Pius
Hur är det nu, måste jag spara på gamla räkningar i 5 år? Betalda förstås.

Jag har själv för mig det, men vad är vitsen med att ha dem stående i pärmar och skräpa? Jag har från 2007 och framåt, och har slut på pärmar confused.gif

Pius
ingrids
Hm, om du är privatperson och inte har dragit av utgifterna i deklarationen tror jag inte du behöver spara, men när du skriver sådär blir jag ju osäker ...
Gossen Ruda
Förut sparade jag allting i pärmar, mycket ordentligt under olika registerflikar. Numera har jag två återvinningskartonger stående under ett bord. En för betalda räkningar och en för "viktiga" papper. Sen fyller jag på uppifrån och när det börjar bli fullt tänker jag slänga underifrån. Än har det inte hänt. Behöver jag något är det bara att börja med grävande undersökning bakåt i tiden. jag är lite osäker på hur länge man bör spara, en siffra på 3 år har jag hört men är osäker.
gnon49
Eftersom jag själv inte får några pappersfakturor så förlitar jag mig på konioutdragen som jag tar ut då o då.
Tror inte man behöver spara några fakturor eftersom kontoudragen visar vad man betalt.
Meriona
Kungsbacka kommun

Jag hittade den här länken från Kungsbackas konsumentvägledning.
Pius
CITAT (Meriona @ 12-01-2011, 12:36) *
Kungsbacka kommun

Jag hittade den här länken från Kungsbackas konsumentvägledning.


Ja men då så, då är de 3 år jag skall spara på dem. Då får jag en pärm ledig till 2011, så bra.

Tackar!

Pius
Huggorm
Jag kastar dom när jag betalt. Har inte givit några problem någonsin.
Aqvakul
3 år är det som gäller, annars kan du bli krävd igen... (fast risken är inte så stor, även om jag vet att det var en hyresvärd i Lund som satte i system att kräva studenter på hyran igen)
Anki på Öland
CITAT (Pius @ 12-01-2011, 12:54) *
Ja men då så, då är de 3 år jag skall spara på dem. Då får jag en pärm ledig till 2011, så bra.

Tackar!

Pius


Dom gamla räkningarna behöver du ju inte spara, bara betalningsorden så det syns att den är betald! Betalar du över nätet har du ju "kvittot" i datorn.
Klint
Fast det kan vara bra om man är husägare att spara kvitton på saker och jobb i huset man kan dra av det på reavinstskatten!
ingrid fuxwall
Är fortfarande sådan så att jag sätter räkningar i pärmar under olika flikar men ibland slarvar jag och nyligen råkade jag ut för ett sådant bakslag, har nog fått betala dubbelt - att betalningen är registrerad på nätet är oviktigt när man inte har specen.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 12-01-2011, 13:32) *
3 år är det som gäller, annars kan du bli krävd igen... (fast risken är inte så stor, även om jag vet att det var en hyresvärd i Lund som satte i system att kräva studenter på hyran igen)

Men räkningen i sig är ju inget kvitto på att den är betald. Betalningen bevisas väl enkelt med kontoutdrag från banken.
gita
gnon49
Förr klistade man ju på postens "gula lappar" som bevis för att räkningen var betald. Sedan var det betalningsorder. Nu är det bankens kontoutdrag som gäller. Skulle jag behöva spara en faktura av någon anledning så får jag ju skriva ut den själv från nätfakturan jag får..
Aqvakul
CITAT (Gita @ 12-01-2011, 20:59) *
Men räkningen i sig är ju inget kvitto på att den är betald. Betalningen bevisas väl enkelt med kontoutdrag från banken.
gita

Nej, självfallet är det beviset på själva penningtransaktionen som är det viktiga... Men det kan i vissa fall vara helt avgörande att ha en specifierad faktura också, ifall det uppstår tvist om vad som det verkligen betalats för...
malcolm
Jag sparar mina fakturor/räkningar i pärmar med en flik för varje fordringsägare, mest för att ha fakturanumret om det skulle bli några oegentligheter. Har funderingar på att börja scanna in dessa istället för att spara plats men så långt har jag inte kommit ännu. Kvitton på kapitalvaror och garantibevis samlar jag i en särskild pärm, mycket för att kunna bevisa att jag faktiskt har haft den aktuella prylen i händelse av inbrott/stöld. Egentligen borde man fotografera allt man har av värde också men det får bli ett framtida projekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon