Sidor: 1, 2
sanna
Nu när västkusten och Dalarna börjar forum-formera sig, tänkte jag att jag gärna skulle vilja ha lite mer koll på vilka som bor i Stockholm?

Hallå, ge er till känna! laugh.gif


Sanna smile.gif
ThomasJ
Jag finns i söderomsöder mark. Närmare bestämt i Stureby..

(men jag fuskar lite med att vara i östra sörmland också)

//Thomas
kryddan
Tja, jag bor i nacka - men Stockholmare är jag INTE tongue.gif jag bor här bara tillfälligt - fast jag vet ju förstås inte hur länge det innebär laugh.gif
Hannele
Jag har också bott i Nacka - en hel sommar tongue.gif
Maria i Helsingborg
Jag bodde i Nynäshamn över nyår för ett par år sedan....och såg Carmen och Trollflöjten på operan......fint litet plejs ni har där! sleep.gif
Virgo
jag gjorde lumpen i Sthlm och vaktade kungen
andersen
Jag bor i huddinge,då räknas man väll som stockholmare.
*Felix matte*
Jag har sett Stockholm från ovan biggrin.gif Globen också tongue.gif biggrin.gif
Nutten
Tja, jag växte upp och bodde i Täby fram tills för sju år sedan. Mina syskon bor fortfarande där, så emellanåt kommer jag "hem". tongue.gif Förresten, i Bromma har jag släktingar
Åsa, mälardalen zon 2
Bor i Upplands Bro för närvarande så jag har också 08 fast jag känner mig mera som Bålstabo jag har inte bott så länge på stockholmssidan av länsgränsen.
Berith
Jag har varit i Stockholm tre gånger - och jag måste säga att det var dom inte! unsure.gif
Därför har det inte blivit fler gånger....
sanna
CITAT (ThomasJ @ 06-02-2004, 19:57)
Jag finns i söderomsöder mark. Närmare bestämt i Stureby..

Sturebygrabbarna...*aaahhh...suck* Min make kommer därifrån... wub.gif
Fast numera är han omplanterad hos mig västerut....
*marjukka*
...mitt i stan...det går att odla ändå...jävlar, så trött på att inte ha en grön trädgård året om, försöker hålla liv i fuchsian, som förstås heter winter storm....kanske ska man slå till och flytta söderut. mina armmuskler från förra trädgårdssäsongen börjar ju förtvina. Måste hålla på med t ex Eye Toy, det interaktiva playstationspelet som är rena rama pausgympan...
nilla
Mitt i stan här också - fast odlar i Solna. restid 20min vilket är helt okej för att ta sej till sommarstugan smile.gif

Gunilla
Tommy
NO om Arlanda här.
Ralf
CITAT (ThomasJ @ 06-02-2004, 19:57)
Jag finns i söderomsöder mark. Närmare bestämt i Stureby..

(men jag fuskar lite med att vara i östra sörmland också)

//Thomas

Ligger inte Stureby i Östra sörmaland? smile.gif


Jag e född i Täby
Uppvuxen i Vaxholm
Bor i Täby nu.


Jag ovanpå en stor gympahall i närheten av Gullmarsplan i slutet på 80-talet.
Betty
CITAT (Ralf @ 07-02-2004, 11:28)
Jag ovanpå en stor gympahall i närheten av Gullmarsplan i slutet på 80-talet.

laugh.gif laugh.gif Så har jag aldrig hört någon benämna den förr!!! rolleyes.gif
Fialotta
Stockholms skärgård Dalarö..
där finns jag rolleyes.gif tongue.gif
lavendel
Hej! smile.gif
Är smålänning från början...men flyttade till Stockholm 1975...och visste från första dan att det här var min stad!
Bor numera i Bromma!
Lavendel
Anneli
södertälje jag där bor jag. stockholmare nä inte jag inte !
sanna
CITAT (lavendel @ 07-02-2004, 13:11)
Bor numera i Bromma!

Åhhh!!! biggrin.gif

odla.nu:s lokala Brommaavdelning!

Sanna smile.gif
yla
CITAT (Berith @ 06-02-2004, 22:09)
Jag har varit i Stockholm tre gånger - och jag måste säga att det var dom inte! unsure.gif
Därför har det inte blivit fler gånger....

Men ojdå du träffade formodligen bara såna där inflyttade typer alltså
smålänningar o masar o göteborgare o skåningar o sånt laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
inte nån äkta urstockholmare inte om du tyckte att du inte ville komma hit nå mer
men så e de vi e ganska så sällsynta varelser vi urstockholmare
(precis som vargen)
jag e född o uppvuxen på söder,men har flyttat ut ur stan för 4 år sen
fått nog efter 18år som cabdriver osså e de ju så att hyrorna gått upp ganska så ordentligt så för en genuin ursöderbo så blev det till sist för dyrt att bo kvar där mitt i smeten eftersom det är så för,,,bnt attraktivt nu förtiden,,konstigt va unsure.gif wub.gif blink.gif att vilja bo mitt ibland alla avgaser o parkeringsproblem o jag vet inte vad..Jag tar mej dit bara när jag MÅSTE o det är sällan numera....
nu bor jag ju så att jag kan sätta foten i skogen efter bara ett par minuter helt suveränt underbart
okey de e forfarande 08 men ,väldigt mycke i utkanten
o de e klart att stockholm fortfarande är i mitt hjärta den vackraste staden men jag tycker den gör sej bäst en mycket tidig söndagsmorgon då man kan åka genom stan o knappt se nån annan än måsar o soluppgångar vatten o vackra byggnader o herrejesses
då e hon bra fin stockholm

oj det blev ju en hel novell det här
wub.gif wub.gif wub.gif
lavendel
Olldwolfie!
Nu blir jag ledsen...när du skriver om såna inflyttade typer...som smålänningar....jag vet mycket väl att jag inte är nån äkta stockholmare....men jag har älskat denna stad och dess människor från den första dan jag flyttade hit..och har alltid mötts av öppenhet och vänlighet...och tycker jag bemöter andra likadant...det är så lätt att byta ett leende eller några ord med människor här!
Tror faktiskt inte att jag bidrar till att ge Stockholm dåligt rykte!
Jätteledsen..Lavendel
nilla
Jag måste hålla med lavendel där... flyttade till söder från en mellanstor stad för sisådär en tjugo år sen - och det var stor skillnad. Efter ha bott in sej ett par år i ett område blir man mer vänligt och välbekant bemött än i en småstad och med betydligt större tolerans. ( obs, det här är min personliga erfarenhet och det betyder naturligtvis inte att folk i mindre städer är ogina! )
Fast visst kan jag hålla med om att det förändrats rejält de sista tiotal åren - där det förr fanns cykelmekar och antikaffärer syns nu bara designbutiker och arkitektkontor.... har faktiskt funderat på att flytta längre ut av den anledningen. Men människorna är fortfarande öppna och rara tycker jag - inflyttingar eller infödingar lika smile.gif

Gunilla
sanna
Lavendel och nilla! smile.gif
Jag vet att oldwolfie inte menade att racka ned på er på något sätt! Det var nog snarare ett småironiskt svar på Beriths totala sågande av Stockholm och dess invånare efter att blott ha varit där tre gånger...självklart kan man inte döma ut en hel stad på det där kategoriska sättet bara för att man stöter på några otrevliga människor i just den staden laugh.gif , och som oldwolfie säger: vem är ÄKTA stockholmare egentligen? De flesta av oss kommer ju någon annanstans ifrån... smile.gif Läget är lugnt. Inga motsättningar Stockholm versus landsbygd nu...det var inte oldwolfies avsikt, snarare tvärtom...om det är jag fullständigt övertygad!

Sanna

smile.gif
nilla
Sant Sanna- slarvigt citerat av mej - menade mest att backa upp lavendels kommentar att Stockholmare är trevliga!

För det är dom ju ofta - och oldwolfies inlägg är ju bara ett tecken på just det - trevligt alltså smile.gif

Gunilla

.. och raskrig har vi ju sannerligen nog av ändå det har du rätt i.
Annki
Stockholmska i tredje generationen! Lite ovanligt, eller hur? Bor strax söder om den där runda gympahallen!
digitalkarin
Jag är uppvuxen i Upplands Bro, där Åsa visst har slagit sej ner, men har flyttat till andra sidan Uppsala-gränsen, Bålsta, där hon tydligen var ifrån från början. Lustigt!

tongue.gif
yla
Ameen de e klart att jag skojjade ju
det försökte jag förtydliga me alla
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
bra att de e uppklarat

kram till alla
göteborgare smålänningar lappar
öhh skåningar o alla stockholmare också
ÄÄHHH jag kan inte räkna dem alla

KRAAAAMMMMMMMM till er alla
laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif tongue.gif
andreas i uppsala
Stockholm börjar alltmer likna New York d.v.s att det inte finns några äkta stockholmare/new yorkbor kvar.

Ni som har varit i New York har säkert märkt att det är så gott som omöjligt att träffa/hitta en äkta New Yorkbo., likadant börjar det bli i stockholm, det blir allt mer sällsynt.

Själv så har jag fått den stora äran att vara född och bo i uppsala. Ingen annan stad i sverige går att jämföra med uppsala.
ThomasJ
CITAT (Ralf @ 07-02-2004, 11:28)
CITAT (ThomasJ @ 06-02-2004, 19:57)
Jag finns i söderomsöder mark. Närmare bestämt i Stureby..

(men jag fuskar lite med att vara i östra sörmland också)

//Thomas

Ligger inte Stureby i Östra sörmaland? smile.gif

Nästan.. smile.gif

Östra Södermanland kan vara rätt..
Men inte östra sörmland, det är utanför 08-land.. biggrin.gif Men bara någon mil.. wink.gif

//Thomas
Berith
CITAT (Berith @ 06-02-2004, 22:09)
Jag har varit i Stockholm tre gånger - och jag måste säga att det var dom inte!  :unsure:
Därför har det inte blivit fler gånger....

Måste citera mej själv för att förklara vad jag menade. wink.gif Man brukar ju säga att alla goda ting är tre - men dom tre gångerna jag varit i Stockholm var inte det godaste jag varit med om. Typ.... tongue.gif Visst, det var inte direkt otrevligt, men det gav ändå inte mersmak.

Tur att ni inte blev osams bara för att jag inte är förtjust i Stockholm. biggrin.gif Jag har ingen aning om vad det var för tjommar jag träffade på där, tog för givet att alla var stockholmare. rolleyes.gif

Jag känner några som har sitt ursprung just från den stan men som bor häromkring, och om dom har gett mej fördomar om hur stockholmare egentligen är vet jag inte. Men knepiga är dom i alla fall. wacko.gif Spelar ingen roll hur mycket man än förklarar att dom har fel så nog f-n har dom rätt! Envisa och enkelspåriga! laugh.gif (Känner förresten en som fortfarande bor kvar där och honom ska vi bara inte tala om... Jösses!)

wub.gif
kerstin z5-6
HA ha och jag gillar dem så mycket att jag direktimporterat en från Kungsholmen hit smile.gif vi har levt ihop i 23 år nu -han fattar fortfarande inte riktigt alla norrlänska uttyck -men jag har tänkt behålla honom ändå smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Stockholm på våren -finns inget bättre smile.gif biggrin.gif
fast efter 4 dar får jag lappsjuka o vill hem smile.gif
Susanna
Hej hej!

Mitt istan här också, fast odlar gör jag i skåne! Önskar jag inte hade så långt till min trädgård och ibland har jag funderat på att flytta. Fast det är svårt att lämna släkt och vänner...

Susanna
Kata
Hej alla 08:or (och alla andra)!
Jag bor också i Stockholm, närmare bestämt en liten bit väster om stan, i Hässelby. smile.gif

// Kata
Ingis
Här finns en Stockholmare till. Uppvuxen i Bromma och Hässelby nu boende i Kälvesta. Odlar i Kälvesta och i Gisekvarn utanför Trosa.

Hälsningar från Ing-Marie som läääängtar efter våren.
Nina A
Här finns en 08:a smile.gif
född,uppvuxen och numer bosatt i upplands-väsby
efter att ha bott i bålsta i tre år tröttnade jag och flyttade tillbaka hit:)
/Nina
Ewa L
Och jag är en "söderböna" som är ooootroooligt lycklig över att ha lämnat Stockholm! Åker väl dit 3--4 gånger per år pga att jag har en massa släkt där, (framförallt Hässelby) men oj vad nöjd jag är när jag åker Essingeleden söderut. Tycker atmosfären är så mycket hårdare där än den pyttelilla småstad jag valt att slå ner mina bopålar. (Typ 5000 invånare!!) wub.gif
kerstine
halloj alla glada
här är ännu en inföding! född i hässelby och efter diverse turer runt stan återbördad till "stenarna där barn jag lekt". har ett femtiotalshus som är ett ständigt renoveringsprojekt samt en trädgård som jag försöker omvända från stäpp till lummig lund smile.gif
Liselotte i zon 3
tongue.gif Hallå Ingis.

Vad trevligt att se att fler bor i Kälvesta, själv hamnade jag i stan efter det att jag träffade min Stockholmare ( tredje generationen faktiskt) snart 20 år sedan.
Men det konstiga är ju att min pappa är genuin "söderkis" ( född och uppvuxen ) som träffade min mamma som är Vingåkersbo, denna korsning blink.gif har ju gjort mig till halvblod redan från början. wub.gif blink.gif

Det var nästan så att jag trasslade in mig själv i denna text, hoppas ni "hajar klyket, asså"

Liselotte
sanna
Det känns som om det är många av oss som bor västerut, eller? Bromma, Kälvesta, Hässelby...
Är det bättre jordmån där, frågar man sig?
sanna
CITAT (Susanna @ 07-02-2004, 21:33)
Hej hej!

Mitt istan här också, fast odlar gör jag i skåne! Önskar jag inte hade så långt till min trädgård och ibland har jag funderat på att flytta. Fast det är svårt att lämna släkt och vänner...

Susanna

Gör som jag - kolonilott! smile.gif Delar med mamsen...

Sanna smile.gif
mary
Hej! Här är en stockholmare som inte skrivit så mycket men läst och begrundat. Bor mitt i stan men utan avgaser (nästan). femte generationen på morssidan! Det ni! Odlar i Solna och i fönstren och på balkongen. smile.gif
Gunvor Nilsson
Och jag bor i Hagsätra men sticker till Vätö och odlar runt vår stuga så snart snön smält bort! Hade kolonilott ett stenkast härifrån ett antal år men insåg i höstas att det inte går att kombinera odlingar med tio mils väg emellan.
Jag kommer ursprungligen från Enköping men flyttade upp till Stockholm i min gröna ungdom när Tegelbacken kallades Tegelbackseländet och Klara var det gamla härliga Klara! Så jag tycker att jag kan kalla mej stockholmare ändå!
tongue.gif
/Gunvor
Ti bee
Jodå, nog är jag Stockholmare alltid, det blir ruskigt tydligt när man numera bor på skånska landsbygden! laugh.gif Fast vi är rätt många såna här i och för sig.
Familjen finns kvar norr om stan.
Liiiiite kan jag sakna vackra Stockholm ibland, men lagom sällan s a s.
Från Täby till innerstan till fullåkersbygd i sö Skåne.
Saknar bara liiiite ibland.....rolleyes.gif Zon 1 är dock rätt trevligt, kika bara på min magnolia i albumet! tongue.gif
smile.gif
t955i
Vallentunabo, 100 meter från gränsen till Norrtälje, men man är ju uppvuxen i Skaraborg förståss!! biggrin.gif
abborrmaster
vi e ju inte08or... vi e ju tydligen 99or (inte riktigt 100)
Ingis
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 09-02-2004, 10:54)
tongue.gif Hallå Ingis.

Vad trevligt att se att fler bor i Kälvesta, själv hamnade jag i stan efter det att jag träffade min Stockholmare ( tredje generationen faktiskt) snart 20 år sedan.
Men det konstiga är ju att min pappa är genuin "söderkis" ( född och uppvuxen ) som träffade min mamma som är Vingåkersbo, denna korsning blink.gif har ju gjort mig till halvblod redan från början. wub.gif blink.gif

Det var nästan så att jag trasslade in mig själv i denna text, hoppas ni "hajar klyket, asså"

Liselotte

Tjena Liselotte, visst hajar vi klyket. laugh.gif Då måste jag vara halvblod jag också, min mamma från Hälsingland och pappa från Östergötland, men jag är född i Sth.
Kul att du bor i Kälvesta, antagligen ganska nära mig eftersom Kälvesta inte är så stort
Hälsningar Ing-Marie
Ingo
Jomen visst räknar jag mig som stockholmare nuförtiden. Är visserligen norrlänning till börden och har aldrig bott innanför tullarna - men jag bor och odlar i Upplands Väsby (kul att se en till här, Nina A!) och mina barn är födda på Karolinska, så nog är jag naturaliserad nollåtta alltid.
Cilla
I Sverige har jag aldrig räknat in mig som en av Stockholmarna men längst perioder i livet har jag haft ett 08-nummer och någon slags risksvensk dialekt har jag. Stockholms skärgård vistas jag i merparten av året numera och även den innersta övärlden här är något annat än det jag uppfattar som Stockholm.

Under besök i Stockholms stad känner jag mig som en glad, nyfiken turist som njuter av hur fint det är, och att jag kan besöka utan att behöva bo där.

Stockholmare blir jag däremot när jag träffar huvudstadsbor från andra länder.

Ens geografiska identitet kan verkligen variera!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon