Anma
Jag har lärt mig att man säger God fortsättning efter nyårsafton, men här i stan har alla sagt det efter jul?
Jättekonstigt för mig, men jag svarar så klart och gör nu lika som alla andra fast det känns konstigt.
När säger ni eller säger ni alls och i viken del av landet bor ni?
Jag bor i Norra Roslagen.
Suz
Mina svärföräldrar säger det på juldagen och eftersom vi oftast numer äter middag där då säger jag detsamma smile.gif
Men håller med dig...det borde vara på det nya året!
Vi bor i Stockholm.
*Stintan*
Det kan nog vara både ock skulle jag vilja påstå. God fortsättning på julen respektive god fortsättning på det nya året. Det beror alltså på när man säger det vad som avses.
netha
God Jul säger vi på julafton. God fortsättning på julen säger vi fr o m juldagen.
Gott nytt år säger vi på nyårsdagen. God fortsättning på det nya året ... fr o m 2 januari.


Monica M zon 4
Jag kör med samma metod som Netha. God fortsättning från och med juldan och nyårsdagen.
Aqvakul
CITAT (Monica M zon 4 @ 30-12-2010, 06:05) *
Jag kör med samma metod som Netha. God fortsättning från och med juldan och nyårsdagen.


Jag med..
Margith
Nej, jag håller inte alls med.

Gott slut heter det mellan jul och nyår tongue.gif Underförstått Gott slut på det gamla året.
God fortsättning kommer efter nyår och syftar då på God fortsättning på det nya året.

Jag är uppvuxen i Norrbotten, mor och far kommer från Jämtland och Medelpad, om nu det här beror på lokala avvikelser.
Anma
CITAT (Margith @ 30-12-2010, 09:43) *
Nej, jag håller inte alls med.

Gott slut heter det mellan jul och nyår tongue.gif Underförstått Gott slut på det gamla året.
God fortsättning kommer efter nyår och syftar då på God fortsättning på det nya året.

Jag är uppvuxen i Norrbotten, mor och far kommer från Jämtland och Medelpad, om nu det här beror på lokala avvikelser.

Jamen det där känner jag igen! Hade glömt det där med gott slut... biggrin.gif Jag är ju uppvuxen i en stockholmsförort och där sa vi så.
fuchsian
Då passar jag på att önska er alla ett gott nytt år! tummenupp.gif ... Fuchsian ....
malcolm
Efter nyår.
Biggan_
CITAT (*Stintan* @ 29-12-2010, 20:44) *
Det kan nog vara både ock skulle jag vilja påstå. God fortsättning på julen respektive god fortsättning på det nya året. Det beror alltså på när man säger det vad som avses.


Ja precis!...och Gott slut säger man också sista dagarna på året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon