Full version: Västergötland!
Berith
Nu har det varit så mycket prat om Stockholmare så nu vill jag veta hur många vi är från Västergötland!!

Jag är en äkta skaraborgare och ska så förbli. sleep.gif
Ätlig trädgård
Jag har bott i Västergötland, men gör det inte längre, bor söderut!

rolleyes.gif
Christer i Falköping
Jag bor ju i Skaraborg, men är egentligen inflyttad göteborgare.
Christer.
Berith
Du har bytt upp dej alltså! biggrin.gif
Christer i Falköping
Jajjamen, det bästa jag gjort i livet tongue.gif
Christer.
Annika i Mölndal
Jag är gammal Frista´bo (utanför Borås). När jag läste i Uppsala bodde jag flera år på Västgöta nation smile.gif Härliga år!

Men hur är det? Ligger inte Göteborg i (gamla) Västergötaland?
Loretta
Är en äkta och stolt skaraborgare tongue.gif
Berith
Åh vad skönt att vi är några stycken! Jag var nästan rädd för att vi var på väg att utrotas. ohmy.gif

rolleyes.gif
Christer i Falköping
Jovisst ligger Göteborg i Västergötland, men många göteborgare räknar sig nog mer som bohuslänningar.
Christer.
zaaritha
Ja, jag är då västgöte! Född i Värmland, västgöte se´n 2-årsåldern.....
M-B
Monica M zon 4
Jag bor 2 mil söder om Borås! smile.gif

Vet att det finns minst 2 forumister från Borås! Fast dom får presentera sig själva.

Fast jag trodde nog att Göteborg tillhörde Bohuslän och inte Västergötland. Eller blandar jag ihop landskapen och länen nu? huh.gif
Ewa L
Min dotter flyttar till Västergötland om två veckor!
Dessutom var jag sommarbarn i 13 år på en bondgård i närheten av Moholm. Kan nog om det kniper fortfarande prata språket. biggrin.gif laugh.gif
kryddan
" sätt däj på sänga och ta av däj böxera" laugh.gif Så lät det iallafall på ålderdomshemmet jag jobbade på när jag pluggade smile.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Hodå - vi ä´ la nôra stôckna... Åsså har vi ju ett så tudelit språk... tongue.gif
Berith
Jaa för skråen! biggrin.gif Dä ä allt ena tur att det finns väschöttska.

Ja har ett par ingefta släktingar ifrå Skåne - di stackara har ju inge' språk, dä ä mer sôm ett läte...

blink.gif
Hannele
Tja, 33 år i Göteborg kanske ger mej en plats här...?
Gift med en bohuslänning - och jag har fött ett antal göteborgare! tongue.gif
Åsa E
Göteborg ligger i Västergötland, så det så!
Om göteborgare hellre vill vara bohuslänningar vet jag inte. Själv är jag infödd Mölndalsbo, och som alla Mölndalsbor vet så är det ju skillnad på Mölndal och Göteborg.

För övrigt ligger Mölndal också i Västergötland. Men det där språket, det talar vi inte...
Eva St
Här är en äkta skaraborgare till och kan inte hitta en enda anledning att ändra på det så det så
Eva St
Wargen
På den tiden när jag föddes...(Det var en gång....) så fick skaraborgarna som bodde nära smålandsgränsen åka och föda i Jönköping, därför är jag född smålänning, men uppvuxen i Skaraborg. blink.gif
Var utflyttad till Gotland i tjugo år, men nu är saken tillrättad....
Mina mor/far-föräldrar pratade riktigt gammaldags västgötska, de kom från trakten av Daretorp, Dattôrp alltså.... sleep.gif . Där åker man till Velinga och velar och till Härja och härjar....suck, ja,ja, hemlandstoner.... rolleyes.gif
Sylvia
CITAT (Christer i Falköping @ 11-02-2004, 21:13)
Jovisst ligger Göteborg i Västergötland, men många göteborgare räknar sig nog mer som bohuslänningar.
Christer.

Bohuslänningar var egentligen bara de "göteborgare" som bor på öarna utanför fastlandet, alltså jag, t.ex.
Själva Göteborg räknades och räknas fortfarande tillhöra Västra Götaland, så det så! Men numera finns ju inte Bohuslän kvar som län, i allafall inte på papperet, men så lätt blir man inte av med oss bohuslänningar... tongue.gif
Christer i Falköping
Jo visst finns Bohuslän kvar, det är bara det att det tillhör regionen också. Men som landskap finn det allt.
Christer.
vickeva
CITAT (Berith @ 12-02-2004, 10:46)
Jaa för skråen! biggrin.gif Dä ä allt ena tur att det finns väschöttska.

Ja har ett par ingefta släktingar ifrå Skåne - di stackara har ju inge' språk, dä ä mer sôm ett läte...

blink.gif

hmmmm mad.gif wacko.gif sleep.gif rolleyes.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
GrönAnna
Här är en västgöte till! Dubbel tillochmed; född i och bor i Göteborg och har nyss köpt ett torp i Skaraborg, utanför Vårgårda.
GrönAnna biggrin.gif
Hannele
CITAT (Sylvia @ 12-02-2004, 19:27)
Bohuslänningar var egentligen bara de "göteborgare" som bor på öarna utanför fastlandet,
alltså jag, t.ex.

Ja, Sveriges fjärde ö, som omsluts av Göta Älv och Nordre Älv. tongue.gif
Berith
Tycker det är på tiden att den här tråden kommer upp i ljuset igen! rolleyes.gif
Pirum
Göteborg har ju som kuststad mer gemensamt med Bohuslän ja, men av historiska skäl ligger det ju i Västergötland. Hade inte Bohuslän och Halland varit norskt respektive danskt så kanske Västergötland idag hade varit ett inlandslandskap till 100%, och Göteborg en del av antingen Halland eller Bohuslän (sannolikt det senare).

Tror det gamla "Göteborg och Bohus län" sitter i, även om största delen av Göteborg inte ligger i landskapet Bohuslän så låg det ju i länet "Göteborg och Bohus län". Att det länet sen tvångsinförlivats med Västra Götalandskatastrofen, det tar nog ett tag innan det fullt ut sjunker in.

För övrigt anser jag Mölndal vara en del av Göteborg, även om det inte råkar vara en del av kommunen Göteborg smile.gif

Hur som helst, jag är numera västgöte till bostadsorten, men bohuslänning i hjärteroten. Landskap är mycket roligare än län.
Hannele
Äkta är jag väl inte, men den största lokalpatrioten på den här vackra ön, där vi har allt;
skog, hav, åkrar, bara en kvarts promenad hemifrån.
pejori
här är en till biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon