,vi har suttit i lä i solen och fikat med grannarna bara det gör en glad tycker jag,ljuset är väldigt viktigt för vårt välmående bara en lite solglimt gör en lycklig ju smile.gif
ingrid fuxwall
Ljuset är underbart, bara det inte var så halt men snön smälter väll någon gång
skånepåg
CITAT (Huggorm @ 25-02-2011, 15:57) *
Våren borde redan ha varit här längs Skånes kuster, men där är fortfarande vinter

Vår?? Nej tycker jag inte, fortfarande minusgrader för det mesta biggrin.gif
Aaah läste för snabbt, glöm min citering biggrin.gif
Berith
CITAT (hattstugan @ 25-02-2011, 11:37) *
Jo och om 2 månader är det Påsk och då ÄR det VÅR

Påsken kommer säkert sent i år just för att snön ska hinna smälta bort tills dess. Man vill ju att det ska vara vår och påsk samtidigt. bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon