Full version: Övervintra minidamm?
Whiskuchi
Jag har köpt en murarbalja på 90 liter som jag tänkte ha som litet vattenblänk till sommaren. Funderar på att ha en liten näckros i den, och så funderar jag på om jag ska släppa i några av mina guppys för att slippa mygglarver (ska givetvis ha en pump och doppvärmare i baljan i så fall). MEN släpper jag i guppys lär jag snart ha fler guppys... och de är inte alltid så lätta att fånga. Hur övervintrar man minidammar? Ute lär den bottenfrysa och förmodligen spricka och om det blir kvar fisk i den vill jag inte att de ska frysa ihjäl. Jag kan ta in den och ha den t.ex. i källaren men klarar näckrosen av det? Vattentemperaturen kommer hållas runt 23°.
Alexander-VG-zon3
testa kardinalfisk - Tanichthys albonubes istället, den får också yngel ganska lätt och finns där mycket växter så växer dom upp bland föräldrarna. men det som är bra med dessa är att dom är små fiskar (3-4cm) och att dom tål att vara ute bättre än guppy då dom tål temperatursvängningar bättre och behöver ingen doppvärmare och trivs generellt mycket bättre i svalare temperatur men tål också högre under sommaren under högtryck och kylan på hösten (sålänge det inte fryser i vattnet kan dom vara ute). och så är dom ju väldigt vackra och vill vara i ett stim på minst 10st.

du kan ta in allt och övervintra allt i den, dock är det såklart bra att fortfarande ha pump och filter i för fiskarna skull och sköta vattenbyte. det är nog lite väl varmt med +23c att övervintra för näckrosen så den kommer nog växa. och då kan det ju vara bra med extraljus att hänga över om det går att fixa ?
Whiskuchi
Får kolla upp kardinalfisk! smile.gif

Verkar som om de klarar lägre temperaturer, då behöver jag inte ha doppvärmare i vid vinterförvaringen - vilket innebär en temperatur på runt 15° istället. Bättre för näckrosen?
Alexander-VG-zon3
om du nu funderar på kardinalfisk så tål de ganska lågtemperatur så +15c är ingen fara för dom (en ganska behaglig temperatur till dom på vintern).

svalare är ju bättre såklart. men +15c borde vara bättre än +23c för den. ett alt är ju att ta ur näckrosen och förvara den i fuktad torv eller lite vatten som precis täcker tillväxtpunkten i ännu lägre temp, och ha fiskarna för sig själva i +15c. annars hade jag nog testat källare och utan doppvärmare och ev extraljus om det går att fix (har själv förövrigt tänkt starta upp en mini damm på uteplatsen med kardinalfisk/praktbarb var länge sen jag hade det och ev med någon näckros). själv funderar jag på Nymphaea odorata - Doftnäckros, en art från Amerika och mellan Amerika som växer vild i Florida och tål därmed hög vintertemperatur. dock blir den stor men jag tänkte testa ändå att ha den i en tunna.
Whiskuchi
Inga problem att fixa ljus även om det inte blir någon särskild växtlampa. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon