Eva i Skåne
Berith undrar i julmusttråden om Arne verkligen jobbar på apotek.
Ja, hur är det egentligen??? Var kommer namnet ifrån?

Jag har alltid sagt apotekarnes på samma sätt som om det varit ett a istället för ett e i slutet, men min ena son menar att det säger sig själv att det handlar om apotek-Arne.
Aqvakul
Visst handlar det om apotekarnas, med lite gammeldags stavning typ slutet på 1800-talet..
Alba
Sonens ide var riktigt rolig men jag har alltid sagt Apotekarnes.
Vi kanske får vänja oss med ungdomars utrtryck till sist....... Apotek-Arne rotfl.gif
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 18-12-2010, 10:51) *
Berith undrar i julmusttråden om Arne verkligen jobbar på apotek.
Ja, hur är det egentligen??? Var kommer namnet ifrån?

Jag har alltid sagt apotekarnes på samma sätt som om det varit ett a istället för ett e i slutet, men min ena son menar att det säger sig själv att det handlar om apotek-Arne.

Ja jag är lite osäker där... g.gif Men jag tror nog mer på att det handlar om Arne som jobbar på apoteket. flirting.gif
Anma
Jag har alltid läst och sagt Apotekarens. Hoppsan. smile.gif
Alba
CITAT (Berith @ 18-12-2010, 12:23) *
Ja jag är lite osäker där... g.gif Men jag tror nog mer på att det handlar om Arne som jobbar på apoteket. flirting.gif

Meeen .... nu blir jag ännu mer förvirrad. -fear-.gif Han som jobbar på "mitt" apotek heter ju Åke - nu blev det väldigt komplicerat. unsure.gif
elleave
Hm vi har alltid sagt "Apotekarns" har aldrig ens sett att det stavas "arnes" biggrin.gif
theseraphim
CITAT (Eva i Skåne @ 18-12-2010, 10:51) *
Berith undrar i julmusttråden om Arne verkligen jobbar på apotek.
Ja, hur är det egentligen??? Var kommer namnet ifrån?

Jag har alltid sagt apotekarnes på samma sätt som om det varit ett a istället för ett e i slutet, men min ena son menar att det säger sig själv att det handlar om apotek-Arne.


Apotek arne finns inte är helt fel utan det handlar om Apotekarnas must helt enkelt.
Myosotis
biggrin.gif Vad kul! Inte bara jag som grubblar på sånt. Jag minns att jag läste apotekárnes med betoning på a när jag var liten, då låter det som grekiska giggle.gif Fattade ingenting då och ignorerade det sen i många år (irriterande att inte förstå varför något är felstavat!!) för att sedan börja fundera igen för bara några år sen, kom fram till att det måste betyda apotekarnas. Att någon Arne skulle vara inblandet verkar långsökt, den tanken hade jag aldrig kommit på.
andersen
Läskens barndom
Aqvakul
CITAT (andersen @ 18-12-2010, 13:19) *

Intressant läsning! tummenupp.gif
Ralf
CocaCola och Dr Pepper är och oxå framtagna av apotekare.
Tonic började sin bana som medicin mot malla-ria i Indien.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 19-12-2010, 21:31) *
CocaCola och Dr Pepper är och oxå framtagna av apotekare.
Tonic började sin bana som medicin mot malla-ria i Indien.

Precis! yes.gif
malcolm
Vid intagande av vissa mediciner skall man undvika Tonic (kinin).
Farbror Blå
Samma som med sån där spansk gryta, Silikon-arne.
Näe Chili con carne heter det visst
andersen
CITAT (Farbror Blå @ 19-12-2010, 23:29) *
Samma som med sån där spansk gryta, Silikon-arne.
Näe Chili con carne heter det visst


Är du helt säker på det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon