Full version: snöhöjd och harar
snofsan
Hej och god fortsättning på julen och vintern.

Här har vi fått så mycket snö att hararna kommer åt kronorna på mina tre år gamla fruktträd (13 st).

Bigarråträdet Merton Glory har redan förlorat kronan. Suck!

Är det någon som vet var man kan köpa likadant finmaskigt nät som runt julgranen? Fastän inte cirkulärt då.
Man vill ju inte att grenarna skall sticka ut genom maskorna.

Gärna online för tågen går inte här heller. rolleyes.gif
Meriona
mamsen har slagit ner störar i kvadrat på rejält avstånd från träden och dragit hönsnät runt för att hålla bort harar och rådjur. Men har du så många som 13 träd, så kanske det blir hela trädgården som måste nätas. unsure.gif Nog inte nån bra lösning för dig.
andersen
CITAT (snofsan @ 28-12-2010, 18:34) *
Hej och god fortsättning på julen och vintern.

Här har vi fått så mycket snö att hararna kommer åt kronorna på mina tre år gamla fruktträd (13 st).

Bigarråträdet Merton Glory har redan förlorat kronan. Suck!

Är det någon som vet var man kan köpa likadant finmaskigt nät som runt julgranen? Fastän inte cirkulärt då.
Man vill ju inte att grenarna skall sticka ut genom maskorna.

Gärna online för tågen går inte här heller. rolleyes.gif


Kan du inte bygga någon ställning med kycklingnät som du kan trä over toppen på fruktträdet?allså något lätt trä tex läkt.

Puck tvåa,Meriona var före.
snofsan
Tack för iden. När snön smälter bort finns inte problemet kvar ju. Skall tänka en stund på saken.
malcolm
ÖoB brukar ha stadiga "fyrkantnät" som inte rostar till bra pris, byggde själv kaninhage ute på tomten av sådant.
snofsan
Oj vad ni svarar snabbt! Jag börjar tro på det där med trästolpar med fast nät. Får tillverka 13 stycken Lite kallt i snickarboden men å andra sidan kan de återanvändas varje år tydligen. biggrin.gif
ingrid fuxwall
Någon dag ska jag skotta mig fram till fruktträden och se om haren varit där och tagit död på dem helt, om inte ska jag leta reda på en affär som har kompostgaller och dessa ska jag sedan sätta i snön. Haren gräver sig nog inte in - vad tror Ni? om min tanke
snofsan
Kompostgaller blir perfekt. Tack för det tipset. Nertill har jag putsnät, så när snön smälter tar putsnätet vid och täcker. Jättebra. Man hann ju inte i tid i år då snön kom så tidigt. I fjol hade jag hönsnät fäst i putsnätet och det funkade i snön, men nu är det för sent med den lösningen.

Tack för tipset ingrid fuxvall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon