Joco
Hej,

För några dagar sedan la jag in min allra första kommentar här på detta forum. Oj vilken fantastisk respons jag fick! Tips och råd rasade in och jag har noterat många av dem, och de skall jag absolut ta med mig. Tack till alla er!

Köpte mig en kolonistuga, 15 år gammalt, i september och har ännu inte fått uppleva vår och sommar. Mycket vill jag göra (och det får lov att ta tid) och som nybörjare är det mycket att lära. Det kommer att bli lite olika rabatter som kommer att gå i olika färgskalor.

INTE för mycket mixade färger som blandas ihop i en röra. Gärna någon ö av fina höga grässorter och kanske även som ligger bakom en blommande rabatt.

Tomten har stor potential. Cirka 350 kvm, en större rhododendron, Ölandstok runt två väggar av huset, som SKALL bort. Sedan lugister häck runt om tomten och resten bara gräsmatta.

MIN FRÅGA till er kunniga:

Vad vill du varna mig för att INTE göra.
Vad har du gjort/gjorde du som du ångrade och sedan fick göra om eller helt enkelt leva med.
Vad är det VIKTIGASTE att tänka på när man nu börjar från början.

OBS!! Alla tips om att förså mm. och plantera ut, är INTE aktuellt i år, tack.
Bara ”basic” - tänk min första säsong.


Nedan citerar jag några personer med bra tips:

Det som kan verka tidsödande i år är hur besparande som helst nästa. Köp lite, så lite och läs på.
”Gåsis”

Jorden är A och O, fuskar du här ångrar du dig senare.
”Smuleborg”

Det är dessutom bra att göra något ordentligt från grunden (om det ska vara ett permanent inslag i trädgården) för annars riskerar man att få göra om det.
”LinaLj”

Hälsningar

Joco i Göteborg

Joco
CITAT (Joco @ 17-01-2011, 10:38) *
Hej,

MIN FRÅGA till er kunniga:

Vad vill du varna mig för att INTE göra.
Vad har du gjort/gjorde du som du ångrade och sedan fick göra om eller helt enkelt leva med.
Vad är det VIKTIGASTE att tänka på när man nu börjar från början.


Vad bra att tipsen inte strömmar in.

Det betyder och så värst många dundertabbar kan man alltså inte göra. Det tycker jag låter väldigt bra. Eller så är ni proffs allihopa, hahaha
KRT
Ta der lungt med förändringar till du sett en säsong...
Jag var väldigt entusiastisk och började gräva och flytta, bara för att inse att jag förstört flera bestånd med vackra vårlökar.... Jag visste ju inte att de fanns där eftersom de blommat ut innan vi flyttade in smile.gif
Man kan hitta fynd i form av växter man inte visste man hade.

Ett annat tips är att fotografera el föra anteckningar av hur trädgården ser ut, var saker är planterade, var man sätter ner lökar, sår/planterar växter osv. Man tror alltid att man kommer ihåg men det gör man inte..... Mycket irriterande att upptäcka att man precis grävt upp/trampat ner det nysådda man inte kom ihåg var man satt.
Blomstertanten
Avvakta med att göra så mycket i år, så du ser vad som finns och så du får koll på var det är soligt, torrt, fuktigt och så vidare. Men håll efter ogräs!!! Så passa på att lära dig känna igen ogräs nu innan våren kommer igång, om du inte känner dig säker på vad som är ogräs. Ju tidigare du börjar rensa bort dem ju lättare får du det senare.
Joco
Tackar tackar KRT och Blomstertanten!

Mycket goda råd!!

Att ta det lugnt denna första säsong för att se och lära. Det där med att skriva ned vad man stoppat i jorden var inte en dum idé!

Det var verkligen bra tips, nu känner jag mig mindre stressad, hahah.. Ville ju göra ALLT denna första vår, hahah..

Jag grävde ner flera hundra vårlökar i höstas i olika öar (och i färgskalor). Jag fotograferade platsen och alla påsar så det skall bli kul att se vad som kommer.
kerstin z5-6
Börja INTE i 14 olika hörn.. med 14 olika projekt, GÖR EN rabatt klar i sommar-ge den bästa förutsättningar med jord, djup, bredd osv.Många gör dem för smala i början, tänk lågt mellan högt..
smile.gif
gnon49
Det första jag gorde när jag blev med trädgård var att bestämma var uteplatsen skulle vara. Därifrån kunde jag blick ut över tomten och se var jag ungefärligt ville ha rabatterna. Vill ju se vad jag åstadkommit när jag slappar ned en kopp kaffe. Ett land i taget blev det och allt roligare att se vad jag åstadkommit vid en välbehövlig paus vid uteplatsen.Och uteplatsen finns på samma plats än i dag. Efter 12 år har det blivit många grävda land och fler lär det bli. Kan bara inte låta bli. yahoo.gif
Wilmer
Vill du ändå få blomning odla i krukor/baljor/säckar, köpt några blommor/växter du vill ha och njut av dem.
Gåsis
Skaffa eller bygg en kompost om du inte redan har en. Min första trädgårdssommar slängde jag allt som blev klippt/rensat i en skräphög i skogskanten. Den gick inte använda till nåt sommaren därpå...

/Åsa
Orkidétjuven
det här är snarare vad du ska göra:
Kom ihåg att en vild trädgård är en lycklig trädgård biologiskt sett. Tänk ur en bevarande synpunkt istället. Att skapa en naturlig trädgård.

Ofta har många människor en tendens till onödigt mycket gräsmatta, välklippta och med rena rabatter.
Stora öppna ytor och som inte är särskilt inbjudande för tex fåglar. Det fungerar möjligen åt strutsar och emu. Detta är oftast en för öde miljö för att kunna uppmuntra för födosökning, övernattning eller häckning.

Lämna en vedhög med murket trä. Skaffa en damm med sumpzon i en halvskuggig del av tomten. Vatten är ett av naturens viktigaste källor och borde finnas i varje trädgård. Ett fristående fågelbad är bättre än inget. Men var noga när man placerar ut ett fågelbad. Tänk på att alltid placera ut dem i närhet till ett buskage eller under ett träd. Även om alla fåglar gillar att bada behöver alla speciellt insektsätare dricka varje dag. En damm är dock alltid bäst och lockar till sig en mängd olika djur, även vattenlevande såna. Även bin som dricker. vilket leder till bättre pollinering i området. Inskter som har sina larver i våtmark lockar till sig mer fåglar i vuxet stadie.

Stenröse är likt en vedhög. och kan dessutom göras till snygga planteringar med. Håligheter mste dock få finnas.
Undvik fälla stora träd, sätt upp holkar av olika modeller till olika arter.
Holkar och boplatser är ett perfekt och lätt sätt att försöka locka till sig nya invånare och få gamla att återvända. Holkar för svalor, seglare och sparvar, men även för fladdermöss kan med lätthet byggas eller monteras på och i tex tegelväggen. Även holkar för bin och humlor rekommenderas eftersom många av dessa har bostadsbrist i urbana områden.
Lämna några delar med tät växtlighet och plantera gärna värdväxter för fjärilar i form av mat och för förökning. Gärna brännässlor i ett hörn.
Undvik exotiska växter som kan sprida sig ut i naturen och försök i så stor mån som möjligt
välja lokalt naturliga arter och inte hybrider.
Vad som bör tänkas på många ggr är just att även hortikultur och trädgårdsmarknader kan leda till en introducering av mer exotiska arter och hybrider vilka kan vara nära släkt med ursprungliga arterna, vilka i vissa fall rymmer eller skapar nya hybrider som vållar mer problem. Så man bör vara noga med vad man får eller köper så man inte kommer hem med felmärkta varor, vilket kan få fler negativa konsekvenser än positiva. Satsa hellre då på att ta sticklingar och frön från vilda arter i närområdet istället, sk ecosource. Samla ekollon är enkelt och billigt. Dessutom är lokala träd mer anpassade till närmiljön än tex odlade i andra delar av landet..

Länge har trädgårdar ignorerats som en del av bevarande av biologisk mångfald och på många plaster är det tyvärr fortfarande så. Speciellt klippträdgårdar och rasbranter har länge åsidosätts, likaså skyddade planteringar med ormbunkar och andra arter från skogens undervegetation. Trädgårdar kan ibland vara det enda skyddet och kan fungera som en surrogator där de annars i vilt tillstånd betas av, skövlas, trängs bort av ogräs, såväl som introducerade arter eller plockas bort. Även i urbana miljöer som mellan väggar och betongförsedda höghus kan bebyggda områden kan mark faktiskt utgöra en betydande del för att odla och bevara. Utrymmen mellan hus kan fungera som skyddande "klippskrevor" där många växter är skyddade mot väder och vind. Tänk dig lite en betongförsedd skog. Även balkonger och takterasser fungerar utmärkt och kan lätt anpassas till växter som är mer anpassade för ett liv i tex trädkronor där de är utsatta för både väder och vind.
Rekommenderas att man har minst 3 av varje art för att säkra en fortsatt förökning. Även fler plantor om man har särskilda han och hon plantor.

Skapa exempel en mångfaldig äng från gräsmatta genom att undvika vattna, göda eller rensa ytan och göra utrymme för vilda ängsväxter genom introducering eller hela ytor av bitar från ursprungsmarken. (fråga självklart markägare om tillstånd).
Eller som tidigare sagt en "stressad" klippträdgård med influenser av rasbranter.
Rasbranter är lättskötta och generellt lättskapade. Dessa rasbranter är dessutom perfekt odlingsubstrat för flera arter med sitt nervittrade bergsmatrial. De är dessutom habitat för reptiler och många goda rovbaggar som fungerar som effektiva insektsbekämpare.

Allt ovanstående är saker som jag tycker absolut måste få finnas i varje trädgård- Hoppas du gör det enda rätta.

Vill du veta mer om hotade växter i ditt län, Så kolla med din lokala länsstyrelse. De har ofta en bra lista över djur och växter.

Nu stal jag en hel del av texten från min egen blogg, men vill du veta lite mer om att skapa en mer naturlig trädgård så kan du läsa några av mina inlägg.
Wilmer
Orkidetjuven... Tror du missade "kolonistuge"biten i trådskaparens första inlägg... Där blir denne inte långvarig om man "missköter"lotten på ditt vis. Rutten ved, allavarligt, haha, oj hur tror du det ser ut i petimetrarnas ögon. Hemmatomt, JA, kolonilott, då får du på pälsen. Tyvärr.

Fniss, jumer jag läser ditt inlägg orkideetjuven ju mer garvar jag åt tanken på att göra så på vår kolonilott, haha, många hjärtan hade fått infarkter... Tur jag har en trädgård också. Brännässlor, de uppskattar inte ens mina kardväddar.
Orkidétjuven
Jag kopierade texten från ett annat inlägg jag gjort, med liknande fråga.
Visst såg jag att det var en kolonistuga. Dessutom hade ju tomten stor potential. Den var ju ganska stor. Man får lätt plats med allt det där. JA utom veden kanske, man kanske inte brukar elda i en kolonistuga.

Har själv kolonistuga i familjen. Aldrig ngn som påpekat ngt om att vi "missköter" den. Snarare tvärtom, en hel del beröm hur vi kan få en så härlig naturlig trädgård, men har man inte kunskapen att "missköta" den snyggt. ja d¨kanske man inte blir långvarig.

Jag är otroligt petimeter, så mig ska du akta dig för crazy.gif rtfm.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon