Anma
DN kanske duger som en seriös källa?
Kraftig ökning av sjukdagar

Jag är inte ett dugg förvånad. Alla dessa människor har stressats sönder och samman helt i onödan.
Utred arbetsförmåga först, utförsäkra sedan om arbetsförmåga finns! Hur svårt kan det vara?!
Ingen människa blir frisk av utförsäkring.
Inga från Närke
Man kanske ska se till att det finns mera folk som arbetar i stället för att minska personal och låta de som är kvar arbeta för 2-3 personer/styck som det är idag. Förbjud övertid och anställ mera folk så slipper de som får arbeta dubbelt och 3-dubbelt att gå i väggen och bli långtidsjuka.
Börja i den ändan så minskar nog sjukskrivningen.
Anma
CITAT (Inga från Närke @ 05-03-2011, 17:28) *
Man kanske ska se till att det finns mera folk som arbetar i stället för att minska personal och låta de som är kvar arbeta för 2-3 personer/styck som det är idag. Förbjud övertid och anställ mera folk så slipper de som får arbeta dubbelt och 3-dubbelt att gå i väggen och bli långtidsjuka.
Börja i den ändan så minskar nog sjukskrivningen.

Jo, men regeringen väljer ju att göra precis tvärt om mot det du säger. Nu vill de ju att taket för övertid ska försvinna. Man ska alltså kunna beordra anställda att arbeta hur mycket övertid som helst.
Huggorm
CITAT (Anma @ 05-03-2011, 18:10) *
Jo, men regeringen väljer ju att göra precis tvärt om mot det du säger. Nu vill de ju att taket för övertid ska försvinna. Man ska alltså kunna beordra anställda att arbeta hur mycket övertid som helst.

Men hur många blir egentligen beordrade till övertid annat än vid enstaka tillfällen? Däremot jobbade jag på ett ställe där basen var arbetsnarkoman, och han hade stora problem med den där övertidsbegränsningen. För honom var det otroligt frustrerande att ha facket ständigt gnällande bakom ryggen. Han ville ju jobba, men det fick han inte.
Anki på Öland
Får jag "förstöra" tråden med att berätta en positiv historia om en handläggare på FK?
Igår ringde min telefon och rösten i den presenterade sig som XXXXX på FK. Kände mycket väl igen henne för hon har ett ovanligt namn och kom också ihåg henne för hon var min handläggare när jag fick mitt halva sjukbidrag. En mycket bra handläggare tyckte jag då. Jaha, tänkte jag, nu ska dom ompröva sjukbidraget.... nejdå, hon ringde bara för att tala om att hon nu hade hand om "hela mig" (är ju fortfarande sjukskriven efter att ha brutit ringfingret) jaha gick tanken lite då, ska jag inte få vara sjukskriven längre.... nejdå, inte det heller, hon ringde mest för att ge mig sitt direktnummer ifall jag behövde nå henne, det brukar vara så långa köer om man ringen via kundtjänst.... och så ville hon förklara gången vid sjukskrivning numera. Så förklarade hon att efter si många dagar händer det..... och efter 90 dagar måste vi se om din arbetsgivare kan ge dig andra arbetsuppgifter.... men det behöver ju inte vi tänka på för det kollade vi ju i samband med sjukbidraget och gick det inte då så går det ju inte nu heller eftersom du är ännu mera "justerad". Sen frågade hon lite vad som hade hänt med min hand och att hon visste mycket väl att det var lång rehabilitering med händer och hoppades att allt skulle gå bra och att jag skulle återfå min rörelseförmåga och styrka i handen............ Tack och adjö och lycka till smile.gif
Anma
CITAT (Anki på Öland @ 05-03-2011, 20:41) *
Får jag "förstöra" tråden med att berätta en positiv historia om en handläggare på FK?
Igår ringde min telefon och rösten i den presenterade sig som XXXXX på FK. Kände mycket väl igen henne för hon har ett ovanligt namn och kom också ihåg henne för hon var min handläggare när jag fick mitt halva sjukbidrag. En mycket bra handläggare tyckte jag då. Jaha, tänkte jag, nu ska dom ompröva sjukbidraget.... nejdå, hon ringde bara för att tala om att hon nu hade hand om "hela mig" (är ju fortfarande sjukskriven efter att ha brutit ringfingret) jaha gick tanken lite då, ska jag inte få vara sjukskriven längre.... nejdå, inte det heller, hon ringde mest för att ge mig sitt direktnummer ifall jag behövde nå henne, det brukar vara så långa köer om man ringen via kundtjänst.... och så ville hon förklara gången vid sjukskrivning numera. Så förklarade hon att efter si många dagar händer det..... och efter 90 dagar måste vi se om din arbetsgivare kan ge dig andra arbetsuppgifter.... men det behöver ju inte vi tänka på för det kollade vi ju i samband med sjukbidraget och gick det inte då så går det ju inte nu heller eftersom du är ännu mera "justerad". Sen frågade hon lite vad som hade hänt med min hand och att hon visste mycket väl att det var lång rehabilitering med händer och hoppades att allt skulle gå bra och att jag skulle återfå min rörelseförmåga och styrka i handen............ Tack och adjö och lycka till smile.gif

Ja det finns jättebra handläggare på FK. Tyvärr måste de gå efter sina regler och utförsäkra människor när deras dagar är slut även om ingen arbetsförmåga finns. Sen kommer ju fler och fler tillbaka till FK och får förhoppningsvis tillbaka sin braiga handläggare igen.
netha
.
Klint
Jag har ingen personlig erfarenhet alls av alla regler,det jag läst mej till är ju många ggr.helt horribelt.
Det jag har erfarenhet av är arbetslivet jag jobbar ju på en fabrik.Här förekommer mycket övertid,vi är så slimmade att om 1person är borta av någon anledning måste någon annan gå in xtra.Det finns ju personer som av olika anledningar har lättare att ställa upp och i perioder jobbar de riktigt mycket,visserligen har vi vad jag vet inte överskridit gränsen i år (50tim övertid/pers o mån.)Vårt företag är nog inte unikt så om folk blir "utbrända"så inte förvånar det mej.Helt sjukt när det finns så många unga friska som aldrig fått möjlighet att komma in på arbetsmarknaden! Hoppas att jag inte svävade ut för mycket från ämnet nu.
Monica M zon 4
Angående att jobba över och bli beordad att jobba över: Jag har sällan blivit beordrad att jobba över. Dom arbetsuppgifter jag haft förväntas jag göra. Oavsett om det tar 40 timmar eller 45. Och eftersom kunderna blivit lovade saker en viss tid så var det bara att se till att lösa det. Om jag behövde stanna över ett par timmar så var det upp till mig.

Så här tror jag att många har det idag på sina arbetsplatser. Man blir inte beordrad att jobba över men många stannar över några timmar ändå. Jag har i genomsnitt jobbat 45 timmar i veckan de senaste 10 åren. Och jag är ingen arbetsnarkoman. Jag har försökt få cheferna att förstå att jag inte kan ha så många arbetsuppgifter men det hjälper inte. Detta påverkar naturligtvis sjukskrivningarna och jag tror att det kommer att bli ändå värre.
Anma
En alliansare som fattat vad som händer. Det är många fler där ute som gjort detta.
"Det är en skam och en fläck på Sveriges banér... att människor inte ska kunna få sjukdomar erkända i vårt land och därmed det ekonomiska stöd som behövs för att kunna överleva. "

Citatet är en länk till artikeln.
herkules
CITAT (Anma @ 09-03-2011, 23:37) *



och så finns det alliansare som inte verkar fatta ett dugg dunno.gif

ANNAT
Huggorm
CITAT (herkules @ 10-03-2011, 12:07) *
och så finns det alliansare som inte verkar fatta ett dugg dunno.gif

ANNAT

Som medlem av socialförsäkringsutskottet har hon troligtvis betydligt större insikt i frågan än samtliga här på forumet
herkules
CITAT (Huggorm @ 10-03-2011, 12:14) *
Som medlem av socialförsäkringsutskottet har hon troligtvis betydligt större insikt i frågan än samtliga här på forumet

jo, hon har nog koll på den hemliga agendan = tillför du inget ska du heller inget ha.
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 10-03-2011, 12:14) *
Som medlem av socialförsäkringsutskottet har hon troligtvis betydligt större insikt i frågan än samtliga här på forumet

Att Helena Rivière sitter i socialförsäkringsutskottet säger inte ett dugg om hennes kunskaper i ämnet sleep.gif

Skriv på!
Påskupproret namninsamling
Red Top
Helena Rivière sitter inte i socialförsäkringsutskottet längre!

Hon sitter inte ens i riksdagen längre.

Vid förfrågan hos Moderaterna är de noga med att påpeka, att hon inte längre företräder detta parti. De står inte bakom hennes deltagande i offentliga debatter.

Hon är en privatperson, en privatperson och bör i alla debatter bemötas, som just det. En privatperson med extrema åsikter.



Jag undrar om hon kallar sig Gita, när hon tittar in här ibland. [attachment=58841:giggle__2_.gif]
Blomstertanten
CITAT (Red Top @ 13-03-2011, 21:07) *
Helena Rivière sitter inte i socialförsäkringsutskottet längre!

Hon sitter inte ens i riksdagen längre.

Vid förfrågan hos Moderaterna är de noga med att påpeka, att hon inte längre företräder detta parti. De står inte bakom hennes deltagande i offentliga debatter.

Hon är en privatperson, en privatperson och bör i alla debatter bemötas, som just det. En privatperson med extrema åsikter.
Jag undrar om hon kallar sig Gita, när hon tittar in här ibland. [attachment=58841:giggle__2_.gif]

jag har full förståelse för att inte ens Moderaterna vill kännas vid henne! sleep.gif
Gita
CITAT (Red Top @ 13-03-2011, 21:07) *
Jag undrar om hon kallar sig Gita, när hon tittar in här ibland. [attachment=58841:giggle__2_.gif]

Haha, tycker du inte själv att du sänker för dig själv förödmjukande lågt ibland?
Kommentarer som den du framför här säger ju faktiskt betydligt mer om dig än om mig. Då det dessutom kan tolkas som ett personligt påhopp så blir det poängförlust för dig.
Gita
Red Top
CITAT (Gita @ 14-03-2011, 21:32) *
Haha, tycker du inte själv att du sänker för dig själv förödmjukande lågt ibland?
Kommentarer som den du framför här säger ju faktiskt betydligt mer om dig än om mig. Då det dessutom kan tolkas som ett personligt påhopp så blir det poängförlust för dig.
Gita

biggrin.gif Står du inte för dina åsikter??? Eller läste du inte vad din moderatkollega skrev?
Anma
xxx
ronja
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4409387

Nu ångrar hon något hon själv röstade fram.
Red Top
CITAT (Anma @ 19-03-2011, 09:01) *

Mycket bra. All heder åt Krister Kronlid.

Det här klippet från texten är just vad det handlar om:

"När Sveriges borgerliga regering tar ifrån svårt sjuka medborgare rätten till sjukpennig eller sjukersättning innebär det en ekonomisk katastrof för oräkneliga individer och deras familjer.

Värst är kränkningen den enskilde utsätts för. Regeringens politik devalverar sjuka svenskars människovärde genom att kasta ut dem från vårt nationella sjukförsäkringssystem "

Anma
Omvänd i sjukfrågan
"Kristdemokraten och landstingspolitikern Chatrine Pålsson Ahlgren kräver en kursändring från den borgerliga regeringen.

- Det har blivit fel, och det erkänner jag som har varit delaktig.

Efter den debatt som varit kring sjukförsäkringssystemet och hur de nya reglerna slår mot den som är sjukskriven under en längre tid är Chatrine Pålsson Ahlgren nu beredd att ta strid mot det egna partiet för en ändring av reglerna.
Tror på stöd

- Jag skickar en motion till Kristdemokraternas riksting i Umeå i slutet av juni.

- Först ska jag försöka få med mig medlemmarna i distriktet, och det tror jag att jag får. Annars har jag ändå motionsrätt.

I motionen föreslår hon att rikstinget ska besluta att Kristdemokraterna ska ställa som oavvisligt krav att sjukförsäkringssystemet ändras så att den som utförsäkras och som av medicinska skäl inte kan återkomma till arbete inte heller ska behöva påbörja en arbetslivsintroduktion, utan direkt ska få fortsatt sjukersättning.

- Det här innebär också kritik mot mig själv, man måste inse när man har gjort fel, säger Chatrine Pålsson Ahlgren.

- Jag tycker att det är den värsta blundern som vi har gjort. Särskilt som den drabbar enskilda som inte orkar gå vidare och slåss för sina rättigheter.
Tvingas till socialen

Hade hon själv vetat om vilka konsekvenserna blev skulle hon nog inte tryckt på voteringsknappen.

Det går aldrig att vara fyrkantig mot sjuka, enligt Chatrine Pålsson Ahlgren som stödjer sig på erfarenhet som sjuksköterska.

- Av 500 utförsäkrade i Kalmar län under de första tio månaderna 2010 gick nästan hälften tillbaka till försäkringskassan.

- Det är ju bra för de 250 som kanske fick jobb. Men av de övriga 250 tvingades en stor del istället att gå på socialbidrag."

Som ringar på vattnet... och snart är det påskdagen. Jag har fått lite hopp.
Red Top
Snyggt!

Än finns det hopp för en mindre svart framtid för de som drabbats och kommer att drabbas.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon