Full version: Drakblod
Christoffer
Var kan man köpa drakblodsrökelse, eller måste man själv utvinna det på något sätt ur det lilla trädet som man kan köpa? Lukten ska tydligen vara väldigt god, någon som har erfarenhet?
Christoffer
Tackar, vet du om drakboldrökelse luktar gott?
Betty
Ingen aning! Men den anses ju kunna dra till sig "försvunna älskare" och bota impotens så den borde väl rimligen lukta gott! wink.gif
Christoffer
rolleyes.gif

Har även hört att plantan "Cestrum nostrum" ska ha en berusande doft. Frågan är om den är berusande som i att den innehåller gifter eller om den luktar så gott så att man svimmar! smile.gif
Wargen
Finns det nåt svenskt namn på Cestrum-plantan?
Jag skickade efter drakblodrökelse för ett antal år sedan, från ett ställe som heter Häxans Hus rolleyes.gif men nu verkar de har ägarbyte på gång, så jag vet inte om de har försäljningen kvar. Kom inte ihåg hur den luktade, drakblodrökelsen alltså, och när jag skulle provbränna så hittade jag den naturligtvis inte....men nu ska jag leta fram den.
Betty
CITAT (Christoffer @ 08-02-2004, 18:28)
rolleyes.gif

Har även hört att plantan "Cestrum nostrum" ska ha en berusande doft. Frågan är om den är berusande som i att den innehåller gifter eller om den luktar så gott så att man svimmar!   smile.gif

Jag tror att den doftar så gott så man svimmar! biggrin.gif

Saxade det här på Gardenweb's forum:
"most powerfully wafting i know of is nightblooming jasmine - cestrum nostrum [sp?]. grows easily from cuttings, too!"
Christoffer
Cestrum nostrum-plantan känner jag tyvärr inte något svenskt namn på, skulle dock gärna vilja veta. Hörde om den på en dokumentär om några sorts indianer tror jag det var. Jag ska se om jag kan hitta något om den på nätet.
Christoffer
Nightblooming jasmine är det enda jag har fått fram om "Cestrum nostrum" på nätet. Skulle vilja veta mer.
Christoffer
Nu har jag köpt drakblodsrökelse.... luktar gott, som blomparfym på något vis, men brinner upp extremt fort, nästan så att det är meningslöst att köpa det. Dessutom luktar det tyvärr ganska svagt.
Betty
Hmmm, märkte du av några andra effekter...? blink.gif
Christoffer
Andra effekter? rolleyes.gif
Christoffer
Andra effekter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon