Full version: Årets bokrea
Sidor: 1, 2
Meriona
Jag brukar se fram emot bokrean vid den här tiden, det är alldeles för långt kvar till 23:e februari!
Vad hoppas ni finna i år, som är nedsatt?

Jag behöver en ny hundras-bok. Den jag har är jättegammal, från 80-talet och känns omodern. Inte för att jag har hund, men jag tycker om hundar och att läsa och fantisera om dem är ju alltid nåt, om man nu inte kan ha i verkligheten.

Någon bra bok om svensk historia kunde jag också tänka mig, den jag har handlar mest om kungar. Men kungen är EN person i riket, det fanns och finns ju andra!

En bra samlingsbok om gamla segelskutor vill jag också ha, men det räknar jag inte med att kunna hitta.

Vad önskar ni att det dyker upp på rean?

malcolm
En bankbok fylld med pengar. naughty.gif
xlxl67
1. En bok om ekologi med mycket bilder till.
2. En historiebok håller jag med om. Gärna om hur man levde och vad man gjorde på 1700-1800-talet. Storstäderna är extra intressant. Affärer, tvätteri, matlagning, recept och lite sånt där jordnära...

Meriona: Köpte en ny hundrasbok för 5 år sedan ca med alla hundraser och på svenska dessutom. Gav bort den så vet inte vad den hette men har för mig att det var en ras/sida och den var inbunden.
Meriona
CITAT (malcolm @ 22-01-2011, 18:15) *
En bankbok fylld med pengar. naughty.gif

En sån vill jag också ha. wink.gif
Peztis
Åh... bokrean! wub.gif

Håller alltid ögon öppna eftr nya böcker om växter så klart!
Och om olika hantverk och pyssel: snickra, måla, sy... ALLT!
Någon skönlitteratur brukar det också bli.
Meriona
XL: Sån är min bok också upplagd, men som sagt ruggigt gammal. Varför gav du bort den?
gnon49
En bok om stenåldern o framåt skulle jag vilja ha. Har hittat stenar som jag tror är verktyg från stenåldern, men bara tror. Hittar inget på nätet. Levnadsöden från förr i tiden är jag alltid intresserad av men det är väl ett smalt utbud misstänker jag. Men för att köpa mer böcker måste jag göra mig av med gamla böcker, och det är svårt, för att inte säga omöjligt. Fast nägra till går nog att pressa in i bokhyllan. laugh.gif
ingrid fuxwall
Har alla hundböcker jag vill ha så nu får jag börja köpa kattböcker.
Allt annat lånar jag på biblioteket
Suz
Jag älskar alla böcker så jag är ute efter det mesta!
Ännu en trädgårdsbok kanske whistling.gif
Meriona
Hur många har du Suz? wink.gif
Bra tips, kanske en bra bok om frösådd av grönsaker!
xlxl67
CITAT (Meriona @ 22-01-2011, 18:28) *
XL: Sån är min bok också upplagd, men som sagt ruggigt gammal. Varför gav du bort den?


Det var en vän som precis köpt en ny hund och behövde lite tröst för tillfället så letade upp en riktigt bra hundbok helt enkelt... Vid närmare eftertanke skulle jag nog köpt en till mig själv också... :S
omk
Jag har också en VÄLDANS massa böcker, men några till går det väl in ...

I år ska jag speciellt kolla efter en bra kokbok.

MEN eftersom jag INTE vill ha en massa tillkrånglade recept, inga kändisar, inga anekdoter mellan recepten, inga ingredienser som är svåra att hitta, så lär jag nog få leta ....
Jag vill bara ha vanligt rejält käk !

Kokboken får gärna innehålla små "förklaringar" VARFÖR man hackar vitlöken ist för att pressa den eller VARFÖR man måste hälla i saltet sist eller VARFÖR man måste ha låg värme ist för mellan eller vad det nu kan vara.

FINNS det nån sån kokbok ? Nån som vet ?
Suz
CITAT (Meriona @ 22-01-2011, 19:19) *
Hur många har du Suz? wink.gif
Bra tips, kanske en bra bok om frösådd av grönsaker!


Hur många böcker eller hur många trädgårdsböcker smile.gif?
Aqvakul
"Vår Kokbok" - bästa grundkokboken...
omk
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2011, 22:32) *
"Vår Kokbok" - bästa grundkokboken...


Det är den där rödvit-rutiga ?? Eller ??
Aqvakul
CITAT (omk @ 22-01-2011, 22:40) *
Det är den där rödvit-rutiga ?? Eller ??

Nej dettta är Coops variant...

[attachment=57689:var_kokb...ew_large.jpg]
omk
Tack Aqvakul !
Ska hålla utkik efter just den !!
Platinum
Botanican köpte jag förra året, så i år har jag inga förhandsplaner.

Jag går nog mest å kikar, troligen följer det med hem någon bok om örter, nåt om mat/matlagning, någon historisk deckare etc.
omk
CITAT (Platinum @ 23-01-2011, 00:22) *
... någon historisk deckare ...


Boris Akunin. Tips !
Platinum
CITAT (omk @ 23-01-2011, 00:31) *
Boris Akunin. Tips !

Lägger det på minnet, tack för tipset smiley_small_hug.gif
Biggan_
Botanican måste jag titta efter! Missade den förra året.
Meriona
CITAT (Suz @ 22-01-2011, 22:31) *
Hur många böcker eller hur många trädgårdsböcker smile.gif?


Hur många trädgårdsböcker tänkte jag på. angel_not.gif

Botanican köpte jag för några år sedan, men den är hiskeligt otymplig. wink.gif
Suz
CITAT (Meriona @ 23-01-2011, 16:18) *
Hur många trädgårdsböcker tänkte jag på. angel_not.gif

Botanican köpte jag för några år sedan, men den är hiskeligt otymplig. wink.gif



Aha...oj...många har jag, ett femtontal kanske, som behandlar hela trädgårdar.
Sen har jag en massa såna specialare som är för odlingsland, örtland, mm.
Man kan aldrig ha för många böcker om odling att läsa smile.gif

Edit, Botanican har jag inte!! Den vill jag köpa!!
blomkronan
Botanican skulle jag oxå vilja ha. Vad är det fullständiga namnet? och vem är författaren... jag hittar den inte på boksidorna. Så jag vet vad jag ska leta efter smile.gif
Meriona
ISBN 3-89731-911-X står det på min Botanica
KÖNEMANN tror jag det tyska förlaget heter och författarna är en radda på minst 20 pers. Jag köpte min på Netto. Det är en svensk utgåva, jag tror att den är samma som på bokhandeln.
Meriona
Nu har jag beställt från Bokus:
Hundar i Världen
Krukväxter
Svenska Formgivare
Finska Vinterkriget
Plus en som inte var på rea:
Svenska Fyrar.


Och på Bokia-rean ska jag köpa:
LCHF Kokbok Helg och fest
Erik och Sigvard - om ett liv nära jorden och djuren
Bergarter


Kan man göra en gärningsmanna-analys av dessa beställningar? whist.gif
Myosotis
Fick ingen reklam/katalog alls i fjor och har hittils inte fått en endaste i år heller help.gif -cry-.gif Ett väldigt bra sätt at spara pengar, för hur ska jag veta om jag vill ha något? Inte kör man två mil och bara chansar. Nu är ju i och för sig bilen trasig så jag räknar inte med att komma till någon bokrea i år heller, lite synd.
Tikka
CITAT (omk @ 22-01-2011, 22:14) *
Jag har också en VÄLDANS massa böcker, men några till går det väl in ...

I år ska jag speciellt kolla efter en bra kokbok.

MEN eftersom jag INTE vill ha en massa tillkrånglade recept, inga kändisar, inga anekdoter mellan recepten, inga ingredienser som är svåra att hitta, så lär jag nog få leta ....
Jag vill bara ha vanligt rejält käk !

Kokboken får gärna innehålla små "förklaringar" VARFÖR man hackar vitlöken ist för att pressa den eller VARFÖR man måste hälla i saltet sist eller VARFÖR man måste ha låg värme ist för mellan eller vad det nu kan vara.

FINNS det nån sån kokbok ? Nån som vet ?



Ja det lät som en bra bok du efterlyser, skulle jag med kunna tänka mig smile.gif
Jag funderar på om Jens Linders böcker kan vara nåt? Finns bla en som heter Långkok som jag hittat recept av från internet men jag har inte boken själv.
Meriona
Myo, man kan hitta reaböckerna på Bokias hemsida. smile.gif Den enda rea-reklam i pappersväg jag fått iår är änsålänge från Adlibris. Den från Bokia var jag och hämtade själv i butiken. Jag har för mig att det kom dåligt med reklam förra året också?
Eva i Skåne
Jag ska försöka hålla mig borta från bokhandlarna under rean. Förr köpte jag alltid mycket, mest skönlitteratur. Älskade mina välfyllda bokhyllor.
Nu känner jag mest att dom samlar damm och inte läser jag om mina tidigare inköp.
Meriona
Jag köper sällan skönlitteratur just därför, det är nästan uteslutande fack d:o smile.gif De kan man bläddra i många många gånger.
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2011, 22:43) *
Nej dettta är Coops variant...

[attachment=57689:var_kokb...ew_large.jpg]

Vår kokbok finns i många upplagor och varianter, min ser inte alls ut som på bilden: Hade yttarligare en annan men den blev kvar i stugan på Öland när den såldes.
Eva i Skåne
CITAT (malcolm @ 11-02-2011, 10:31) *
Vår kokbok finns i många upplagor och varianter, min ser inte alls ut som på bilden: Hade yttarligare en annan men den blev kvar i stugan på Öland när den såldes.


Inte min heller, min är helgrön och från 70-talet. Den har varit som en köksbibel.
Vår kokbok har omarbetats och moderniserats ett antal gånger och nu finns trevliga bilder på sån mat som är populär idag.
Jag har inte studerat nån nyare variant särskilt noga, men jag hoppas att även äldre matkunskap finns kvar, t ex hur man rensar fisk, tar ur en kyckling, steker slottsstek, kokar långkok mm finns kvar. Nån gång kanske dagens unga vill testa sånt också...
Myosotis
CITAT (Meriona @ 11-02-2011, 10:00) *
Myo, man kan hitta reaböckerna på Bokias hemsida.

Tack för tipset, jag kanske kollar det. Men det är inte samma sak som att sitta och bläddra, vika ner hörnen och kryssa för sånt man är intresserad av. Dessutom finns det ju så många olika boklådor ( unsure.gif är det verkligen sant att det heter så?? Första gången jag använder ordet men det lär vara pluralformen av bokhandel), ska man behöva gå in på allas hemsidor och skriva av allt så får det hellre vara. Är det något beslut som har tagits att reklamen är avskaffad eller? thumbdown.gif
theseraphim
JAg håller på och screenar både Bokus och Adlibris efter årets fyns, den vanliga rean i butikerna lockar mig inte mycket då de kör i stort samma böcker varje år(speciellt inom historia) plus att de ligger oftast över i pris.



Midway 1942 : vändpunkten i Stilla havet av Johan Lupander 79:-

Blixtkrig! : 1939-1941 av Niklas Zetterling 79:-

Vietnamkrigen 1880-1980 av Marco Smedberg 89:-

Krigets färger : ett vittnesmål av Arkadij Babtjenko 55:-

Battle Tactics of the Civil War av Paddy Griffith 49:-

Det första stora kriget av Alexej Smirnov 79:-

Krigen under kalla kriget av Gunnar Åselius 99:-


Från Pier de' Crescenzi till Albrecht Thaer : om några märkvärdigheter i Kungl. Skogs- och Lantbruksakademiens biblioteks äldre boksamling
(Inbunden)
av
Olof Kåhrström 39:-

Det är väl så långt jag kommit i dagsläget men det brukar bli mer.....dags att skaffa en Billy till

Mollis
CITAT (Myosotis @ 11-02-2011, 12:49) *
Tack för tipset, jag kanske kollar det. Men det är inte samma sak som att sitta och bläddra, vika ner hörnen och kryssa för sånt man är intresserad av. Dessutom finns det ju så många olika boklådor ( unsure.gif är det verkligen sant att det heter så?? Första gången jag använder ordet men det lär vara pluralformen av bokhandel), ska man behöva gå in på allas hemsidor och skriva av allt så får det hellre vara. Är det något beslut som har tagits att reklamen är avskaffad eller? thumbdown.gif


Jag tror att de mer ortodoxa språkvårdarna gärna håller kvar vid ordet boklådor men det går lika bra med bokhandlar numera.
Myosotis
CITAT (Mollis @ 11-02-2011, 13:18) *
Jag tror att de mer ortodoxa språkvårdarna gärna håller kvar vid ordet boklådor men det går lika bra med bokhandlar numera.

Okej. Fast egentligen är det lite kul med udda ord.
Mollis
CITAT (Myosotis @ 11-02-2011, 13:21) *
Okej. Fast egentligen är det lite kul med udda ord.


Ja det är det verkligen (säger en gammal korsordskonstruktör:-)
Meriona
CITAT (Meriona @ 10-02-2011, 18:40) *
Nu har jag beställt från Bokus:
Hundar i Världen
Krukväxter
Svenska Formgivare
Finska Vinterkriget
Plus en som inte var på rea:
Svenska Fyrar.
Och på Bokia-rean ska jag köpa:
LCHF Kokbok Helg och fest
Erik och Sigvard - om ett liv nära jorden och djuren
Bergarter
Kan man göra en gärningsmanna-analys av dessa beställningar? whist.gif


Jaha. Så kom då dagen för bokrean och paketet från Bokus kom också.

Hundar i världen - jättebra men bilderna är utländska och nästan varenda hund är kuperad både i öron och svans. Ska behålla den ändå, trots att det irriterar mig utav h-e.
Krukväxter - ganska ointressant, väldigt övergripande och inte gav det mig några direkta tips. Skickar tillbaka.
Svenska Formgivare - nästan inga bilder, bara massiv text. Skickar tillbaka.
FInska vinterkriget - likaså
Svenska Fyrar - säljs på Åhlens för halva priset, finns den kvar i morgon byter jag såklart.

LCHF kokbok, fick jag gratis på Bokia, och tur var det, för det var inte mycket användbart.
Erik och Sigvard - underbar!
Bergarter - jättebra!
Den siste bonden - jättefin! GLad jag hittade den.
De fattiga i Lodz - tror att det är en intressant skildring av gettona.

Så kontentan av det hela är att nästa år ska jag bläddra i böckerna först före köp/beställning. Tålamod!

Har ni hittat nåt?



Myosotis
CITAT (Meriona @ 23-02-2011, 21:13) *
Har ni hittat nåt?

Har bara varit på ica och där hade de en fin hästbok för 99:- som jag dock inte köpte. Kommer nog inte att ha möjligheten att ta mig till någon bokaffär är jag rädd. sad.gif
Tikka
Jag beställde via Bokus Hypnotisören och Paganinikontraktet av Lars Kepler...ska bli spännande att läsa smile.gif
smuleborg
Jag tycker att det är bok-rea hela tiden, handlar numera i stort sett allt på nätet (på gott och ont).

Minns förr, förbeställde från Akademibokhandeln. Tala om julafton.
Meriona
Jag var inne på Akademibokhandeln idag och hittade en perfekt födelsedagspresent till sonen på rea: Stora boken om vapen.

Sen när jag var på Åhlens för att hitta Svenska Fyrar, så slank även en stor tjock bok om orkidéer med, och ett ekonomi-lexicon. OM man skulle vilja veta vad balansräkning heter på ungerska, så fråga mig! smile.gif
Bee
Vi tittade in på Bokia igår. Jag skulle inte ha något för det finns ingen plats för fler böcker. HA! Kom ut med 7 böcker, varav två skall ges bort. Det blev en indisk kokbok, en bok om orkidéer, en slappebok (roman av typen "chicklit"), Sharon Osbournes biografi på svenska och så en bok om en hund "Marley och jag". Hoppas den är lika go att läsa som den om bibliotekskatten Dewey.
Förresten, har ni inte läst Dewey så finns den på rean! Den är sååå go att läsa!
blomkronan
CITAT (Meriona @ 23-01-2011, 18:46) *
ISBN 3-89731-911-X står det på min Botanica
KÖNEMANN tror jag det tyska förlaget heter och författarna är en radda på minst 20 pers. Jag köpte min på Netto. Det är en svensk utgåva, jag tror att den är samma som på bokhandeln.

Tack biggrin.gif Jag såg ditt svar i dag! Nu ska jag se om jag kan få tag på den tummenupp.gif
Platinum
CITAT (blomkronan @ 23-01-2011, 18:34) *
Botanican skulle jag oxå vilja ha. Vad är det fullständiga namnet? och vem är författaren... jag hittar den inte på boksidorna. Så jag vet vad jag ska leta efter smile.gif


Såg du redan fått ett svar så här kommer ett till, på min upplaga står att läsa:
Botanica - Illustrerat botaniskt lexicon med över 10 000 trädgårdsväxter och odlingsråd
Cheers, Gordon (Red); Young, James (Ill.)
ISBN 3-89731-911-X
Könemann, 2003
Krolliljan
Jag har beställt 4 trädgårdsböcker från Adlibris.
Jag har alldeles för många crazy.gif blush.gif men under vintern läser jag dem om och om igen.
Meriona
CITAT (blomkronan @ 24-02-2011, 23:52) *
Tack biggrin.gif Jag såg ditt svar i dag! Nu ska jag se om jag kan få tag på den tummenupp.gif


Synd att du bor så långt bort, annars hade du gärna fått mitt exemplar. Jag har inte så stor användning för den, har jag insett. wink.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 25-02-2011, 13:44) *
Synd att du bor så långt bort, annars hade du gärna fått mitt exemplar. Jag har inte så stor användning för den, har jag insett. wink.gif


Annars är jag spekulant på den! yes.gif
Hur många toarullar?
Meriona
CITAT (Biggan_ @ 25-02-2011, 13:49) *
Annars är jag spekulant på den! yes.gif
Hur många toarullar?


OK, den är din! smile.gif En kasse toarullar och ditt härliga skratt vill jag ha för den. kompiskram.gif Planerad leverans i maj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon