Full version: mattegåta
Ralf
mattegåta ur en tidning

Anders o Bertil har 21 kronor tillsammans. Anders har 20 kronor mera än Bertil. Hur många kronor har Bertil?
gammelnalle
Jodå det går att lösa. Men vill du ha svaret skrivet här: Då kan ju alla läsa det.....
Har du löst det själv??
Ralf
Den som löser det först får berömet.
Hannele
Någon annans tur att svara denna gång... tongue.gif
Kata
Det borde väl vara så att Bertil har 1 krona. Eller? wacko.gif Är jag helt ute och cyklar?!

// Kata
Ljusalfheim
hmm.. wink.gif

wub.gif

a+a+20=21
2a=1
a=0,5

alltså
bertil har 50öre
och anders 20kr och 50öre

blink.gif
gammelnalle
I originalet ??? (Den fösta gången jag såg denna typen av matteproblem.... way back when...)
hette det ung:
En flaska med kork kostar 1:10. Flaskan kostar 1:- MER än korken, vad kostar då korken?


På den tiden var jag för KORKAD tongue.gif tongue.gif tongue.gif för att klara det.
Ljusalfheims sätt att ställa upp det på är väl det enda logiska sättet att lösa det....
pa kalmar
För många är ju första tanken att att de har 1 kr och 20 kr. Men då skiljer ju bara 19 kr. Det är viktigt att tänka på att det ska skilja just 20 kr och sen rätta sig efter det. Självklart har de 50 öre och 20,50 kr.

Gammelnalle: Den uppgiften fick jag på ett matteprov i min ungdom. Jag hade inga problem att lösa den, men när jag kom hem ställde jag samma fråga till min mamma som vägrade tänka på samma sätt som jag. Hon sa självklart 1o öre och 1 kr. Men självklart ska det vara 5 öre och 1,05 kr.
renate
Sådana uppgifter går jag ofta bet på,det är inte min grej,är inget mattegeni. wink.gif blink.gif wacko.gif huh.gif

Jaa,nu fatta jag när jag såg Martins enkla ekvation gick det upp ett ljus. ohmy.gif det där borde jag har kunnat blink.gif wacko.gif huh.gif huh.gif
Renate
Ralf
Japp! Självklart e svaret 20 kr o 50 öre.
Egentligen borde det räcka med en svenskkurs i innantilläsning. smile.gif

Så grattis Ljusalfheim! biggrin.gif
Susanne i Linköping
Gäsp... kan du inte hitta på något svårare? laugh.gif laugh.gif
Ralf
CITAT (Susanne i Linköping @ 08-02-2004, 19:00)
Gäsp... kan du inte hitta på något svårare? laugh.gif laugh.gif

Så sade min son oxå efter 0,3 sek betänktetid.
wacko.gif
Berith
CITAT (Susanne i Linköping @ 08-02-2004, 19:00)
Gäsp... kan du inte hitta på något svårare?  :lol:  :lol:

Läste just den här gåtan. Lös den på 0,3 sekunder om ni kan! tongue.gif

Karl för sin hatt!
Tre män skulle köpa varsin hatt och väntade i en affär. De tre männen satt i rad på tre stolar. Mannen som satt längst bak kunde se de två männen framför sej, mannen som satt i mitten kunde bara se mannen som satt längst fram, och mannen som satt längst fram var blind.

Hattmakaren tyckte om att leka och sa:
-Sitt nu stilla, ni får inte vända er om. Jag ska sätta hattar på huvudet på var och en av er. Den av er som kan tala om vilken färg det är på sin egen hatt får hatten utan att betala. Men jag har bara fem hattar att sälja, 3 vita och 2 svarta.

Hattmakaren satte hattar på de tre männen. De fick inte se vilka hattar som blev över.

Hattmakaren:
-Kan någon av er med säkerhet säga vilken färg det är på hans hatt?

Mannen längst bak var tyst, mannen i mitten var tyst men efter en stund sa den blinde mannen:
-Jag vet!

Jodå, han visste. Vilken var färgen? Och hur kunde den blinde mannen veta det?

sleep.gif biggrin.gif
gammelnalle
Nu har JAG funderat i mer än 0,3 sek och har inte lyckats lösa den....

Jag vill INTE ha svaret ännu..... men kanske ett tips..
Har nog gått på en miss här?? Att den som sitter längst fram är blind torde inte spela någon roll.
Mitt personen kan bara se antingen en vit eller en svart
Längst bak kan se 4 alternativ: vit vit, svart vit, vit vit eller svart svart

Alltså kan det inte vara svart svart den sista ser. (fanns ju bara två svarta)
Eftersom de var tysta borde ingen veta vad de har på kalotten.

Lösningen borde ligga i att Anton Karas (!!!!) är tyst tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Tankevurpa??? vardå?
Susanne i Linköping
Om mannen längst bak hade sett två svarta hattar hade han vetat att hans hatt var vit, alltså ser han någon av kombinationerna vit-svart, svart-vit eller vit-vit. Om mannen i mitten sett en svart hatt hade det alltså inneburit att han själv hade en vit hatt, och då hade han sagt det men istället är han tyst. Alltså har den blinde mannen en vit hatt på huvudet!

Den tog väl någon minut att lösa åtminstone, det tar sig!! biggrin.gif laugh.gif
gammelnalle
Den var bra!!!!
MER såna TACK !!!
Berith
Susanne har rätt! biggrin.gif

Så här var förklaringen:
Hatten är vit. Eftersom mannen längst bak inte kunde säga färgen på sin hatt måste han ha sett antingen två vita eller en svart och en vit. Hade han sett två svarta hade han förstått att hans hatt varit vit.

Detta räknade mannen i mitten ut. Om han därför sett en svart hatt på mannen framför sej hade han kunnat räkna ut att hans hatt var vit. Men han såg ingen svart hatt, han såg en vit hatt.

Och det kunde den blinde mannen räkna ut av de båda andra männens talande tystnad....

smile.gif
Berith
En till! (Varje eventuell likhet med verkligheten är ren tillfällighet.) unsure.gif

En kung i ett fjärran land vaktade noga sin trädgård. Att stjäla i kungens trädgård bestraffades med döden.

En fattig bonde smög en natt in i trädgården och stal potatis. Bonden greps och ställdes inför rätta. Av tradition lät kungen bonden själv välja på vilket sätt han skulle avrättas:

Bonden skulle komma med ett påstående, om påståendet var sant skulle han halshuggas, om det var osant skulle han hängas.

Bonden funderade noga, sedan kom han med ett påstående som räddade hans liv. Vad sade han?

sleep.gif
*Felix matte*
Han benådades.
Berith
Näpp! rolleyes.gif

Eller... jo, han benådades men det var inte det han sa.
gammelnalle
Jag TROR jag har svaret, men som vanligt vill jag inte ha svaret NU!!!

Fler kan få gissa.

-: Han bara skryter... vi kan inte kolla honom... rolleyes.gif tongue.gif

Man kanske kunde ha svaret pån sidan 100 upp och ner??? biggrin.gif
Berith
CITAT (gammelnalle @ 09-02-2004, 17:34)
Jag TROR jag har svaret, men som vanligt vill jag inte ha svaret NU!!!

Ok... ska inte säga nåt än. biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 09-02-2004, 16:53)
Näpp!  :rolleyes:

Eller... jo, han benådades men det var inte det han sa.

Förlåt! Var stressad och läste inte hela gåtan (som jag fick per mail igår)
Mindes att han blev benådad men har ingen aning om vad han gav för svar tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Minnet är bra... men kort laugh.gif
Tesa
Jag tror han sa
- Jag talar aldrig sanning
......för om det var sant så var det ju inte det och om det var osant så var det ju sant..... eller nåt wink.gif min hjärna räcker inte riktigt till för att förstå detta, den blir alldeles frustrerad men ändå stämmer det känns det som wacko.gif
Susanne i Linköping
Jag tror jag har svaret, men jag svarade ju på den förra gåtan så nu är det kanske någon annans tur! laugh.gif
Berith
Bonden sa:
-Ni kommer att hänga mej.

Om kungen då låtit hänga bonden hade påståendet varit sant och han skulle ha halshuggits i stället. Och om kungen låtit halshugga honom hade påståendet varit osant och då skulle han ha hängts.

Häpp! biggrin.gif
Ewa L
CITAT (gammelnalle @ 09-02-2004, 17:34)
Jag TROR jag har svaret, men som vanligt vill jag inte ha svaret NU!!!

Fler kan få gissa.

-: Han bara skryter... vi kan inte kolla  honom...  :rolleyes:  :P

Man kanske kunde ha svaret pån sidan 100 upp och ner??? biggrin.gif

Jag trodde vi var överens (?) om i en annan tråd att "hemliga svar" skulle skrivas med gult!
Eller var det bara jag som var överens med mig själv? Jag tyckte i alla fall att mitt förslag var jättebra, sedan får eget skryt lukta hur det vill.
För den som inte minns mitt förslag hur texten skulle synas igen: markera den!
gammelnalle
CITAT (Ewa L @ 10-02-2004, 09:22)
CITAT (gammelnalle @ 09-02-2004, 17:34)
Jag TROR jag har svaret, men som vanligt vill jag inte ha svaret NU!!!

Fler kan få gissa.

-: Han bara skryter... vi kan inte kolla  honom...  rolleyes.gif  tongue.gif

Man kanske kunde ha svaret pån sidan 100 upp och ner??? biggrin.gif

Jag trodde vi var överens (?) om i en annan tråd att "hemliga svar" skulle skrivas med gult!
Eller var det bara jag som var överens med mig själv? Jag tyckte i alla fall att mitt förslag var jättebra, sedan får eget skryt lukta hur det vill.
För den som inte minns mitt förslag hur texten skulle synas igen: markera den!

Du var nog överens !!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Felet är att jag nästan alltid misslyckas med "färger" och sånt...
taggar... va är det???

[COLOR=yellow]blev det rätt nu?[COLOR=yellow]
gammelnalle
NÄÄÄÄÄ !!!
där ser du !!! (inte) sad.gif sad.gif mad.gif
Ewa L
Stackars Gammelnallen, jag har setat och skrattat en lång stund, tror du bjussar på det.

Tryck "FÄRG" (och välj färg förstås) där du vill börja och "Stäng taggen" där du vill sluta!

På't igen, skam den som ger sig, etc!
gammelnalle
Kära Ewa tror du att detta funkar???

Om det gör det är jag dig skyldig stort tack !!!! TACK??? Och du är en bra pedagog... OM INTE.... mad.gif mad.gif mad.gif

Men jag tror på dig!!! smile.gif smile.gif
gammelnalle
laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif

TACK EWA !!!!
Ewa L
1984--85 (för 20 år sedan! Hjälp!!!) jobbade jag som datalärare och åkte runt i mellansverige. Lärde mig då att ingen är obildbar (nästan). Även sådana "hopplösa" fall som pensionärsmässiga "tanter". Många var jättegulliga och framför allt öppna och nyfikna och lärde sig massor. Då fick jag faktiskt ibland höra att jag var en bra pedagog, tror ingen har sagt det sedan dess så det värmde gott. wub.gif
gammelnalle
CITAT (Ewa L @ 12-02-2004, 07:22)
1984--85 (för 20 år sedan! Hjälp!!!) jobbade jag som datalärare och åkte runt i mellansverige. Lärde mig då att ingen är obildbar (nästan). Även sådana "hopplösa" fall som pensionärsmässiga "tanter". Många var jättegulliga och framför allt öppna och nyfikna och lärde sig massor. Då fick jag faktiskt ibland höra att jag var en bra pedagog, tror ingen har sagt det sedan dess så det värmde gott. wub.gif

För 20 år sedan fanns väl inga datorer??? ohmy.gif
De MÅSTE ha kommit till de senaste 5 åren!!! Annars borde även jag ha fått lära mig det!!! smile.gif smile.gif smile.gif

Men jag är ju å andra sidan ingen pensionärsmässig tant , utan en tjurvresig gammal Gubbe (förresten årdgammal med dig Ewa!!! blink.gif wacko.gif wink.gif )

Dessutom är VAMPYRER obildbara..... åtminståne med kamera!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

If dyslexic children do not learn the way you teach, can you teach
them the way they learn? These are children who can and do learn, but learn differently
Dr Harry T Chasty

http://studentswholearn.fawco.org/index.ht...tion.html~right


BAMSEKRAMAR till Ewa och alla andra här på odla.nu som har tagit er tid och energi i anspråk för att FÖRSÖKA lära mig både ditt och datt.
Ewa L
CITAT (gammelnalle @ 12-02-2004, 08:20)
För 20 år sedan fanns väl inga datorer??? ohmy.gif
De MÅSTE ha kommit till de senaste 5 åren!!! Annars borde även jag ha fått lära mig det!!! smile.gif smile.gif smile.gif

Faktiskt började jag jobba med datorer hösten 1970!! Snacka om pionjär! Tyckte det verkade kul, "men det fanns ju ingen framtid i det"!!! biggrin.gif laugh.gif
Tellus
Går att lösa som en ekvation med två obekanta:

x+y=21
x-y=20

2x=41
x=41/2
x=20,50

20,50+y=21
20,50-y=20 *(-1)

20,50+y=21
-20,50+y=-20

2y=1
y=1/2
y=0,50
gammelnalle
CITAT (Tellus @ 13-02-2004, 12:20)
Går att lösa som en ekvation med två obekanta:

x+y=21
x-y=20

2x=41
x=41/2
x=20,50

20,50+y=21
20,50-y=20 *(-1)

20,50+y=21
-20,50+y=-20

2y=1
y=1/2
y=0,50

Matte har aldrig varit mitt bästa ämne, även om Husse är ännu sämre wacko.gif blink.gif wink.gif

Men varför göra det enkelt när man kan krångla till det?
hänger inte riktigt med i början... men visst går detta att göra enklare??

"20,50+y=21
-20,50+y=-20

2y=1
y=1/2
y=0,50"

20,50+y= 21
y=21-20,50

eller ??
vickeva
CITAT
Matte har aldrig varit mitt bästa ämne, även om Husse är ännu sämre    

Vem är husse??? rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
vickeva
CITAT
För 20 år sedan fanns väl inga datorer???  

Jag läste ADB 1983... (säger mer om min ålder än om något annat.....)
Ralf
CITAT (vickeva @ 13-02-2004, 23:44)
CITAT
För 20 år sedan fanns väl inga datorer???  

Jag läste ADB 1983... (säger mer om min ålder än om något annat.....)

Vi fick våra första datorer i skolan i slutet av 70-talet. Compis - om nu nån minns dem......
gammelnalle
Har inga Compisar !!!!
vickeva: har inget svar på Matte-gåtan ....:" Vem är husse??? "

Den nöten knäcker vi nog inte.... inte ens med andragradsekvationer
Tellus
En enklare lösning?
x+y=21
x-y=20---->y=x-20

x+x-20=21
2x=21+20
2x=41
x=20,5

Y=20,5-20
Y=0,50

Substitutionsmetoden, den tidigare lösningen enligt additionsmetoden.

Fundera på denna.


3x+2y-z=28
x+y+z=32
2x-2y+z=9

Vilken lösning är enklast, substition eller additionsmetoden?
Annika Ljunggren
Ett helt vanligt ekvationssystem tycker jag är lättast, alltså när man med olika radoperationer eliminerar först x i de två understa och sedan y i den understa. Efter det har man ju nästan z. Fungerar även om man har fler obekanta än ekvationer, fast då får man använda en parameter...

biggrin.gif
Matematik är kul, man kan använda det till så mycket.
gammelnalle
CITAT (Annika Ljunggren @ 14-02-2004, 15:36)
Ett helt vanligt ekvationssystem tycker jag är lättast, alltså när man med olika radoperationer eliminerar först x i de två understa och sedan y i den understa. Efter det har man ju nästan z. Fungerar även om man har fler obekanta än ekvationer, fast då får man använda en parameter...

biggrin.gif
Matematik är kul, man kan använda det till så mycket.

Jag tycker att "vardagsmatte" är kul och det har jag nytta av: Men tyvärr kan jag inte se att den här typen av matte är vare sig kul eller "nyttig".

Missförstå mig inte!!! Givetvis finns det behov för denna typ av matte, men JAG vet inte var i praktiken man har nytta av den....

Tacka vet jag trigonometri!!! DET HAR ALLA NYTTA AV!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif


"Mer vinklar åt folket"
Susanne i Linköping
Ska jag ge mig på det där med additions- resp substitutionsmetoden måste jag ta fram böckerna och repetera och jag ooorkar inte. tongue.gif sleep.gif

Här kommer en inte särskilt svår fråga som definitivt har anknytning till trädgård:

Jag har gjort en låda med rutnät enligt metoden "square foot gardening". Till rutnätet har jag använt 6 st tunna träribbor, och för att dessa inte ska fara all världens väg när grannarnas katter jagar varann över kökslandet tänker jag fläta dem i varann, så att varje ribba går varannan gång över, varannan gång under de andra.

När jag nu lägger ut ribborna, hur många kan jag lägga på varann innan jag måste börja "fläta", alltså trä en ribba under en annan?

gammelnalle
Vet inte om jag är för trött!!! Men jag anser mig kunna lägga

fyra stycken alltså de längst ut...
Susanne i Linköping
Ingen mer som vill svara? Då lägger jag väl ut facit då:

Det går att lägga ut alla ribbor utom en. Först en av mittribborna, sen två sidoribbor i kors över den första ribban, så de två andra sidoribborna. Sist får man trä den sista mittribban över-under-över. Jo, jag har testat. I fullskaleformat. Ni får se bilder från underverket i sommar. Alternativt en rapport att "nä, det funkade inte alls"! tongue.gif
gammelnalle
CITAT (Susanne i Linköping @ 16-02-2004, 18:17)
Ingen mer som vill svara? Då lägger jag väl ut facit då:

Det går att lägga ut alla ribbor utom en. Först en av mittribborna, sen två sidoribbor i kors över den första ribban, så de två andra sidoribborna. Sist får man trä den sista mittribban över-under-över. Jo, jag har testat. I fullskaleformat. Ni får se bilder från underverket i sommar. Alternativt en rapport att "nä, det funkade inte alls"! tongue.gif

Oj då!!! Men jag tror inte du VÅGAR publicera dina resultat om det inte funkar!!!! rolleyes.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon