Eva St
STORT GRATTIS BLOMSTERTANTEN OCH TINGSTÄDE PÅ FÖDELSEDAGEN
önskar Eva St
Wargen
GRATTIS från mig med!
vickeva
Jättegrattis till er båda!!!!!!!
Betty
Grattis på er födelsedag båda två!
Monica M zon 4
Hipp hurra på er födelseda! biggrin.gif
Fialotta
Grattis , Grattis till er bägge smile.gif

Ha en bra dag wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
Många stora GRATTISAR på er födelsedag, hoppas att ni bägge två får en toppendag! / Helen biggrin.gif
kerstin z5-6




Grattis till er bägge på fördelsedagen önskar Kerstin!
renate
Ett stort grattis på er födelsedag!
Blomstertanten&Tingstäde
önskar Renate
*Felix matte*
Grattis! Grattis!
Tingstäde
Kära Odla.nu-kollegor!!

Tack för alla gratulationer. Mycket uppskattat må ni tro!!!

Ja - inte utan att ett stråk av vemod smyger sig på en sådan här dag då man blir påmind om att man i stället för att säga 50+ kan hävda 100-. Nåväl - hoppas få uppleva ytterligare ett antal vårar liksom perioder "mellan hägg och syren" innan det är dags att bli jordgubbe.

Men - strax invid det lilla hjärtenypet myllrar en jublande känsla - ska bli FARFAR lite framöver!!! Månne det blir en liten trädgårdsmästare?? Som dock ännu behöver ytterligare "förkultiveras" lite i mammans mage innan det är dags för "utplantering".

Själv minns jag när min farfar visade mig digitalisplantorna som man bara fick titta på - inte smaka av. Och när vi konkade blåstång från stranden och la på hallonlandet.

Blåstång från stranden - för att nu fortsätta med fria associationer - kallas här på ön för släke och va förr ett värdefullt gödningsmedel i jordbruket vars "skördande" var omgivet av stränga regler. Sedan kom ju handelsgödslen och det tog ett antal årtionden innan det stod klart vad dessa kunde åskamka naturen utanför åkrarna. I dessa dar njuter vi trädgårdsfolk av det väldoftande "svarta guldet" som kommer ifrån våra komposter. Så på något sätt känns det som att ha gått varvet runt.

Idag är luften stilla. Man anar ett diskret dugg och himmeln är gråmulen. 98% av snön har smält och den tunna tjälen verkar också ge med sig. Igår va trädgården "tjippig", idag har den torkat upp en hel del. Ån har öppnat sig, änderna har återvänt och ser lite fjantiga ut där de betar fjolårsgrönska från åbotten med sina rumpor rakt upp i vädret och "paddlarna" viftande som små solfjädrar. Omgivningen här ser rätt sömndrucken, nymorgnad och rufsig ut. Naturen verkar inte ha bestämt sig för om det är dags att "stiga upp" eller om den snart på nytt ska dra det vita täcket över sig och "knoppa vidare".

Här på ön talar man om staruhrar, dvs snöväder som föregår den riktiga våren. Man får börja räkna staruhrar när den första staren siktats och de ska vara sju till antalet.

Har idag svingat mig i Stenkyrkaträdens kronor (en äkta gotländsk äpplesort) för en mindre vårputs. Dock inte med Jonny Weissmûllers dramaturgi. Har knallat runt och "smakat på" olika planteringsmöljligheter tills dess den tiden är här. Drömmer om att sätta en platan och en Ornäsbjörk, hitta en bra plats för ett blåregn och att få ta itu med att omvandla den ruffiga skogen till ett mosstäckt, vackert woodland. Så drömmer jag om att åter ha en riktig dahlia-rabatt - dessa mirakulösa blommor i så många färger och former, härliga att ta in till buketter.

Nå - härmed hävdas att midvintern nu är passé och att vi nu bvefinner oss i senvintern .... och att våren ligger just precis om hörnet!!!

Tingstäde 040207 tongue.gif wub.gif
Ann-Christine
Ett stort GRATTIS till er båda och ha en bra dag
pejahren
Grattis på födelsedagen!
Hannele
Grattis, båda två!


Över 10 år gammal cyklamen blommar nu, Muscari låtterivinst från Amatörerna.
Almdalen
Grattis !
Hoppas ni båda får en riktigt bra dag. Blomman får nuí dela på






/Ingegerd
Sylvia
Ett stort GRATTIS till båda födelsedagsbarnen!!
Blomstertanten
Tack alla !
Och ett försenat grattis till dig Tingstäde ! biggrin.gif

sad.gif Tyvärr verkar våren långt borta i dag ! Har snöat i 2 dagar !
Och krokusarna som var på väg att blomma syns inte alls!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon