Annki
Börjar inse att min rygg troligen inte klarar av att gräva runt 100 kvm kolonilott i vår och köra ut 150 l gödsel. Men jag kan inte ge upp täppan nu efter 15 år! Speciellt inte den här sommaren när de ska renovera våra balkonger, så att man inte ens kan odla där. sad.gif

Därför tänkte jag försöka värva några friska skolpojkar över en helg. Två man borde klara det som ska göras på en lördag-söndag. Men vad är rimlig ersättningsnivå? Jag kommer givetvis att hålla dem med mat, dricka, kaffe etc. Finns det någon förälder till 13-15-åringar som kan ge mig ett tips om var dagslönen bör ligga?
Blomstersmurfen
Mycket intressant fråga... Är det ingen som vet? Mina tonåringar som inte har lust att hjälpa till i trädgården alls, säger glatt 500kr i timmen, minst...
Posse
Jag föreslår ett anbudsförfarande.... wink.gif
Virgo
Tänk på detta med barnarbete och svart arbetskraft!

Räkna ut hur mycket det kan vara värt och anlita en skolklass som samlar in pengar till skolresa.

CITAT
Mina tonåringar som inte har lust att hjälpa till i trädgården alls, säger glatt 500kr i timmen, minst...


Dessa barn är smarta, nu slipper dom arbeta när de kräver 500 spänn i timmen
Eva Swahn
Är det bättre att ge förslag på vad ersättnigen blir för hela jobbet än att ha daglön? Tycker du sen att pojkarna har varit jätteduktiga och är väldigt nöjd, kan du som överraskning ge bonus ett par biobiljetter t.ex.
TeliaNet
hej.
jag tror att de ska ha ett fast pris för arbetet, annars drar de bara ut på tiden med dagslön.
men kanske 500-1000kr var beroende på vad som ska göras.
mvh claes
Posse
CITAT (Annki @ 08-02-2004, 13:28)
Därför tänkte jag försöka värva några friska skolpojkar över en helg. Två man borde klara det som ska göras på en lördag-söndag.

Det låter "lite-förr-i-tiden"...

Kan inte skolflickor jobba? unsure.gif
birgitek
60-70:- per timme, (svart) säger några tonåringar i min bekantskapskrets.
Birgit Ek
Cilla
Jag har haft tonårshjälp med min skuta och varit noga med att aldrig acceptera att betala svart. 5 spänn mer i timmen än när de jobbar här på Konsum har de fått och alltid vita löner.

Det blir dyrare än att betala dem i handen ja, men antagligen billigare än att nästa generation lär sig att arbetslivet består av att tjäna skattefria inkomster.
gammelnalle
CITAT (Cilla @ 16-02-2004, 21:28)
Jag har haft tonårshjälp med min skuta och varit noga med att aldrig acceptera att betala svart. 5 spänn mer i timmen än när de jobbar här på Konsum har de fått och alltid vita löner.

Det blir dyrare än att betala dem i handen ja, men antagligen billigare än att nästa generation lär sig att arbetslivet består av att tjäna skattefria inkomster.

Bra rutet Cilla!!!

Vem tjänar i förlängningen på att någon jobbar svart???

Men visst kan det vara ett dilemma.... att få tonåringar att jobba.

Annki!!
Jag vet inte hur det är i er kommun, men i vår och i grannkommunen går KOMMUNEN in och betalar mellanskillnaden för sommarjobbare . Kommunen har visst (?) skyldighet att tillhandahålla sommarjobb och skolungdom.
För 2 år sedan betalade JAG 25:-/timmme och kommunen gick in med lika mycket. (Ungdomar under 18 år)

Den ena gjorde lika mycket som jag och jag skulle gärna anställt honom för minst 50:- + sociala avgifter. MEN den andra!!!!! Han var bara i vägen !!! Skulle inte vilja betala 10:-/tim ....... Så det kan vara ett lotteri.

Men du kanske inte kan vänta så länge?
Cilla
Ja men det är verkligen inte oproblematiskt att anställa någon! Byråkratiskt är det och tidsödande med pappershanteringen, iallafall för mig som är kass på sådant. Men en sak är bra ur ett arbetsgivaregoistiskt perspektiv - man tänker igenom detta med arbetsskador och försäkringar.

Anställer man svart kan ungarna skada sig hur som helst och man kan alltid ljuga sig ur hur det var med anställningen. Men hu så obehagligt och omöjligt rent etiskt! Skulle man hamna i en process efter svartanställning skulle det innebära både mer pappershantering och obehag för mig.

Jag dömer inte andra som anställer på andra sätt, det finns ofta goda skäl. Men det är bra att tänka igenom flera aspekter på det än att det blir billigare och till synes enklare.
Susanne i Linköping
Cilla har rätt som vanligt, men hur gör man egentligen för att som privatperson anställa någon? Själv gör jag allt själv, för jag vet inte hur man gör. Som ni hör. wacko.gif blink.gif wink.gif tongue.gif
Virgo
CITAT
Själv gör jag allt själv, för jag vet inte hur man gör


biggrin.gif va kul!

Jag brukar oxå göra nästan allt själv, och ibland vet jag inte heller hur man gör! tongue.gif
Ewa L
Jag gjorde precis som Gammelnallen.

För några år sedan var jag i halv-akut kris och behövde x antal timmar hjälp hemma. Kontaktade kommunen och de betalade hälften av timpenningen för att hålla några ungdomar med jobb / praktikplats.

Summan av de vita pengarna blev nog ungefär vad jag skulle kunnat tänka mig betala svart, men det rena samvetet! tongue.gif

Alltså Annki: Kolla med kommunen!
uno
Hej

I Göteborg får ca 1000 gymnasieelever i ÅK 1 feriearbeta 3-4 veckor. Ersättningen blir i år 52:-/timma inkl. sem.ersättning.

De gånger som jag har behövt hjälp med tung jordutkörning har jag till
en 18 åring betalat 80:-/ timma.

Till äldre arbetskraft, av typ släkting, betalar jag med en upplevelsegåva motsvarande 100:-/timma.
Annki
Jag har fått napp! Två 14-åriga killar kommer att hjälpa till en helg i maj. Men jag lovar att de visste sitt värde! Vi kom överens om en dagslön. Den ene av dem har varit med i kolonin hos mig flera somrar, så han vet vad det handlar om. Jag tror det här kommer att gå bra.... och det är min enda chans att kunna ha kolonin kvar i år.
uno
CITAT (Cilla @ 16-02-2004, 21:28)
Jag har haft tonårshjälp med min skuta och varit noga med att aldrig acceptera att betala svart. 5 spänn mer i timmen än när de jobbar här på Konsum har de fått och alltid vita löner.

Det blir dyrare än att betala dem i handen ja, men antagligen billigare än att nästa generation lär sig att arbetslivet består av att tjäna skattefria inkomster.

Det är nog OK att betala vitt. Men hur går Du tillväga? Du blir ju arbetsgivare med allt som det innebär. Betalar Du semesterers. arbetsgivaravgift etc.
birgitek
Blir det mindre än 1000:-/ person behöver man ju varken dra skatt eller betala arbetsgivaravgift.
Birgit Ek
andersen
Annki, jag tycker att det är för tungt för 14åringar att gräva 100kvadrat.
Be någon som är 17-18 år att göra jobbet för ca 100kr i tim.
Nutten
En 17-18-åring som nyss slutat gymnasiet får endast 79 kr/h för trädgårdsarbete, oavsett utbildning! Så är det härnere hos mig i alla fall.

Jag som har livslångt intresse för växter + fem års utbildning har inte mycket mer i lön... *suck*
Annki
Andersen behöver inte oroa sig! Jag ska inte slita ut de små liven! Och stor del av lotten består av perennarabatetr och bärbuskar. Så vi ska nog fixa det här med gemensamma krafter! Helt handikappad är jag ju inte! Så jag ska också hjälpa till så gott det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon