Full version: Jag letar efter...
Sidor: 1, 2
Wilmer
Jag med flera som tillexempel jobbar inom barnomsorgen letar efter riktiga termobyxor. Tjocka goa varma som man hoppar i med ett par långkalsonger under och överlever stillastående en halv dag. Finns de inte längre? Det finns bara tunna oanvändbara som man måste köpa megastora och sedan ändå ha på sig långkalsonger och varma byxor under för att överleva. Jag har blivit för tjock för mina gamla som jag tyvärr slängde i tron att det bara var att köpa nya. Hade jag förstått bättre hade jag typ sytt ut de gamla. Någon som vet var de finns att få tag i?

Jag har flera saker jag letar efter.. En till orkar ni med? Varma skor som man bara kan hoppa i, som de gamla snowjoggers som fanns. Har slitit ut mitt sista par och letar i förtvivlan efter enkla att hoppa i supervarma - inte - kostar - 2000 kr skor. Finns det inte nuförtiden?

Hälsningar helt omodern, tydligen, Wilmer.
Eva-Helene
Blåkläder har varma, fodrade och vindtäta byxor. Skorna...sist jag såg såna till salu var på Myrorna... smiley_small_hug.gif
Wilmer
Tack E-H, ja, de sista skorna jag köpte var på myrorna giggle.gif men de är tyvärr utslitna nu.


Blåkläder, ja, kanske där de har ett större sortiment än här, har kollat deras och alla andra arbetskläder jag hittat. Suck.
herkules
m90 värmebyxa - de är jättevarma.

moonboots

här verkar vara en engelsk sida för snowjoggers, då slipper du tull och moms om du skulle handla.
skånepåg
Jag fick en rätt bra jacka och termo byxor i födelsedagspresent och de hade styvmamsen köpt på stadium.
Gossen Ruda
Min arbetskamrat har termobyxor men jag vet inte var hon köpt dem. Hon behöver såna för hon pendlar från Orust med tåg och/eller buss och är van vid att stå och frysa på hållplatser och perronger. biggrin.gif Fast nu dröjer det 2 veckor tills jag börjar jobba igen och kan fråga henne.
Carl
Titta här http://dan-tackel.com/product.asp?product=3037
theseraphim
CITAT (Wilmer @ 28-12-2010, 00:38) *
Jag med flera som tillexempel jobbar inom barnomsorgen letar efter riktiga termobyxor. Tjocka goa varma som man hoppar i med ett par långkalsonger under och överlever stillastående en halv dag. Finns de inte längre? Det finns bara tunna oanvändbara som man måste köpa megastora och sedan ändå ha på sig långkalsonger och varma byxor under för att överleva. Jag har blivit för tjock för mina gamla som jag tyvärr slängde i tron att det bara var att köpa nya. Hade jag förstått bättre hade jag typ sytt ut de gamla. Någon som vet var de finns att få tag i?

Jag har flera saker jag letar efter.. En till orkar ni med? Varma skor som man bara kan hoppa i, som de gamla snowjoggers som fanns. Har slitit ut mitt sista par och letar i förtvivlan efter enkla att hoppa i supervarma - inte - kostar - 2000 kr skor. Finns det inte nuförtiden?

Hälsningar helt omodern, tydligen, Wilmer.



Det finns både skor och riktiga termobyxor fortfarande och de behöver inte vara svindyra, jag köpte ett par tjocka termos på Stadium för 399:- till min dotter tex. Ska man som vuxen ha bra saker och varmt så kan man även titta på tex jakt&fiske butiker då deras kunder är bland de som ställer störst krav på grejorna plus att de inte behöver kosta skjortan. kolla här tex...

http://www.piscari.se/Hardwear-Vinterstovl...rk/Produkt_srk/

Men sedan ska man veta en sak att ibland är det bättre med underställ o dylikt som andas än tjocka dunkläder som får en att svettas för det är det som gör en sjuk o dålig när man är ute o leker i snön. Det är därför man ser mer o mer av de tunnare moderna materialen i vinterkläder nu för tiden.
Anki på Öland
CITAT (Wilmer @ 28-12-2010, 00:38) *
.............. Varma skor som man bara kan hoppa i, som de gamla snowjoggers som fanns. Har slitit ut mitt sista par och letar i förtvivlan efter enkla att hoppa i supervarma - inte - kostar - 2000 kr skor. Finns det inte nuförtiden..................


Har jag också letat efter med ljus och lykta - alla skor i affärerna är alldeles för tunna, inkl. snowjoggers. Skulle aldrig försöka skicka efter utan att kunna prova eftersom dels är storlekarna så olika och dels kan dom se varma och sköna ut men är det sen inte och ofta har dom dåliga sulor utan ordentlig mellansula, det känns som om man går nästan direkt på marken. Har ett par som jag köpte vintern -86, gissa om dom behöver bytas ut.....??? men hittills är dom de varmaste jag haft, fast jag nästan vart och varannat år skaffar nya i tron att jag kan kasta dom gamla......
Peztis
Letar också efter typ moonboots, bara att hoppa i - inga snören!

Måste annars bara berätta att jag hösten 2004 köpte ett par kängor från Jobi och jisses vad jag har älskat dem! Aldrig fått skoskav eller frusit i dem, jag fick plats med mina anpassade sulor och de är fortfarande snygga och fräscha. OK, nu börjar de kännas liiiite kalla men det är ok efter så pass många år och jag har i stort sett använt dem dagligen vintrarna igenom.
Såg att Jobi har en ny modell med kardborre, blir allt lite sugen... http://jobi.se/arbetsskor/produkt.php?id=217
För att prova skorna så kan man ju bjuda över Jobi till jobbet, det kanske är flera som är intresserade. Om du gör det, se till att de tar med den sko du är intresserad av och i rätt storlek. Sedan beställer man av dem och de sänder varorna till dig.
Och nä, jag har absolut ingen anknytning till dem. smile.gif Bara varit nöjd med deras varor...
andersen
CITAT (Peztis @ 28-12-2010, 15:23) *
Letar också efter typ moonboots, bara att hoppa i - inga snören!

Måste annars bara berätta att jag hösten 2004 köpte ett par kängor från Jobi och jisses vad jag har älskat dem! Aldrig fått skoskav eller frusit i dem, jag fick plats med mina anpassade sulor och de är fortfarande snygga och fräscha. OK, nu börjar de kännas liiiite kalla men det är ok efter så pass många år och jag har i stort sett använt dem dagligen vintrarna igenom.
Såg att Jobi har en ny modell med kardborre, blir allt lite sugen... http://jobi.se/arbetsskor/produkt.php?id=217
För att prova skorna så kan man ju bjuda över Jobi till jobbet, det kanske är flera som är intresserade. Om du gör det, se till att de tar med den sko du är intresserad av och i rätt storlek. Sedan beställer man av dem och de sänder varorna till dig.
Och nä, jag har absolut ingen anknytning till dem. smile.gif Bara varit nöjd med deras varor...


Ja dom kängorna ser varma ut, men blir det inte ostadigt att gå i kängor som man inte kan dra åt?
Meriona
För att fylla på så letar jag efter en skinnsoffgrupp där mellanrummet mellan ätbar stoppning och golv är minst 30 cm. Det finns inte. Min nuvarande är från sent 70-tal och är gravt nedsutten om man säger så. sad.gif
andersen
CITAT (Meriona @ 28-12-2010, 16:39) *
För att fylla på så letar jag efter en skinnsoffgrupp där mellanrummet mellan ätbar stoppning och golv är minst 30 cm. Det finns inte. Min nuvarande är från sent 70-tal och är gravt nedsutten om man säger så. sad.gif


Haha blev tvungen att läsa inlägget flera gånger... ätbar stoppning visst jag brukar äta i soffan men inte äta av stoppningen..
hattstugan

Så höga ben brukar det nog inte vara på sofforna men det finns förhöjningar att sätta soffbenen i så den kommer upp till önskad höjd!
Meriona
CITAT (andersen @ 28-12-2010, 17:12) *
Haha blev tvungen att läsa inlägget flera gånger... ätbar stoppning visst jag brukar äta i soffan men inte äta av stoppningen..

Knasboll, det är husdjuren som äter, och de når inte högre än 30 cm. giggle.gif

CITAT (hattstugan @ 28-12-2010, 17:23) *
Så höga ben brukar det nog inte vara på sofforna men det finns förhöjningar att sätta soffbenen i så den kommer upp till önskad höjd!


Men jag vill inte att soffan ska bli högre inte, bara avståndet till ätbarheten. smile.gif I slutet av 70- och början av 80-talet gjordes perfekta råttsäkra soffor. VARFÖR i himlens namn slutade man med det? Det går ju inte ens att dammsuga under de nya? sad.gif confused.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Wilmer @ 28-12-2010, 00:38) *
Jag med flera som tillexempel jobbar inom barnomsorgen letar efter riktiga termobyxor. Tjocka goa varma som man hoppar i med ett par långkalsonger under och överlever stillastående en halv dag. Finns de inte längre?
Hälsningar helt omodern, tydligen, Wilmer.

http://engelsons.se/jakt-fritid-klader/index.php?

Själv åkte jag ner dit innan snön kom och köpte varma kläder så nu ser jag ut som en jägare flirting.gif

CITAT (Meriona @ 28-12-2010, 16:39) *
För att fylla på så letar jag efter en skinnsoffgrupp där mellanrummet mellan ätbar stoppning och golv är minst 30 cm. Det finns inte. Min nuvarande är från sent 70-tal och är gravt nedsutten om man säger så. sad.gif

Mitt tips är att leta på blocket, har köpt mina senaste soffor där och är nöjd
andersen
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2010, 18:15) *
Mitt tips är att leta på blocket, har köpt mina senaste soffor där och är nöjd


Fast en varning, det har varit mycket skriverier om vägglöss, vetekatten om jag skulle våga att köpa det på blocket.
malcolm
Jag köpte en liten tvåsittssoffa i skinn till mitt sovrum på Blocket förra våren och inte den minsta lilla vägglus fick jag med. giggle.gif
Meriona
CITAT (andersen @ 28-12-2010, 18:29) *
Fast en varning, det har varit mycket skriverier om vägglöss, vetekatten om jag skulle våga att köpa det på blocket.

Huvva - nä SÅNA husdjur vill jag ju inte ha! fear.gif

Jag har tittat i annonser på både blocket och i tidningar, men de som är i den stilen jag måste ha, de är lika nedsuttna som de jag har.
malcolm
CITAT (Meriona @ 28-12-2010, 16:39) *
För att fylla på så letar jag efter en skinnsoffgrupp där mellanrummet mellan ätbar stoppning och golv är minst 30 cm. Det finns inte. Min nuvarande är från sent 70-tal och är gravt nedsutten om man säger så. sad.gif

Kolla på mio, där kanske de har fast de tar bra betalt för sina grejor.
Meriona
CITAT (malcolm @ 28-12-2010, 18:35) *
Kolla på mio, där kanske de har fast de tar bra betalt för sina grejor.

Nej tyvärr, de har bara moderna grejor, max10 cm till gnagbar stoppning. sad.gif
ingrid fuxwall
CITAT (andersen @ 28-12-2010, 18:29) *
Fast en varning, det har varit mycket skriverier om vägglöss, vetekatten om jag skulle våga att köpa det på blocket.

Det problemet fixar man genom att göra en bedömning av den man köper ifrån.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en ny skinnsoffa till min hund/katt - den skulle inte vara ny så länge
Tikka
Soffa kanske du kan hitta här.... http://ilovegratis.se/
ingrid fuxwall
CITAT (Tikka @ 28-12-2010, 19:02) *
Soffa kanske du kan hitta här.... http://ilovegratis.se/

Vilken bra sida! Har ju så mycket kattungemat, torrfoder, i frysen och så hittar jag en annons om någon som vill ha mat till katter!
omk
CITAT (Tikka @ 28-12-2010, 19:02) *
Soffa kanske du kan hitta här.... http://ilovegratis.se/


Inte bara soffor, Tikka ! Här fanns ju ALLT !!
(Dessutom kanske jag kan bli av med lite grejer själv ... )

Tack, den ligger nu i min favoritlista !
Peztis
CITAT (Meriona @ 28-12-2010, 16:39) *
... skinnsoffgrupp där mellanrummet mellan ätbar stoppning och golv är minst 30 cm.

Här är en till som läste inlägget en två-tre gånger. När jag såg avsändaren så trillande slanten ned! biggrin.gif

Vad händer om man på undersidan av en soffa sätter en plyfaskiva eller liknande? Gnager de sönder den med? Eller säger det bara knak och kabraaak när man sätter sig i soffan?
EKLO
När det gäller varma skor/stövlar att bara hoppa i rekommenderar jag de fodrade vinterstövlar som jag tror det är Tretorn som gör. Varma, stadiga, minns inte vad de kostade, varken billiga eller dyra minns jag att jag tänkte, skulle ha köpt men hann inte. Känner flera som har sådana och är väldigt nöjda. Jag såg dem på Ica-Maxi (där jag f ö också köpte varma termobyxor förra året).
Wilmer
CITAT (herkules @ 28-12-2010, 08:23) *
m90 värmebyxa - de är jättevarma.

moonboots

här verkar vara en engelsk sida för snowjoggers, då slipper du tull och moms om du skulle handla.

WOW! De byxorna hade jag som jag växte ur. Och en hel sida snowjoggers.. Tack för tips!

Har varit i jägar och utelivsbutiker men givetvis inte alla, bara de jag råkat komma förbi.

Meriona, du får komma och spana in vår soffa i uterummet, den är din om du vill ha den! En och annan megaspindel kan följa med, men det stör väl inte dej...

Jag letar också efter tvålupphängare. Lutar åt att jag får göra en egen, men köpa vore "enklare". Jag menar en plåt"kapsyl" att trycka i tvålen (fast tvål) och sedan en hållare att klicka upp tvålen på. Någon som fattar vad jag menar, jag ångrar så att jag inte tog vara på mormors, nu hittar jag dem inte någonstans. Tvålarna höll sig så torra och fina!
Aqvakul
"tvålupphängare"
RitRat
CITAT (Wilmer @ 28-12-2010, 00:38) *
Jag har flera saker jag letar efter. Varma skor som man bara kan hoppa i, som de gamla snowjoggers som fanns. Har slitit ut mitt sista par och letar i förtvivlan efter enkla att hoppa i supervarma - inte - kostar - 2000 kr skor. Finns det inte nuförtiden?


Jag har enkla vinterstövlar för vintriga snörika hundpromenader, från Jula:
http://www.jula.se/fodrad-arbetsstovel-133199
Varma och lätta att dra på sig. Jag är nöjd! Blir bra till våren också, när det är slaskväder. Vattentät nederdel.
netha
CITAT (RitRat @ 28-12-2010, 23:44) *
Jag har enkla vinterstövlar för vintriga snörika hundpromenader, från Jula:
http://www.jula.se/fodrad-arbetsstovel-133199
Varma och lätta att dra på sig. Jag är nöjd! Blir bra till våren också, när det är slaskväder. Vattentät nederdel.

Precis såna hade vi som skoterskor när vi körde upp på fjällen ... finns knappt några varmare. tummenupp.gif
Wilmer
CITAT (Anki på Öland @ 28-12-2010, 12:53) *
Har jag också letat efter med ljus och lykta - alla skor i affärerna är alldeles för tunna, inkl. snowjoggers. Skulle aldrig försöka skicka efter utan att kunna prova eftersom dels är storlekarna så olika och dels kan dom se varma och sköna ut men är det sen inte och ofta har dom dåliga sulor utan ordentlig mellansula, det känns som om man går nästan direkt på marken. Har ett par som jag köpte vintern -86, gissa om dom behöver bytas ut.....??? men hittills är dom de varmaste jag haft, fast jag nästan vart och varannat år skaffar nya i tron att jag kan kasta dom gamla......

Håller med om att de är tunna de med, köper stor storlek och har sulor, yllesockar i. Men de är lätta att hoppa i och ur när man kutar runt i trädgården, till vedboden mm.

Jag tycker inte jag behöver stöd av skon när jag går, inga problem att gå barfota, rida i lågskor mm. (till den som undrade över stödet).

Jag kollar alla länkar och tips, tack!

CITAT (Aqvakul @ 28-12-2010, 23:37) *

kram1.gif Å, Aq!! Tack!!!!

CITAT (RitRat @ 28-12-2010, 23:44) *
Jag har enkla vinterstövlar för vintriga snörika hundpromenader, från Jula:
http://www.jula.se/fodrad-arbetsstovel-133199
Varma och lätta att dra på sig. Jag är nöjd! Blir bra till våren också, när det är slaskväder. Vattentät nederdel.

Jag måste varit blind när jag var på Jula. Eller så är sortimentet på Torp inte så stort? De ser ju verkligen lovande ut!

Jag ska köpa fodrade stövlar till stallet också, men har svårt att hitta med tillräcklig vad-vidd för att inte få blodstopp och för att få i byxan. Några tips på det med...?
vildvittra
köpte ett par "snowjoggers " liknande på deichmann sko visseligen lågprisbutik MEN jag nöter ut skorna rätt kvickt ändå¨
stoppade i ett par varma sulor och voila! långa dagar på förskola och utomhus är inte längre en kall match smile.gif
Wilmer
Vildvittra, jag kollar där bra tips.
Anki på Öland
CITAT (vildvittra @ 29-12-2010, 00:22) *
köpte ett par "snowjoggers " liknande på deichmann sko visseligen lågprisbutik MEN jag nöter ut skorna rätt kvickt ändå¨
stoppade i ett par varma sulor och voila! långa dagar på förskola och utomhus är inte längre en kall match smile.gif

Jag tror det var där jag också hittade ett par - kruxet för mig är också att jag vill ha dom lite högre.... men dom jag hittae fanns bara i 2 storlekar för stort och inte kunde dom skaffa hem rätt storlek.
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 28-12-2010, 23:37) *

Se där smile.gif Då kan jag sluta leta nu Wilmer?

CITAT (Meriona @ 28-12-2010, 16:39) *
skinnsoffgrupp där mellanrummet mellan ätbar stoppning och golv är minst 30 cm.

rotfl.gif Vilken tur att jag vet att du har gerbiler! Annars är det lätt att se framför sig hur du ligger på rygg under soffan och gnager...
Meriona
CITAT (Peztis @ 28-12-2010, 20:44) *
Här är en till som läste inlägget en två-tre gånger. När jag såg avsändaren så trillande slanten ned! biggrin.gif

Vad händer om man på undersidan av en soffa sätter en plyfaskiva eller liknande? Gnager de sönder den med? Eller säger det bara knak och kabraaak när man sätter sig i soffan?


Knakar soffan så får jag banta. crazy.gif

De är ju klädda även utvändigt tyvärr, nuförtiden.


CITAT (Wilmer @ 28-12-2010, 23:30) *
...
Meriona, du får komma och spana in vår soffa i uterummet, den är din om du vill ha den! En och annan megaspindel kan följa med, men det stör väl inte dej...

...


Jag vill hemskt gärna ha den, kan komplettera med en snygg läsfåtölj, de finns ju råttsäkra. Det är sonen som är kinkig, men snart låter han sig nog övertalas, det blir obekvämare och obekvämare i den vi har.... smiley_small_hug.gif
Wilmer
Myo, ja, du kan sluta leta det går ju att beställa på nätet, då får jag se till att göra det! TACK för engagemanget!

Deichmann hade inga "snowboots" som passade mej, kollade i dag. Hittade däremot ett par "billiga" fodrade gummistövlar på Harald Nyborg, 239 eller något. Köpte stor storlek så får jag ner feta vaden och en extra sula, perfekt att hasa runt i stallet med när det börjar töa.

Kom på något annat min sambo letar efter, men nu har vi båda glömt vad det var sweatingbullets.gif

Ingen mer som letar, Odlas samlade expertis är underbart med tips bravo.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 03-01-2011, 22:06) *
......
Kom på något annat min sambo letar efter, men nu har vi båda glömt vad det var sweatingbullets.gif

....


confused.gif
Klint
Jag letar efter cellulosaisolering i Dalsland eller Uddevalla Trollhättan området!
Wilmer
Tyvärr, har bara en liten koll på hampaprodukter i Grästorp.... Någon annan?
Gossen Ruda
En fråga till Meriona, har du inte dina gerbiler i bur?
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2011, 21:49) *
En fråga till Meriona, har du inte dina gerbiler i bur?

Tydligen inte
Eva-Helene
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2011, 21:49) *
En fråga till Meriona, har du inte dina gerbiler i bur?

Kolla i Gerbil-tråden på husdjursavdelningen flirting.gif
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2011, 21:49) *
En fråga till Meriona, har du inte dina gerbiler i bur?

Nä, de gillar liksom inte att sitta och glo där hela dagarna. rolleyes.gif Inte stänger man in herr Ruda i köket hela dagarna heller inte. kompiskram.gif
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 04-01-2011, 22:59) *
Nä, de gillar liksom inte att sitta och glo där hela dagarna. rolleyes.gif Inte stänger man in herr Ruda i köket hela dagarna heller inte. kompiskram.gif

Då vet jag. Det är väl upp till var och en hur man gör, jag hade dock mina akvariefiskar i akvarium. Hade blivit lite blött annars.
Chamomille
Jag letar efter Piripiriolja. Köpte en flaska i Portugal men har inte sett den i Sverige. Det är en rödaktig stark olja som är i en likadan flaska som Tabaskon är i.


Editerade skrivfel
herkules
CITAT (Chamomille @ 05-01-2011, 08:28) *
Jag letar efter Piripiriolja. Köpte en flaska i Portugal men har inte sett den i Sverige. Det är en rödaktig stark olja som är i en likadan flaska som Tabaskon är i.
Editerade skrivfel


finns hos sabis, 100 g i flaskan och märket jag köpt heter sevan.
Chamomille
CITAT (herkules @ 05-01-2011, 09:01) *
finns hos sabis, 100 g i flaskan och märket jag köpt heter sevan.

WOW! Tackar! Då ska jag bara hitta en Sabis smile.gif

Edit: Var har du din Sabis?
Anma
Vad är sabis?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon