Full version: Kungens jultal
Gunilla T
Med tiden blir jag mer och mer imponerad av vår kung, dethär är väl ett fantastiskt jultal till svenska folket;

http://www.expressen.se/nyheter/1.2267040/...n-som-ett-apple
RibesRubusVitis
Och du tror att han formulerat ett enda ord själv...?
Anma
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-12-2010, 19:11) *
Och du tror att han formulerat ett enda ord själv...?

Spelar det någon roll? Kungen tar i alla fall sin roll på allvar.

I viket fall var det ett mycket bra tal.
RibesRubusVitis
Fler imponerande citat:

http://www.livet.se/ord/källa/Carl_XVI_Gustaf
Anma
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-12-2010, 19:27) *

Läs dem igen, vissa är faktiskt imponerande. biggrin.gif
Gunilla T
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-12-2010, 19:11) *
Och du tror att han formulerat ett enda ord själv...?


Eftersom jag inte är korkad så tror jag att han gör som de flesta offentliga personer, ger direktiv och någon formulerar talet och han godkänner formuleringarna..

I slutändan är det hans tal.
gnon49
Det är ju hur talet framförs som är det avgörande, inte vem som skrivit det. Skall man jultala till hela svenska folket så gäller det ju att talet är så välformulerat som möjligt men samtidigt inte för högtravande. En uppgift dom flesta skulle behöva ha hjälp med att formulera, inte bara vår kung.
Bengalow
Jag tror inte att han förändrade världen ett enda dugg med sitt "jultal". Det var förmodligen lika viktigt för honom, som det är för Berlusconi, att hålla tal till nationen... Jädra gallerispel och dumheter i en "modern" nation att ha en sådan kvarleva.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 25-12-2010, 22:35) *
Jag tror inte att han förändrade världen ett enda dugg med sitt "jultal". Det var förmodligen lika viktigt för honom, som det är för Berlusconi, att hålla tal till nationen... Jädra gallerispel och dumheter i en "modern" nation att ha en sådan kvarleva.

Jag tror inte man förändrar världen genom att skriva sura inlägg på ett diskussionsforum heller. Åtminstone inte till det bättre.

Vårt kungahus är en prydnad för vårt land, och något vi skall vara stolta över tummenupp.gif
Bengalow
Hahaha - du är kul du Huggorm. Det värsta är väl att du menar det också. Skaffa dig en skråperuk, pudra den och kryp tillbaka in i spökkammaren! Där kan du dra in lite snus och nysa, som de andra "storheterna" från svunna tider!
netha
Öht tycker jag att hela kungahuset tillhör förlegad tradition. Ärva titel och miljoner i apanage!!! Så jäkla dumt så man inte kan förstå!
Har inte någon gång hört kungens "tal till folket" eftersom, jag inte ser mig som en i "hans folk".
Han är en glidare som har allt serverat på silverfat och på köpet tystas så gott som allt negativt ner och han bara skrattar och tänker ... Så dumma är det svenska folket!!!

Ner med kungahuset!
Anki på Öland
CITAT (Huggorm @ 25-12-2010, 22:42) *
Jag tror inte man förändrar världen genom att skriva sura inlägg på ett diskussionsforum heller. Åtminstone inte till det bättre.

Vårt kungahus är en prydnad för vårt land, och något vi skall vara stolta över tummenupp.gif

tummenupp.gif
netha
CITAT (Huggorm @ 25-12-2010, 22:42) *
Jag tror inte man förändrar världen genom att skriva sura inlägg på ett diskussionsforum heller. Åtminstone inte till det bättre.

Vårt kungahus är en prydnad för vårt land, och något vi skall vara stolta över tummenupp.gif

Men så klart att man inte kan ... inte tror du väl att någon är så dum så h*n tror det!?
Att kungahuset skulle vara en prydnad ... ursäkta ... jag kräks! thumbdown.gif

Tänk dig att din far är Vd på Volvo ... du, som förstfödd son har arvsrätt och blir Vd efter din far ... du får... utan att ha några kvalifikationer titeln, bara för att du är din fars son i och med detta ett antal miljoner/år. = Du ärver titel oavsett dina kunskaper ... du kan till o med vara analfabet men ändå ärva titeln . Är inte det sjukt så undrar jag.
Huggorm
CITAT (netha @ 26-12-2010, 00:13) *
Men så klart att man inte kan ... inte tror du väl att någon är så dum så h*n tror det!?
Att kungahuset skulle vara en prydnad ... ursäkta ... jag kräks! thumbdown.gif

Tänk dig att din far är Vd på Volvo ... du, som förstfödd son har arvsrätt och blir Vd efter din far ... du får... utan att ha några kvalifikationer titeln, bara för att du är din fars son i och med detta ett antal miljoner/år. = Du ärver titel oavsett dina kunskaper ... du kan till o med vara analfabet men ändå ärva titeln . Är inte det sjukt så undrar jag.

Intressant jämförelse, men vi får nog lägga till ett par detaljer. Sonen har ju varit med i bakgrunden där på volvo sedan födseln, och lärt sig hur allt fungerar i detalj. Dessutom har han utbildat sig i åratal för att på bästa sätt kunna sköta sitt jobb. När han slutligen tar över så kan han varje liten del i sitt uppdrag så noga att ingen annan skulle kunna klara sig tillnärmelsevis lika bra. Samtidigt har han hela tiden pressen på sig, att gör han inte ett perfekt jobb så blir han avsatt.
Bettis
CITAT (Huggorm @ 25-12-2010, 22:42) *
Jag tror inte man förändrar världen genom att skriva sura inlägg på ett diskussionsforum heller. Åtminstone inte till det bättre.

Vårt kungahus är en prydnad för vårt land, och något vi skall vara stolta över tummenupp.gif

tummenupp.gif
Berith
Håller med Anki och Bettis - tummenupp.gif

CITAT (netha @ 26-12-2010, 00:13) *
---
= Du ärver titel oavsett dina kunskaper ... du kan till o med vara analfabet men ändå ärva titeln . Är inte det sjukt så undrar jag.

Hoppas att alla med läs- och skriv-svårigheter här på Odlas forum läser det här.

Så lågt Netha, så otroligt lågt... thumbdown.gif
Gunilla T
För ett tag sedan fanns en omröstning här på Odla om man ansåg sig kunna skilja på sak och person. Till min stora förvåning ansåg de flesta det, bara jag och några få till svarade nej...

Sååå, ni som har läst eller lyssnat till jultalet - vad tyckte ni om kungens jultal?
andersen
Tycker att det är tråkigt med tummenupp.gif man kan väl skriva några rader i ämnet åxå.

Ang Kungens jultal så har inte jag lyssnat på det. men jag kan leva ett liv utan kung i sverige tycker inte att det är någon viktig fråga numera.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 26-12-2010, 09:08) *
För ett tag sedan fanns en omröstning här på Odla om man ansåg sig kunna skilja på sak och person. Till min stora förvåning ansåg de flesta det, bara jag och några få till svarade nej...

Sååå, ni som har läst eller lyssnat till jultalet - vad tyckte ni om kungens jultal?

Vad handlade det om?
herkules
CITAT (Gunilla T @ 26-12-2010, 09:08) *
För ett tag sedan fanns en omröstning här på Odla om man ansåg sig kunna skilja på sak och person. Till min stora förvåning ansåg de flesta det, bara jag och några få till svarade nej...

Sååå, ni som har läst eller lyssnat till jultalet - vad tyckte ni om kungens jultal?

framförandet var som alltid katastrofalt, kungen är ingen talare. innehållet finns det väl inte så mycket att säga om, en del eftertanke, en del framtidstro, typiskt jultal av någon som har betalt för att säga det han/hon säger.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 26-12-2010, 11:38) *
framförandet var som alltid katastrofalt, kungen är ingen talare. innehållet finns det väl inte så mycket att säga om, en del eftertanke, en del framtidstro, typiskt jultal av någon som har betalt för att säga det han/hon säger.


Bra sammanfattat, tycker jag!
Huggorm
CITAT (herkules @ 26-12-2010, 11:38) *
framförandet var som alltid katastrofalt, kungen är ingen talare. innehållet finns det väl inte så mycket att säga om, en del eftertanke, en del framtidstro, typiskt jultal av någon som har betalt för att säga det han/hon säger.

Det hedrar dig ändå att du tog dig tid i julstressen att lyssna till vår landsfaders visdomsord tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 26-12-2010, 12:12) *
Det hedrar dig ändå att du tog dig tid i julstressen att lyssna till vår landsfaders visdomsord tummenupp.gif

"Landsfader" - bevare mig för sådana konservativa klyschor... thumbdown.gif
Gunilla T
Lyssnar ni bara på människor som bekräftar era egna ställningstaganden? Jag är alltid fascinerad av vad personer som levt sina liv - helt annorlunda än vad jag själv gjort - har att säga.

Nej, kungen är ingen talare men trots det är det intressant att höra vad han tycker är viktigt att lyfta fram. Han betonade vikten av forskning och vetenskap, i en värld där människor ff tror att astrologi är vetenskap. Han pratade om planetens miljöproblem och befolkningsexplosionen som vår stora utmaning när det gäller mat, vatten och energi. Just befolkningsökningen verkar ju vara tabu att lyfta upp bland våra politiker...

Får väl för säkerhets skull tillägga att för mig är kungahusets varande en icke-fråga, det finns så mycket svårare problem i världen att fundera över och engagera sig i.
Aqvakul
Om man kan tolka jultalet som att alliansregeringen vill föra en progressiv och utvecklande miljöpolitik, så är det ju glädjande. Tyvärr tror jag att det är mest tom retorik...
Piccante
jag har nog aldrig lyssant på kungens jultal? Tycker det är en lite märklig tradition men vet att den är stark i t.ex. England. Jag tycker det är lite som den store ledarens tal till folket som i Nordkorea och dylika länder, en propagandainsats för att skola folket.

Om kungahuset är en "prydnad för landet" så är min syn på prydnader att de förr eller senare blir bortglömda eller tar för mycket plats och kan undvaras till Myrorna tongue.gif
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 26-12-2010, 13:38) *
jag har nog aldrig lyssant på kungens jultal? Tycker det är en lite märklig tradition men vet att den är stark i t.ex. England. Jag tycker det är lite som den store ledarens tal till folket som i Nordkorea och dylika länder, en propagandainsats för att skola folket.

Om kungahuset är en "prydnad för landet" så är min syn på prydnader att de förr eller senare blir bortglömda eller tar för mycket plats och kan undvaras till Myrorna tongue.gif

Still going strong efter mer än 1000 år tummenupp.gif
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 26-12-2010, 12:56) *
Om man kan tolka jultalet som att alliansregeringen vill föra en progressiv och utvecklande miljöpolitik, så är det ju glädjande. Tyvärr tror jag att det är mest tom retorik...


Så tolkade jag det inte....och någon progressiv miljöpolitik från alliansens sida tror jag inte längre på...bara miljöministerns totala omsvängning i de flesta frågor..näää...

Jag tror faktiskt att kungen har ett genuint miljöintresse.

Jag brukar faktiskt inte heller lyssna till kungatalet men råkade åka bil just då och han fick mitt öra, ja! Tycker ff att det var bra.
malcolm
Jag har inte hört kungens jultal men läste det via länken i det första inlägget i denna tråd, jag tror inte heller att kungen själv har skrivit talet men han har säkert varit med och påverkat innehållet och godkänt det. Tyckte talet var bra men reagerade lite på det där om hur vi skall kunna försörja jordens ökande befolkning, hade hellre hört något om hur vi skall bromsa befolkningsökningen då jag anser att denna är det största hotet mot miljön.

Monarkin och kungahuset anser jag fö. att vi skall ha kvar eftersom de sprider så mycket good will ute i världen och kostnaden för detsamma är försumbar (ca. 6 kr/medborgare och år). Inte tror jag att kungen glider omkring på en räkmacka heller, han och de övriga i kungahuset har fullt upp med olika uppdrag och jobbar alla gånger minst lika mycket som många andra svenskar med traditionella yrken. Kungahuset skapar också en hel del arbetstillfällen och vad vore Nobelfesten utan lite kunglig glans.
gnon49
Monarkin sitter utan tvivel säkert i sadeln. Inget parti har på dagordningen att avskaffa densamma. Dessutom har vi en kronprinsessa som går hem i stugorna. Republikanerna har en lång uppförsbacke framför sig och lär få vänta innan deras dröm går i uppfyllelse.
andersen
CITAT (gnon49 @ 26-12-2010, 15:29) *
Monarkin sitter utan tvivel säkert i sadeln. Inget parti har på dagordningen att avskaffa densamma. Dessutom har vi en kronprinsessa som går hem i stugorna. Republikanerna har en lång uppförsbacke framför sig och lär få vänta innan deras dröm går i uppfyllelse.


Har du missat att vänsterpartiet, sitter i rikstan och har alltid haft på sin dagordning att avskaffa monarkin, det samma gällde under en tid åxå hos sossarna.
Bengalow
Dessutom - Republikanska föreningen har en ordförande som heter Peter Althin, f.d. riksdagsman för Kristdemokraterna
Huggorm
CITAT (andersen @ 26-12-2010, 15:41) *
Har du missat att vänsterpartiet, sitter i rikstan och har alltid haft på sin dagordning att avskaffa monarkin, det samma gällde under en tid åxå hos sossarna.

Men ingen av dom vågar lägga någon kraft på frågan, eftersom dom vet att folket trivs med sitt kungahus
gnon49
CITAT (andersen @ 26-12-2010, 15:41) *
Har du missat att vänsterpartiet, sitter i rikstan och har alltid haft på sin dagordning att avskaffa monarkin, det samma gällde under en tid åxå hos sossarna.

Du har så rätt. Men VP påverkar knappast svensk politik eller monarkins vara eller inte vara. Moderaterna är ju vårt största parti och inte lär dom avskaffa monarkin. Knappast socialdemokrain heller.
malcolm
Har sett kungens jultal på SVT/play nu och tycker nog att han gjorde bra ifrån sig, skulle inte gjort det bättre själv och jag tycker kungen har mer och mer funnit sin roll från att vara tämligen tafflig och osäker till den monark han faktiskt är. tummenupp.gif

http://svtplay.se/t/120170/julen_i_svt
netha
Litet klipp ur kungens tal...
"Till alla er som är ensamma eller sjuka denna jul vill jag rikta en särskilt varm hälsning. Det är min förhoppning att också ni kan känna något av julens glädje, och att nästa år blir ett bättre och mer glädjerikt år för er. Det vilar ett särskilt ansvar på oss som under julen kan samlas i gemenskap med våra närmaste. Vi måste sträcka ut en hand och inkludera de i vår närhet som inte är lika lyckligt lottade. Detta är julens kärleksbudskap"
Undrar hur många "inte lika lyckligt lottade" som tjabo bjudit in till sitt julfirande ... hur många ensamma hemlösa fick fira jul med kungafamiljen?
Lätt att spotta ur sig floskler, ser bra ut i media. sick.gif
Anma
CITAT (netha @ 26-12-2010, 23:31) *
Litet klipp ur kungens tal...
"Till alla er som är ensamma eller sjuka denna jul vill jag rikta en särskilt varm hälsning. Det är min förhoppning att också ni kan känna något av julens glädje, och att nästa år blir ett bättre och mer glädjerikt år för er. Det vilar ett särskilt ansvar på oss som under julen kan samlas i gemenskap med våra närmaste. Vi måste sträcka ut en hand och inkludera de i vår närhet som inte är lika lyckligt lottade. Detta är julens kärleksbudskap"
Undrar hur många "inte lika lyckligt lottade" som tjabo bjudit in till sitt julfirande ... hur många ensamma hemlösa fick fira jul med kungafamiljen?
Lätt att spotta ur sig floskler, ser bra ut i media. sick.gif

I hans närhet är nog de flesta, om inte alla, lyckligt lottade.
netha
CITAT (Anma @ 27-12-2010, 01:08) *
I hans närhet är nog de flesta, om inte alla, lyckligt lottade.

Precis ... och det är just därför jag kräks åt hans floskler! Låtsas bry sig ... som sitter i slott som vi pröjsar för och samlar i ladorna av våra skattepengar. sick.gif
Huggorm
CITAT (netha @ 28-12-2010, 00:13) *
Precis ... och det är just därför jag kräks åt hans floskler! Låtsas bry sig ... som sitter i slott som vi pröjsar för och samlar i ladorna av våra skattepengar. sick.gif

Jag förstår inte hur du kan vara så säker på att han bara låtsas bry sig? Är du lika misstrogen mot alla människor du möter?
Anma
Kungafamiljen gör faktiskt mycket för välgörenhet. Mycket mer än vad som man får reda på om man inte söker efter informationen aktivt.
Gunilla T
Jag har aldrig förstått detdär märkliga argumentet att offentliga personer alltid ljuger eller för den delen häver ur sig floskler. Om rika och mäktiga personer alltid ljuger borde det i konsekvensens namn vara så att fattiga människor alltid talar sanning..svarvitt var ordet.

Kungen har fått en annan uppfostran än gemene man men för den skull tvivlar jag på att han skiljer sig från mänskligheten i övrigt. Vi människor är nog ganska snarlika vad beträffar våra grundläggande känslor.

Han har sina intressen och har haft möjlighet att skaffa sig djupkunskap inom sina intresseområden - han är genuint intresserad av miljöfrågor och förstår vilka problem vi står inför i motsats till många andra. Det är viktigt att offentliga personer lyfter frågan.

Egentligen vet jag inte varför jag plötsligt håller ett försvarstal för kungen ohmy.gif eftersom jag inte är särskilt intresserad av monarkin...

Funderar g.gif .....jooo...denhär tendensen att upphöja alternativt nervärdera offentliga personer till något som är väsenskilt från andra människor är väl det som stör mig...vi är inte så olika..egentligen.
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 28-12-2010, 11:51) *
Jag har aldrig förstått detdär märkliga argumentet att offentliga personer alltid ljuger eller för den delen häver ur sig floskler. Om rika och mäktiga personer alltid ljuger borde det i konsekvensens namn vara så att fattiga människor alltid talar sanning..svarvitt var ordet.

Kungen har fått en annan uppfostran än gemene man men för den skull tvivlar jag på att han skiljer sig från mänskligheten i övrigt. Vi människor är nog ganska snarlika vad beträffar våra grundläggande känslor.

Han har sina intressen och har haft möjlighet att skaffa sig djupkunskap inom sina intresseområden - han är genuint intresserad av miljöfrågor och förstår vilka problem vi står inför i motsats till många andra. Det är viktigt att offentliga personer lyfter frågan.

Egentligen vet jag inte varför jag plötsligt håller ett försvarstal för kungen ohmy.gif eftersom jag inte är särskilt intresserad av monarkin...

Funderar g.gif .....jooo...denhär tendensen att upphöja alternativt nervärdera offentliga personer till något som är väsenskilt från andra människor är väl det som stör mig...vi är inte så olika..egentligen.


tummenupp.gif
ryss_борис
Haha, pajasen skämmer ut sig som vanligt biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon