Full version: Såjord
Alba
Såjord är alltid så svår att få tag på så här tidigt på året - varje år samma sak. Jag borde lagra på hösten men det blir aldrig av.
Jag brukar använda Weibulls såjord som jag tycker är bra.

Jag har köpt Hasselfors P-jord - med älgen för plantor och krukväxter.

Kan jag använda den till såjord genom att blanda upp den - med vad - mängd osv ?
abbbe
CITAT (Alba @ 15-01-2011, 15:50) *
Såjord är alltid så svår att få tag på så här tidigt på året - varje år samma sak. Jag borde lagra på hösten men det blir aldrig av.
Jag brukar använda Weibulls såjord som jag tycker är bra.

Jag har köpt Hasselfors P-jord - med älgen för plantor och krukväxter.

Kan jag använda den till såjord genom att blanda upp den - med vad - mängd osv ?

Jag använder oftast planteringsjord till sådder, dvs inga såjord. Det fungerar alltid ändå. Just P-jord, den med älgen, sägs vara sandblandad... kanske passar bra till sådder som den är trots allt?
RibesRubusVitis
Brukar använda "Så- och kaktusjord" till frösådd och sticklingar. Den har rätt lite näring men mycket sand, och brukar finnas året runt på Plantagen.
Alba
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-01-2011, 17:03) *
Brukar använda "Så- och kaktusjord" till frösådd och sticklingar. Den har rätt lite näring men mycket sand, och brukar finnas året runt på Plantagen.


Tyvärr finns inte Plantagen där jag bor.
Jag testade Så- och Kaktusjord från Blomsterlandet -tror jag det var - men den var inte porös och luftig - den blev stenhård.

Jag läste på nätet att man kan blanda den vanliga jorden med sand/grus eller små leca 50 /50.

Tack för era svar.

CITAT (abbbe @ 15-01-2011, 16:01) *
Jag använder oftast planteringsjord till sådder, dvs inga såjord. Det fungerar alltid ändå. Just P-jord, den med älgen, sägs vara sandblandad... kanske passar bra till sådder som den är trots allt?


Det är möjligt att det går. Jag är bara rädd att den är för stark för de små plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon