Christa
Känner ni till om det finns lammleverpastej att köpa i vanliga affärer?

Känner ni till någon leverpastej utan nitrit? Tulip har haft en ekologisk utan tillsatser men tyvärr tagit bort den ur sortimentet på grund av låg efterfrågan.

Lamm har ju levt kort tid och åtminstone de höstslaktade har ju mest ätit gräs så de borde ha lägst halt av kadmium i levern.

Vet i och för sig inte hur det är med leverpastej av fågel men de äter nog mer spannmål i alla fall.

Läste någonstans att nitrit minskar upptaget av A-vitamin så det är ju inte så bra att ha i.
Red Top
Jag tror att det kan vara svårt att hitta lammleverpastej i butik. Om du har någon gårdsbutik i närheten kan du ju fråga där.

Annars är det inte svårt att göra leverpastej själv. Den går ju oxå bra att frysa. Kruxet är väl att få tag på lammlever. Det nåste du nog be din lokala handlare att ta in.

Här är ett bra recept på leverpastej: Lammleverpastej
Anma
Förlåt för OT, men ni har så lika avatarer att när jag tittade snabbt så trodde jag att christa svarade sig själv.. giggle.gif
Christa
CITAT (Red Top @ 16-01-2011, 12:11) *
Jag tror att det kan vara svårt att hitta lammleverpastej i butik. Om du har någon gårdsbutik i närheten kan du ju fråga där.

Annars är det inte svårt att göra leverpastej själv. Den går ju oxå bra att frysa. Kruxet är väl att få tag på lammlever. Det nåste du nog be din lokala handlare att ta in.

Här är ett bra recept på leverpastej: Lammleverpastej


Tack för receptet! Har funderat på det själv men då får det bli när jag kan få tag på lammlever från höstslakten. Det finns en gårdsbutik några mil härifrån så jag skall fråga där. Kan ju hända de har leverpastej också men de har ingen hemsida och bara öppet fred kväll och lördag så det har inte blivit av att åka dit än.
Red Top
CITAT (Anma @ 16-01-2011, 12:14) *
Förlåt för OT, men ni har så lika avatarer att när jag tittade snabbt så trodde jag att christa svarade sig själv.. giggle.gif

Jag kan förstå ditt misstag. Har nu bytt till min jättegamla bild, som förstås också innehåller en humla. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon