Full version: Maginfluensan !
Motti
Det är något som drabbar alla oavset inkomst i alla fall sick.gif många barn har fått sina Sportlov förstörda av magsjuka bla min barnbarn de var här några dagar sedan fick vi skicka hem dom för vi mormor o morfar fick det fy attan sad.gifhörde att många här runt Nässjötrakten har blivit drabbade går som en löpeld här.Så synd om alla ungar som ville ha kul på Sportlovet ju som skulle åka bort:( och så fick de stanna hemma och spy.
Huggorm
CITAT (Motti @ 26-02-2011, 00:48) *
Det är något som drabbar alla oavset inkomst i alla fall sick.gif

Utom mig. Vanlig vinterkräksjuka eller magsjuka har jag lyckats undvika i ett antal år nu. Synd om dom som har det, det finns bättre sätt att spendera sportlovet
Red Top
Det tycks vara ovanligt många smittade i år. Det märks att hygienen återgått till det normala.

Förra året, när svenskarna noggrant tvättade händerna och gned in dem med handsprit, var det betydligt färre fall. Så det var kanske inte så dumt med all hysteri runt svininfluensan ändå. biggrin.gif

På Smi (Smittskyddsinstitutet) tror man att virussäsongen har kulminerat nu. Värst drabbade har tydligen Kronobergs och Östergötlands län varit, där har flera fall behövt sjukhusvård.

Smis Calicivirusrapport v 7
Monica M zon 4
Kompisen fick förkylning som har övergått till infektion i magen. Han har inte fått behålla nån mat på en vecka. Inte så bra, med tanke på att han har diabetes. Han var hos läkaren igår som sa att det ligger jättemånga på lasarettet som får dropp. Min kompis fick helgen på sig att få igång magen annars får han läggas in också. Så det är inte bara vinterkräksjuka som härjar. I alla fall inte här i våra trakter runt Borås.
Red Top
Nämen, usch vad jobbigt. Hoppas din kompis kryar på sig. Det är ju ingen lyckad kombination med diabetes och maginfektion. Och inte är det så kul att ligga på sjukhus heller. no.gif
Anki på Öland
Hör också till dom som aldrig hittills i mitt liv varit magsjuk. Något jag är mycket tacksam för!
malcolm
Jag har klarat mig från både förkylningar och magsjuka i många år nu, ändå har jag aldrig ägt en flaska handsprit.
theseraphim
Handsprit är bra grejer, för några år sedan testades detta på olika dagis i Sverige dvs att alla barnen och fröknar såg till att sköta hygienen ordentligt innan mat och efter toalettbesök osv och hör o häpna att även om ett barn fick magsjuka på avdelningen så var det sällsynt att någon annan smittades. Det är inte illa när man har typ femton barn ihop:-)
Cacki
CITAT (malcolm @ 26-02-2011, 09:29) *
Jag har klarat mig från både förkylningar och magsjuka i många år nu, ändå har jag aldrig ägt en flaska handsprit.


Lyckligt lottad på den fronten i alla fall Malcolm! flirting.gif Det gäller ju att se det positiva i tillvaron... tummenupp.gif
Tänk på dina medmänniskor bara. Du kan ju vara en smittspridare för det. Lite handsprit skadar aldrig.
andersen
Många tycks tro att handsprit hjälper mot vinterkräksjukan... var har ni fått den informationen ifrån?

information om vinterkräksjukan
malcolm
Sprit är väl för invärtes bruk... giggle.gif
Huggorm
CITAT (malcolm @ 26-02-2011, 10:29) *
Sprit är väl för invärtes bruk... giggle.gif

Tvätta händerna i spriten först och drick den sedan, så har du utnyttjat den till fullo
Cacki
CITAT (andersen @ 26-02-2011, 10:27) *
Många tycks tro att handsprit hjälper mot vinterkräksjukan... var har ni fått den informationen ifrån?

information om vinterkräksjukan


Egentligen så spelar kanske inte det så stor roll. Förstör nu inte hjälpmedlet även mot de smittor som inte kan stävjas genom handspriten. flirting.gif
Den som tror att handsprit hjälper mot vad för smittor det än månne vara, har också blivit extra uppmärksam på handhygienens effektivitet mot väldigt många andra smittor.
En bra effekt när man tänker "hansprit" så får man också "rena händer...Tvätta händerna!" med som bonus i det här fallet.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 26-02-2011, 10:33) *
Tvätta händerna i spriten först och drick den sedan, så har du utnyttjat den till fullo

Dagens drinktips. rotfl.gif
Huggorm
Det finns ju fortfarande folk som inte orkar tvätta händerna efter toalettbesök eller när de skall hantera mat. Då tycker man nästan att de får skylla sig själv när de får en magsjuk familj att ta hand om.
malcolm
Enligt den sida som andersen hänvisade till hjälper inte handsprit mot vinterkräksjuka men självklart skall man tvätta händerna efter toabesök och innan man hanterar mat.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 26-02-2011, 10:45) *
Det finns ju fortfarande folk som inte orkar tvätta händerna efter toalettbesök eller när de skall hantera mat. Då tycker man nästan att de får skylla sig själv när de får en magsjuk familj att ta hand om.


Lite skit rensar magen men hur låter jag vara osagt wink.gif

Har för övrigt klarat mig från magsjuka så länge jag kan minnas. Att inte tvätta händerna efter toletttbesök låter äckligt.
andersen
CITAT (Cacki @ 26-02-2011, 10:40) *
Egentligen så spelar kanske inte det så stor roll. Förstör nu inte hjälpmedlet även mot de smittor som inte kan stävjas genom handspriten. flirting.gif
Den som tror att handsprit hjälper mot vad för smittor det än månne vara, har också blivit extra uppmärksam på handhygienens effektivitet mot väldigt många andra smittor.
En bra effekt när man tänker "hansprit" så får man också "rena händer...Tvätta händerna!" med som bonus i det här fallet.


Ja det var ett klokt svar ifrån dej, Naturligtvist är det så.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 26-02-2011, 10:45) *
Det finns ju fortfarande folk som inte orkar tvätta händerna efter toalettbesök eller när de skall hantera mat. Då tycker man nästan att de får skylla sig själv när de får en magsjuk familj att ta hand om.


Ja, för mej känns det helt otroligt att folk gillar att äta sin egen skit, för det är ju det de gör om de ska gå och kladda runt på allting sedan...
Cacki
CITAT (Huggorm @ 26-02-2011, 10:33) *
Tvätta händerna i spriten först och drick den sedan, så har du utnyttjat den till fullo


Ta det lugnt bara, grabbar! Det finns måttfullare tips....
Vi som jobbar i sjukvården med fri tillgång till handspriten vill inte skylta för mycket hur vi gör, men snart kommer ni nog att se Aftonbladet slå upp stora förstasiderubriker om ökande tumsugning bland vårdpersonal och då kan ni ju tänka på min lilla ledtråd här.... flirting.gif
malcolm
CITAT (Cacki @ 26-02-2011, 12:55) *
Ta det lugnt bara, grabbar! Det finns måttfullare tips....
Vi som jobbar i sjukvården med fri tillgång till handspriten vill inte skylta för mycket hur vi gör, men snart kommer ni nog att se Aftonbladet slå upp stora förstasiderubriker om ökande tumsugning bland vårdpersonal och då kan ni ju tänka på min lilla ledtråd här.... flirting.gif

Man skall kanske doppa de lite ädlare delarna i handsprit också då. whistling.gif
theseraphim
CITAT (malcolm @ 26-02-2011, 10:49) *
Enligt den sida som andersen hänvisade till hjälper inte handsprit mot vinterkräksjuka men självklart skall man tvätta händerna efter toabesök och innan man hanterar mat.


Och det var på det viset spriten hjälpte, alla började tvätta sig mer noga plus sprita vilket försvårar för baskeluskerna att sprida sig.
Spriten måste ju göra någonting eftersom varenda sjukhus osv använder sig av den konstant från undersköterska till överläkare.
Cacki
CITAT (malcolm @ 26-02-2011, 13:19) *
Man skall kanske doppa de lite ädlare delarna i handsprit också då. whistling.gif


rotfl.gif Är det något som skulle kännas frestande så varför inte!
Fast skulle inte det kunna bli en jämställdsfråga där kvinnorna drar det kortaste strået igen? Passa dej annars kanske feministdrevet och biter dej i den där som du viftar med?
malcolm
CITAT (theseraphim @ 26-02-2011, 14:09) *
Och det var på det viset spriten hjälpte, alla började tvätta sig mer noga plus sprita vilket försvårar för baskeluskerna att sprida sig.
Spriten måste ju göra någonting eftersom varenda sjukhus osv använder sig av den konstant från undersköterska till överläkare.

Finns ju annat än vinterkräksjuka också.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 26-02-2011, 14:09) *
Och det var på det viset spriten hjälpte, alla började tvätta sig mer noga plus sprita vilket försvårar för baskeluskerna att sprida sig.
Spriten måste ju göra någonting eftersom varenda sjukhus osv använder sig av den konstant från undersköterska till överläkare.

ÄR det inte skillnad på bakterier och virus, där det ena är känsligt för sprit men inte det andra?
Peztis
Här har jag först spenderat en vecka med vinterkräksjukan och direkt på det influensan eller vad det nu är.
Sonen drog hem båda varianterna (halva dagis smittat, typ) och då är det inte så lätt att värja sig trots att man är noga med att tvätta både händer och toalett efter varje "sittning" - med handsprit! Och däremellan...

Nä, nu är jag rätt trött på det här - både fysiskt och psykiskt!

Stackars mig! -cry-.gif

Nu ska jag sätta mig vid tv:n och hälla upp sprit i ett glas - inte handsprit eller ytdesinfektion, dock! sick.gif

CITAT (Huggorm @ 26-02-2011, 15:34) *
ÄR det inte skillnad på bakterier och virus, där det ena är känsligt för sprit men inte det andra?

Som jag har förstått det så tar handspriten vissa virus och bakterier men inte alla.
Christa
CITAT (Peztis @ 26-02-2011, 20:42) *
Här har jag först spenderat en vecka med vinterkräksjukan och direkt på det influensan eller vad det nu är.
Sonen drog hem båda varianterna (halva dagis smittat, typ) och då är det inte så lätt att värja sig trots att man är noga med att tvätta både händer och toalett efter varje "sittning" - med handsprit! Och däremellan...

Nä, nu är jag rätt trött på det här - både fysiskt och psykiskt!

Stackars mig! -cry-.gif

Nu ska jag sätta mig vid tv:n och hälla upp sprit i ett glas - inte handsprit eller ytdesinfektion, dock! sick.gif
Som jag har förstått det så tar handspriten vissa virus och bakterier men inte alla.


Usch vad jobbigt! Hoppas du mår bättre nu då och får vara frisk resten av vintern.

trostar.gif
Motti
Finns nog inte många som är så noga med att tvätta händerna som jag !alltid efter toabesök alltid efter jag har handlat mat och en gång till när jag paketerat maten,att vi blev smittade var nog att vi fick hit barnbarna innan de hade blivit friska och ni vet väl hur svårt det är att inte få vara barnbarna nära :)man vill ju kramas och pussas och gosa när man nu har dom,plus att våra annställda hade maginfluensan också så min man bleb sjuk mitt i allt och så jag,så ibland hjälper det inte att tvätta händerna.Sist jag hade maginfluensan var Nyårsafton 2009 inte kul alls :(Innan dess var det nog 20 år sedan.B lir man överöst av bacciller från alla håll så är det nog inte så stor hjälp att tvätta händerna.Men nu har jag sanerat hela huset tvättat allt som kan tvättas plus mig själv;) wink.gif
Peztis
Motti, vad "lustigt"...
Jag hade maginfluensa gången innan denna i januari 2009, innan dess hade jag nog inte haft det på 20-25 år!
Och jag är också noga med handtvätt vid toabesök, när man kommer hem, innan mat osv.
Gossen Ruda
Virus påverkas inte av handsprit, bara bakterier. Möjligen kan handspriten hjälpa till med att lösa upp fett och liknande på händerna där virusen kan ha fastnat men det sker ingen direkt avdödning av virus.
Peztis
Här är en som läst lite om det:http://intelligentamamman.blogspot.com/2009/09/handsprit-och-virus.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon