sommarhumla
Egentligen skulle jag väl lägga den här frågan under "datofrågor" men den är så jäkla kul/idiotisk att den nog passar bättre i småpratsdelen. Kanske någon annan också råkat ut för detta.

Här sitter man vid köksbordet och försöker komma ut på nätet (mobilt bredband från Telia). Totalnobben direkt, får bara till svar att webbsidan inte kan hittas. Startar om datorn, försöker dalta och jollra utan effekt.

Som sista utväg flyttar jag mig till andra kortsidan av bordet, en flytt på cirka 1 meter och vad händer? Tada!!!!! Kontakt med omvärlden...är det någon som fattar hur dum man känner sig...

Nån som kan förklara varför i hela friden allt plötsligt fungerar bara för att man flyttar datorn cirka 1 meter?

Carl

Reflexer skugga döda vinklar så är det med mobilt bredband!
Huggorm
Man kan jämföra det med solen. På vissa platser är det solsken, på andra skugga. Gränsen där emellan kan vara knivskarp.
malcolm
Det där med hur "radiovågor" tar sig fram är ingen exakt vetenskap och det är det samma med antenner för mottagning, ibland kan det tyckas helt slumpmässigt hur det blir, jag fick tex. bättre mottagning på TV:n när jag sänkte antennen ett par decimeter än när jag hade den på toppen av maströret.
Myosotis
Det där med täckningen är en sak. Det kan vara en fråga om centimeter eller om att vrida modemet. Blåst, regn och snö t.ex. gör att det blir sämre täckning. Det behöver du inte starta om datorn för. giggle.gif
Men sen brukar det hända en annan sak (jag har tele2): trots bra täckning går det från en sekund till nästa helt plötsligt inte alls att öppna några sidor. Den försöker inte ens som vid dålig täckning, utan "sidan kan inte hittas" kommer upp i samma ögonblick som man trycker. Att disconnecta och sen connecta igen hjälper inte, men man behöver inte heller starta om datorn vilket jag trodde i början. Man bara dicsonnectar, stänger programmet, drar ut sladden, sätter tillbaka den och startar programmet igen så brukar det funka sen.
sommarhumla
Ja, man upphör aldrig att förvåna sig. Att en så "simpel" sak som att byta stol vid köksbordet blir som "Sesam öppna dig"...som om det fanns en osynlig vägg mitt i rummet.
Tack så mycket för snabba svar, nu vet jag iallafall vilken plats jag ska sitta på hädanefter...om nu inte radioskuggor flyttar på sig så klart rolleyes.gif
Myosotis
Jodå, det flyttar sig. Jag har sedan att tag tillbaka helt plötsligt 2-3, ibland 4(!) 3G-prickar där jag brukar sitta, tidigare hade jag bara en. På andra ställen är det oförändrat.
Alba
Jag använder mobilt bredband från Telia på sommaren. Jag har upplevt samma sak - en flytt på 1 meter och allt fungerar bra.
Gossen Ruda
Det är ju radiovågor och ni kanske hamnar i en vågdal emellanåt? biggrin.gif Risken med det jag skrev som ett skämt kanske stämmer men jag inbillar mig att våglängden är mycket liten.
sommarhumla
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2011, 17:16) *
Det är ju radiovågor och ni kanske hamnar i en vågdal emellanåt? biggrin.gif Risken med det jag skrev som ett skämt kanske stämmer men jag inbillar mig att våglängden är mycket liten.


Haha, ja att surfa i en vågdal är kanske inte det lättaste giggle.gif
Gita
Jag har Tele 2 och är faktiskt förvånad av hur väl det fungerar. snabbt och täckning i stort sett överallt.
Gita
Klura
Har också Telias mobila här ute i skogen och det bara slutar att funka rätt som det är.
Det räcker oftast med att jag lyfter upp det från bordet eller flyttar det 10 cm så funkar det igen.
Var meningen att vi skulle ha ADSL så det här är uppsagt.
Men dottern har ett mobilt 3 som jag tänkte prova ett tag först.
caprifol
Detta är en djungel - tydligen måste man prova sig igenom operatörerna för att se vad som fungerar. När vi förra sommaren köpte fritidshus i skärgården beställde vi 3:s mobila bredband - dels för att det enligt folk i trakten skulle ha bästa täckningen, och dels för att vi redan konstaterat att åtminstone mobilerna inte fungerade med Telia-abonnemang. 3:s mobila bredband fungerade dock INTE inomhus! Så kom goda vänner på besök och kopplade utan problem upp sig via sitt mobila Telia-ab. Är det inte konstigt att Telia fungerar som mobilt bredband men inte för mobiltelefonen? (vad gäller hårdvaran så är såväl telefoner som laptop nya -om nu det har betydelse).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon