Full version: Kennedy
malcolm
De senaste dagarn har det pratats en del om Palme eftersom han mördades för ganska exakt 25 år sedan men hur tror ni världen sett ut om JFK eller hans bror Robert fått leva? Minns än idag hur chockad jag blev när Kennedy blev mördad trots att jag bara var 8 år då, hela världen tappade tron på mänskligheten och alla var ledsna.
gnon49
Jag minns Cubakrisen. Hur rädd jag var när dom vuxna pratade om att kriget kanske stod för dörren. Men Kennedy stod emot Sovjet och vi kunde andas ut.
Trots sina kvinnoaffärer så var han nog en tillgång för världen den korta tid han fick verka.
Aqvakul
22 november 1963 - glömmer aldrig den dagen...
Gossen Ruda
USA:s presidenter sitter max 8 år och ibland bara 4 så de hinner inte sätta så stort avtryck i världshistorien, även om de försöker. biggrin.gif Sen har vi spelet med kongressen som kan ha en annan majoritet och därför kan begränsa spelrummet. Det är annat än våra politiker, Erlander satt i 23 år.
Aqvakul
Om Kennedy inte blivit skjuten så hade han, och inte Lyndon B Johnssson, fått skulden för ett eskalerande Vietnamkrig...
theseraphim
CITAT (Aqvakul @ 04-03-2011, 07:54) *
Om Kennedy inte blivit skjuten så hade han, och inte Lyndon B Johnssson, fått skulden för ett eskalerande Vietnamkrig...


Med största sannolikhet absolut ja, USA hade nog sett exakt samma ut eftersom det var kalla kriget då och när det tog slut så gjorde man allt för att glömma det även inom politiken.
gnon49
Kanske är det så att mördade presidenter o statsministrar får ett bättre eftermäle än om dom fått verka sin period ut. Dom betalade ju med sitt liv och då är det nog svårt att kritisera alltför mycket alltför tidigt.
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 04-03-2011, 12:15) *
Kanske är det så att mördade presidenter o statsministrar får ett bättre eftermäle än om dom fått verka sin period ut. Dom betalade ju med sitt liv och då är det nog svårt att kritisera alltför mycket alltför tidigt.

Visst är det så!
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 04-03-2011, 12:15) *
Kanske är det så att mördade presidenter o statsministrar får ett bättre eftermäle än om dom fått verka sin period ut. Dom betalade ju med sitt liv och då är det nog svårt att kritisera alltför mycket alltför tidigt.


Kan mycket väl vara så, det var lätt att kritisera Kennedy, Palme och även Anna Lindh innan de blev mördade men efteråt så fick man inte ifrågasätta deras politik eller person på något sätt. Om man tar det mest aktuella av dessa nämligen Lindh som fattade beslut om avvisningarna av Egyptierna vilket var väldigt ifrågasätt men efter mordet så kunde man inte diskutera Lindhs delaktighet i det hela utan att exempel på att han donerade en CD spelare till en skolklass osv dyker upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon