andersen
När jag läser trådarna här på odla, så blir det mer och mer vanligt att folk postar inlägg utan att använda ord, det blir bara en smilys, förstår inte varför man inte lägger till några ord om det är något som man tycker är bra eller dåligt. Vad tycker ni övriga om inlägg där det bara postas en smilys?.
sqrulan
ranting.gif Jag störs mest av det för.... klicket på Hot mailen!!
andersen
CITAT (sqrulan @ 28-12-2010, 15:59) *
ranting.gif Jag störs mest av det för.... klicket på Hot mailen!!


Förstår inte, har du fått hot mail?
sqrulan
Nå men varje gång jag loggar in på Hot mail för att läsa min "post" så börjar idiot klickandet, nån vänskapssökare??? Jag måste logga ut för att slippa det djäv..... klickandet!
Meriona
Jag förstår nog inte vad sqrulan menar.

Jag störs inte av smileysmissbruk eller vad du kallar det, m a o är jag säkert en av dem som använder dem. wink.gif
Huggorm
Visst är det irriterande med folk som inte orkar skriva något inlägg, utan bara skriver en smiley i stället. Men värst är det nog i tråden för roliga historier, man ser att det är ett nytt inlägg och öppnar för att få sig ett gott skratt, och så är det bara någon som postat en skratt-smiley slap.gif
Fny
Jag störs inte av det... Ser smileys som en förlängning av språket, och istället för att skriva "hahaha" kan man lika gärna lägga in en smiley som uttrycker samma sak. Det man bör passa sig för att ju att använda irrelevanta smileys, som inte matchar det man vill säga! Men det sker nog väldigt sällan...
andersen
CITAT (Fny @ 28-12-2010, 16:29) *
Jag störs inte av det... Ser smileys som en förlängning av språket, och istället för att skriva "hahaha" kan man lika gärna lägga in en smiley som uttrycker samma sak. Det man bör passa sig för att ju att använda irrelevanta smileys, som inte matchar det man vill säga! Men det sker nog väldigt sällan...


Fick en aha upplevelse nu, kan det vara så att det är en genrations fråga? jag kanske är gammal och har inte vanan att använda smileys, jag använder inte sms heller och där försekommer det väl åxå smileys?
*Stintan*
Störs inte ett dugg av det och jag gör så själv ibland, en tummen upp t.ex. om jag tycker ett inlägg är bra bra och jag håller med. Däremot tycker jag att ett överdrivet användande av smilies inuti en text är jobbigt eftersom det blir svårläst med gubbar i varenda mening.

Det är ingen generationsfråga. OBS ingen särskrivning. Det otyget är verkligen enerverande.
Cacki
Jag håller med Fny om förlängning av språket. Dessutom är det en hjälp till det "ordlösa" budskapet som är så lätt att missa i en skriven text där kroppsspråket är en omöjlighet. Vi har inte ord för allt vi vill uttrycka.
Fny
Mycket möjligt att det är en generationsfråga, ja... Många tror gärna att det handlar om den unga generationens oförmåga att uttrycka sig korrekt, och att det främst rör sig om språkhatande kids som använder smileys, men det stämmer bara inte. Själv är jag en riktig språknörd, älskar klassisk litteratur, skriver poesi och har studerat svenska vid universitet. Men ändå tycker jag om smileys! Jag ser det helt enkelt som en utvidgning av skriftspråket, som utnyttjar icke-verbala uttryck för att förstärka budskapet!
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 28-12-2010, 16:40) *
Störs inte ett dugg av det och jag gör så själv ibland, en tummen upp t.ex. om jag tycker ett inlägg är bra bra och jag håller med. Däremot tycker jag att ett överdrivet användande av smilies inuti en text är jobbigt eftersom det blir svårläst med gubbar i varenda mening.

Japp. Det där överdrivna användandet blir mycket svårläst. Håller med.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 28-12-2010, 16:40) *
Störs inte ett dugg av det och jag gör så själv ibland, en tummen upp t.ex. om jag tycker ett inlägg är bra bra och jag håller med. Däremot tycker jag att ett överdrivet användande av smilies inuti en text är jobbigt eftersom det blir svårläst med gubbar i varenda mening.


Jo , bli inte vred, men det var ditt inlägg om kungens jultal, som tillslut avgjorde att jag startade den här tråden, man letar upp trådar efter en dag på jobbet, och som man tyckte var intressanta dagen före, så möts man av en tummen upp eller annan smileys som slut inlägg, då känns inte tråden intressant längre.
Alba
Om det är en generationsfråga så borde jag inte gilla smileygubbarna men det gör jag.
Ibland kan en smiley säga mer än ord. Jag tycker de är ett roligt inslag i det skrivna - en smiley förstärker tex ett uttryck.
Huggorm
Använt på rätt sätt är smileys väldigt användbara, men det kan också bli väldigt fel
andersen
CITAT (Alba @ 28-12-2010, 16:48) *
Om det är en generationsfråga så borde jag inte gilla smileygubbarna men det gör jag.
Ibland kan en smiley säga mer än ord. Jag tycker de är ett roligt inslag i det skrivna - en smiley förstärker tex ett uttryck.


Men om det är bara en smiley och inget ord,blir det inte tvärt om? behövs det inte förstärkas med några ord, vi har ju ingen mimik att ta till i skrivspråket, om jag gör tummen upp i vanliga livet till någon så går det ju bra att flörta samtidigt för att förstärka.
Alba
Om du tex skriver ett inlägg som jag gillar det kan jag ju bara visa tummenupp.gif i stället för att säfa 'jag håller med dig'
Det är viktigt med en balans kan jag tycka - överdrivet användande är störande.
gnon49
Tycker själv att smiley är bra att ta till när orden inte räcker. T.ex whistling.gif Hur skall man skriva just den inställningen i ord när man debatterar? Den visar en nyans bakom meningen man skriver. Och det är ju det dom är till för.
Överbölingen
Jag använder sällan "smilies". Men någon gång som förstärkning eller som tolkningstips. Kan ju ta flera rader att uttrycka "en skenhelig kommentar" t ex.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 28-12-2010, 16:48) *
Jo , bli inte vred, men det var ditt inlägg om kungens jultal, som tillslut avgjorde att jag startade den här tråden, man letar upp trådar efter en dag på jobbet, och som man tyckte var intressanta dagen före, så möts man av en tummen upp eller annan smileys som slut inlägg, då känns inte tråden intressant längre.


Hahaha varför skulle jag bli vred för att du irriterar dig på att jag la in en smilie? Stackars andersen för att jag förstörde din dag med en smilie! trostar.gif

Hur man kan få en intressant tråd att bli ointressant p.g.a. en smilie övergår mitt förstånd. Personligen tycker jag det skulle var rätt trist i längden att alltid skriva/läsa "instämmer" eller "jag håller med". Du kanske tycker att man inte ska yttra sig alls när någon skrivit något man tycker är bra men det får stå för dig isåfall.
sommarhumla
Jag är inte så förtjust i när man gödslar med smileys och de inte har något med texten att göra, men som sagt för att förstärka en kommentar är helt ok för min del. Även de inlägg som bara består av en "tummen upp" smiley funkar för mig. Då vet jag att den personen instämmer med föregående skrivare vilken man oftast ju citerar...
Nåt jag verkligen gillar är "importen" av nya smileys som faktiskt för min del livar upp inläggen...
andersen
CITAT (*Stintan* @ 28-12-2010, 17:46) *
Hahaha varför skulle jag bli vred för att du irriterar dig på att jag la in en smilie? Stackars andersen för att jag förstörde din dag med en smilie!

Hur man kan få en intressant tråd att bli ointressant p.g.a. en smilie övergår mitt förstånd. Personligen tycker jag det skulle var rätt trist i längden att alltid skriva/läsa "instämmer" eller "jag håller med". Du kanske tycker att man inte ska yttra sig alls när någon skrivit något man tycker är bra men det får stå för dig isåfall.


Tvärt om, man skall inte vara överens på ett diskussionsforum, för då blir det ju ingen debatt. Men om man för debatten eller diskussionen med ett tummen upp så blir det torftigt, är det inte bättre att då skriva några rader än att bara visa tummen upp smilie?
*Stintan*
CITAT (andersen @ 28-12-2010, 17:55) *
Tvärt om, man skall inte vara överens på ett diskussionsforum, för då blir det ju ingen debatt. Men om man för debatten eller diskussionen med ett tummen upp så blir det torftigt, är det inte bättre att då skriva några rader än att bara visa tummen upp smilie?


Inte alltid man har något ytterligare att tillföra diskussionen utöver det som redan sagts men att man ändå på ett enkelt sätt vill tala om att man instämmer med någon annan. Det vore väl ytterst märkligt om alla alltid är tvugna att ha åsikter som inte kan delas av någon annan för att få yttra sig på ett diskussionsforum. Debatt blir det ju ändå.
Smilies är ypperliga att använda ibland för att yttrycka vad man tycker så det får du nog försöka vänja dig vid.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 28-12-2010, 19:15) *
Inte alltid man har något ytterligare att tillföra diskussionen utöver det som redan sagts men att man ändå på ett enkelt sätt vill tala om att man instämmer med någon annan. Det vore väl ytterst märkligt om alla alltid är tvugna att ha åsikter som inte kan delas av någon annan för att få yttra sig på ett diskussionsforum. Debatt blir det ju ändå.
Smilies är ypperliga att använda ibland för att yttrycka vad man tycker så det får du nog försöka vänja dig vid.


Jag har noterat din ståndpunkt. Och gör streck i debatten.
Aqvakul
I brist på kroppsspråk så kan smileys förtydliga och förstärka, men naturligtvis också förvirra..
ingrid fuxwall
Jag tycker om de där små söta sakerna - kan det bero på att jag är så gammal och inte orkar skriva så många ord smiley_small_hug.gif
Piccante
denna tycker jag är bra för att uttrycka förvåning w00t.gif och denna illustrerar väl ungf vad man känner sick.gif annars håller jag med om att förmånga smileys blir jobbigt.
Peztis
Åh! Jag älskar smilysarna - när de är välplacerade!

Tyvärr har inte hela världens befolkning begåvats med att uttrycka sig i skrift så att alla förstår glädje, ironi, surhet, illamående, trötthet osv. Det är ju där de små gubbarna fyller en funktion och gör att man på ett enkelt sätt kan förmedla en känsla man annars måste skriva flera meningar om. Ni vet, en bild säger mer... biggrin.gif

Men visst, för mycket av det goda är ju sällan bra. Tvärtom, snarare...

Men tummenupp.gif för smilysarna! Jag skulle gärna vilja ha fler att välja bland, dock.
herkules
smajlisar är kul ibland men oftast inte smile.gif

blomkronan
CITAT (Peztis @ 28-12-2010, 20:39) *
Men tummenupp.gif för smilysarna! Jag skulle gärna vilja ha fler att välja bland, dock.

Det tycker jag oxå det kunde finnas flera att välja på... jag är en som brukar och missbrukar smilisar shy.gif
Dom kommer gärna med i mina inlägg för jag vill inte bli missförstådd wink.gif
Menar jag allvar mad.gif eller... inte innocent.gif !
Peztis
Jag bara satt och väntade på att någon skulle "missbruka" i ett inlägg här i tråden!

kram1.gif
blomkronan
CITAT (Peztis @ 28-12-2010, 21:03) *
Jag bara satt och väntade på att någon skulle "missbruka" i ett inlägg här i tråden!

kram1.gif

JA, det var alldeles för lite smilisar här flirting.gif
netha
Förstår öht inte hur man kan störa sig på en sån sak. no.gif
Använder själv inte så värst många eftersom jag inte vet vad alla betyder. laugh.gif w00t.gif
Myosotis
[attachment=57129:Grimasse.gif]
Anma
CITAT (Myosotis @ 29-12-2010, 10:42) *
[attachment=57129:Grimasse.gif]

Vilken söting!
zissi
Jag gillar smilisar, så för min del får ni gärna fortsätta använda dem. Jag tycker de förstärker texten och gör det lite roligare att läsa den tummenupp.gif
Peztis
CITAT (Myosotis @ 29-12-2010, 10:42) *
[attachment=57129:Grimasse.gif]


Åh den var söt! biggrin.gif

Var hitttar alla sina smilysar? Jag har i o f s inte ens försökt leta efter dem.
Och sedan så lägger ni till dem som en bild, eller?
Biggan_
Andersen,här får du en alldeles egen liten gul gubbe!

Berith
Ibland behövs nog en smiley för att visa vad man menar. Den kan ju göra skillnad på en mening och en mening....

Om jag bara skriver Nu snöar det igen! så vet ni ju inte vad jag egentligen tycker om det. Men en medskickad smiley säger ju så mycket mer. Eller hur...? g.gif

Nu snöar det igen! thumbdown.gif

Nu snöar det igen! crying.gif

Nu snöar det igen! yahoo.gif

Nu snöar det igen! dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon