Full version: Vårlökar
Polly66
Hej!

Jag och många med mig älskar denna tid... Planering inför vår och sommar yahoo.gif

Nu tänkte jag inte förså så mycket i år, inser att jag inte har plats och det rätta tålamodet blush.gif
Har dragit på mig för stora projekt tidigare, som jag inte klarat av att genomföra hela vägen.

Men däremot så undrar jag ifall man kan plantera vårlök i kruka redan nu?
Inne alltså, för att sedan ställa ut i stället för penséer när det är dags...


Tex tulpaner, krokus eller iris. Har bara planterat lök i rabatt o då på hösten.
Men tänkte det kunde vara fint i kruka oxå, Sen är det ju bara att stoppa ner dem i rabatten då de blommat över. Vill ju pilla med något, även om jag inte sår...

Såå, vad tror ni?

Åsa, mälardalen zon 2
Beror ju på vad du menar med plantera. Om det är vårlökar i påse du pratar om så brukar de säljas på hösten INTE våren, mycket p.g.a den anledningen att de inte kommer blomma ifall de inte fått några månaders kylperiod, så har du lökar hemma och de lever så kan man ju plantera men oddsen att de blommar i år är ganska små.
Polly66
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-02-2011, 14:28) *
Beror ju på vad du menar med plantera. Om det är vårlökar i påse du pratar om så brukar de säljas på hösten INTE våren, mycket p.g.a den anledningen att de inte kommer blomma ifall de inte fått några månaders kylperiod, så har du lökar hemma och de lever så kan man ju plantera men oddsen att de blommar i år är ganska små.



Ja, tyvärr var det ju så jag tänkte...
Hade väl märkt det då jag väl farit iväg för lökshopping, men nu behöver jag ju inte det!
Får tänka om, hade velat ha något annat än penséer i år...

Jag har nämligen inte hjärta att slänga dem då de gjort sitt!
Jag klipper, ansar, planterar om, stöttar tills de ser allt för gräslig ut!
Tulpaner är lättare att acceptera att de blommat klart...
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar säljas lökväxter i kruka som är i knopp/blom på våren i de flesta trädgårdsbutiker (och i många matbutiker med) så man kan ju ändå ha sånt och inte bara penseer
Polly66
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-02-2011, 14:47) *
Det brukar säljas lökväxter i kruka som är i knopp/blom på våren i de flesta trädgårdsbutiker (och i många matbutiker med) så man kan ju ändå ha sånt och inte bara penseer



Ja, det är sant. Kan ju köpa sånna o sätta i kruka ute i stället för inne.
Det var väl mest för att jag hade tänkt pyssla m lökar o förväntansfullt vänta på de första bladen, i stället för på frösådden!

Men jag kan kanske så lite grann happy.gif

Tack ändå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon